Om du gör ett culture gaming-spel (där rollpersoner från olika uppväxtförhållanden verkligen har olika syn på livet och olika åskådningar) så är det rätt ointressant med verkligt levande gudar. Då är det intressantare med olika religioner: Varelser som skapar sig sina gudar.
Om spelet istället fokuserar på en sagostämning med starka symboler, då kan det vara effektivt med verkliga gudar istället, och ligga lågt med religionerna. Men då skulle jag verkligen låta gudarna få vara delaktiga i världen. Inte bara vara något über som level 20-varelser kan få möta, utan några som blandar sig i alla möjliga konflikter nere på världens yta.
Det senare skulle äga i ett fantasyrollspel, eftersom det skulle kännas annorlunda. Jag tänker på Slaïne; han möter alla möjliga gudar och gudinnor; slåss mot ett par av dem, gökar med ett par andra, rider på lite drakar och slungar lite übermagiska artefakter, osv. Det vore soft om sånt faktiskt kunde tillhöra vardagen för gudarnas gunstlingar.
Gör något sådant! Det känns fräscht och annorlunda. Gör det larger than life. Det finns redan tusen miljoner dagsaktuella fantasyrollspel med mer lågmäld setting och någorlunda halvseriösa försök att göra anspråk på trovärdiga religioner.
Eller så skiter du i mig och gör något som påminner om det som redan finns, fast i din egen tappning. Det kan också bli kul.