Mogger
Hipsteranka
I de flesta fantasivärldar så finns gudarna på riktigt och har möjlighet att påverka livet på Jorden(s motsvarighet). Människorna (och övriga folk) är därmed oerhört religiösa, om man nu ens kan sätta en etikett på någon som vet att gudar finns.
Gudar har ungefär samma roll som Staten, (Natur)Lagar och liknande. De förespråkar ett visst beteende, och kan skänka gåvor eller välsignelser till särskilt gudfruktiga individer.
Jag har en tanke att det här borde kunna ske subtilt, på ungefär samma sätt som vi trodde att det fungerade. Med skillnaden att det då och då gör det. Men gudar skänker sällan gåvor eller straff (även om det förekommer). Vad gudarna oftast ägnar sig åt är vägledning. De vill sätta igång vissa skeenden, belöna vissa beteenden, men indirekt.
"Gud, ska jag ta jobbet eller inte?
*offrar en get*
"Ge mig ett tecken!"
*en svala flyger förbi, med rikting mot jobbet*
"Tack!"
Det här skulle enkelt kunna ske utan några regler alls, men det krävs att RP/spelarna känner att det lönar sig. Det går naturligtvis att vända på det och bestraffa ogudaktigt beteende, men å andra sidan så brukar det finnas en hel hög med gudar, så någon av dem bör gilla vad du gör.
Samtidigt är det inte rimligt att gudarna håller koll på alla. Det blir för mycket jobb. Och det är här prästerna kommer in i bilden. Prästerna är ju gudarnas ambassadörer. De har gudarnas öra, och kan skvallra, tipsa. De kan, mot en summa guld givetvis, se till s¨att budskapet nåt fram. Men det är inte riskfritt. Prästerna kan lätt dra på sig skarorna missnöje.
men jag tänker också att gudarna kan ha programmerat tillvaron, som makron. Om X så Y. Om du drar svärdet ur stenen så blir du kung.
Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt. Vill nog mest löst diskutera hur man kan använda gudar i spel på intressanta, givande sätt. Utan att det blir tärningsslag, moralmätare o.dyl.
Några tanka?
Gudar har ungefär samma roll som Staten, (Natur)Lagar och liknande. De förespråkar ett visst beteende, och kan skänka gåvor eller välsignelser till särskilt gudfruktiga individer.
Jag har en tanke att det här borde kunna ske subtilt, på ungefär samma sätt som vi trodde att det fungerade. Med skillnaden att det då och då gör det. Men gudar skänker sällan gåvor eller straff (även om det förekommer). Vad gudarna oftast ägnar sig åt är vägledning. De vill sätta igång vissa skeenden, belöna vissa beteenden, men indirekt.
"Gud, ska jag ta jobbet eller inte?
*offrar en get*
"Ge mig ett tecken!"
*en svala flyger förbi, med rikting mot jobbet*
"Tack!"
Det här skulle enkelt kunna ske utan några regler alls, men det krävs att RP/spelarna känner att det lönar sig. Det går naturligtvis att vända på det och bestraffa ogudaktigt beteende, men å andra sidan så brukar det finnas en hel hög med gudar, så någon av dem bör gilla vad du gör.
Samtidigt är det inte rimligt att gudarna håller koll på alla. Det blir för mycket jobb. Och det är här prästerna kommer in i bilden. Prästerna är ju gudarnas ambassadörer. De har gudarnas öra, och kan skvallra, tipsa. De kan, mot en summa guld givetvis, se till s¨att budskapet nåt fram. Men det är inte riskfritt. Prästerna kan lätt dra på sig skarorna missnöje.
men jag tänker också att gudarna kan ha programmerat tillvaron, som makron. Om X så Y. Om du drar svärdet ur stenen så blir du kung.
Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt. Vill nog mest löst diskutera hur man kan använda gudar i spel på intressanta, givande sätt. Utan att det blir tärningsslag, moralmätare o.dyl.
Några tanka?