Nekromanti Gudar i fantasy

Rickard

Urverk speldesign
Allvarligt talat, pysen.. Tänk efter lite.. Hur mycket har du själv använt religioner i rollspel? Nu kanske jag tänker lite mycket utifrån mitt eget spelsätt men själv tycker jag religion är skittrist och det har också fått utvisa sig via rollspelet.. Det är inte för att jag tycker religion är skittrist att läsa.. Det är för att gudarna inte tillför något.. Nu vet jag inte hur många rollspel du spelat eller hur många präster du upplevt genom din rollspelstid men för mig har de varit lika varierande som dvärgarna i de standardfantasysspel jag lirat..

Med andra ord.. INTE ALLS!

Så säg mig.. Vad kan det bero på? Är det för att alla spelmakare har lika mycket fantasi som gräset jag räfsade ihop förra veckan? Är det för att spelmakare snor gudar från varandra och tycker "Men det här funkar ju för det rollspelet, så det funkar för mitt?"? Nja.. Det är sant att de snor.. De gör något slentrianmässigt.. De snor från samma källa, alltså vår värld.. Sedan är det inget nytänkande.. "Alla" rollspel beskriver lite gudar och vad de kan tänkas stå för.. Det är skittråkigt.. Jag skriver ordet igen.. Skittråkigt..

Det här är ett tips som riktar sig till båda sätten du kan lägga upp gudarna på, alltså om de är existerande men inte lägger sig i människornas handlande, eller om de är existerande och rör sig i världen.. Det finns två till, men de är oväsentliga i sammanhanget.. Nämligen att du ska beskriva hur religionen och/eller gudarna förändrar vardagen för de troende.. Rosenius har skrivit en riktigt bra novell som har med detta och som heter Rivalen.. Jag hatar själv att läsa framför skärmen och novellen är rätt lång men den är helt klart värd att läsa.. Så skulle jag vilja ha med religion i världen..

Faktiskt så är det pissvårt att få med religion i sin rollspelsvärld.. Jag gillar hur Erik Grankvist beskriver företeelser i sin bok Svavelvinter.. Han skiter i om läsaren har hört talas om sakerna (vilket vi inte gjort, då han hittat på dem) utan de nämns som om de hör till världen och att alla i boken vet om det... vilket de också gör.. Det gör att det blir ett större djup i boken.. Själv har jag bara lyckats få fram skillanderna i religionerna när rollpersonerna har färdats utomlands.. Seder, sätt och även byggnadsstrukturer har påverkats utav religionen, vilket spelarna får lägga märke till..

Det här med att förändra vardagen är något jag tycker spelmakare ska skriva mycket om.. Säg att någon ska skriva om hästar.. Istället för att skriva "Det här är en skitlandsponny och den har svans, gnäggar och äter gräs mest hela tiden", så kan spelmakaren istället beskriva vad hästen brukar användas till och hur människan har förändrats eller lagt till sig olika sätt efter att hästen travat in i deras vardag..

/Han som pissar på rollspelsgudar men tar däremot gärna till sig seder och bruk

<font size="1">[edit] Hur varelser/monster kan påverka människorna gav jag exempel på i ett inlägg på DoD-forumet</font size>

Illern

koppariller
Jag tycker det ofta kan finnas en poäng med att använda typ sådana religioner som funnits i vår värld nämligen att om man faktiskt försöker finna något som det var på medeltiden eller i antikens Rom eller antikens keltiska kulutrer eller ... så blir det ofta rätt annorlunda ändå"eftersom standardpantheon 1A enligt grekisk modell i rollspel 2C har vesäntliga skillnader mot både grekiska berättelserr och hur religionen troligen ''fungerade'' då. Om man försöka finna dåtidens tankesätt kan det bli rätt annorlunda trots att det är något från vår värld eftersom det var rätt annorlunda ''då'' - åtminstone om vi diskuterar antiken vilket är där jag har någon form av kontroll men detsamma gäller säkerligen för medeltidens Europa också eller Asien eller Afrika eller ...

solvebring

Superhero
Jag kan berätta om mina gudar i min DoD-värld, det kanske kan hjälpa. Världen har funnits en gång innan den värld som nu existerar. Den hade då ett folk med en gudinna. Folket svek dock sin gudinna vilken därför förgjorde sig själv, dem och hela jorden. Men ur kraften av hennes död föddes en ny gud. Han skapade en ny gjord, och skapade sig barn (Alla andra gudarna i min värld). Han skapade onda, han skapade goda, balansen måste finnas - skall godhet finnas, måste något som är motsatsen finnas. Han gav dem sedan privilegiet att skapa olika saker till hans värld - samtidigt som han själv skapade... Detta blev raser, natur, väsen - allt skapades av denne urgud och hans "barn" - de andra gudarna. Alla gudar som går att tro på i min värld finns därför etc. Förutom några. De första han skapade var en gud för stjärnor, planeter, atmosfär etc. Sedan en gud för de fyra elementen - vatten, luft, jord och eld. Dessa gudar finns, men de är bortglömda, ingen vet om just dessa och de har ingen religion.

Svårt att fatta vad jag egentligen dillar om, jag tror jag klumpade ihop allt förmycket, men i snabba drag.
Jag har en urgud, som är skaparen till allt. Sedan en massa andra gudar som är självständiga med sitt folk, sina skapelser, religioner - tillbedjare etc. samtidigt som de är urgudens redskap. Sedan finns ju dessa bortglömda gudar som har kontroll över lite allvarligare saker men som dock inte är gudar som kan blandas till religion, tro, eller human vetskap...

Du kan göra många många olika vis. Du kan göra en religion per folkslag, eller en massa blandat. Du kan göra riktiga och falska - alltså vissa gudar är real, andra bara påhitt. Du kan göra så att alla har en och samma gud... Försök göra det hela lite fräsigt. Du har liksom chansen att göra din egen skapelseberättelse, religioner och gudar så som du själv skulle vilja ha det/tycka vara fränt. Kanske finns det inga gudar, kanske har allt en vetenskaplig förklaring - kanske har forskarna i sådanna ämne kommit jättelångt och man verkligen har koll på det... Det vore ganska ballt.

Liksom, hur vill DU ha din värld, tänkt efter och skriv så fingrarna blöder! :gremwink:

gråhök

Veteran
Re: Literatur tipps

Ytterligare en vinkling på fantasy-gudar kan ses i Lois McMaster Bujolds Chalion-böcker.
  1. The curse of Chalion (ISBN 0-00-713361-8)
  2. Paladin of souls (ISBN 0-00-713849-0)
Bägge i pocket.