Nekromanti Gudar

König

Hero
Re: Sparsamt !

Sparsamt, var ordet. Så jag antar att detta får ses som en sista utväg.

"When the DM laughs it is already to late"

Re: HeHe...

Jo, fast har man "The SL from Hell" som bara spelleder för att visa sin egen makt (dessa finns) har man ju inte så mycket val.

/Gloria Excelsior

Re: Sparsamt !

Jupp, sparsamt men ändock närvarande.

Om man inte spelar en kampanj i motsvarande Antikens Grekland eller Norden, då kan man överdosera i Gudar om man vill, kan nog vara roligt som alternativ...

/Gloria Excelsior

König

Hero
Re: HeHe...

Då får man återgå till plan A, och banka skiten ur honom riktigt ordentligt!

Eksem

Champion
Re: Ironin gick tydligen inte fram till alla.

Så kan det gå när man blir beroende av smileys =)

König

Hero
(fanfar)

Förståligt, försökte byta ut =) mot (fanfar), sökte en viss effekt där. Kanske borde ha använt (trumvirvel), eller nått.

Eksem

Champion
Re: var finns det? (NT)

I ett väldigt tidigt nummer av Sinkadus tror jag, och i Drakar och Demoner 2.1 .

Johan K

Gammal & dryg
Hårklyveri !

jaja, hårklyverier !! Du vet vad jag menar..../images/icons/smile.gif Men rätt ska ju vara rätt !

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

Rickard

Urverk speldesign
För att återgå till orginalfrågan:

Finns gudarna verkligen? Måste de finnas bara för att boken säger det. *Hmmm* Varför frågar du oss eg.? Det är väl bara upp till dig att bestämma.. Lr vill du ha en bra balans och vågar inte chansa genom att bestämma själv?

/[color:green]Han</font color=green> som fortfarande inte bestämmt sig om gudarna finns i Ereb lr inte

Leriol

Veteran
Inga problem :)

Nää jag har inga problem, jag har i stort sett bestämt hur mitt äventyr ska se ut. Tänkte bara höra med alla erfarna spelare här vad ni tyckte.
Jag är bara inte riktigt klar över hur stor roll min egna lilla gud ska ha. (har hittat på en egen ny sak) :gremsmile: Får fundera lite till...!
tack iaf

Krille

Super Moderator
"Jag har funderat lite på ett äventyr med gudar inblandade men jag vet inte hur mycket man ska ha med dom, funderar på att dom bara ska ha en lite roll, men ikke deståmindre så är det mäktiga varelser som deltar."

Jag tror det underlättar om man slutar att tänka på gudar som mäktiga varelser och istället tänker på dem i en lite mer judeo-kristen roll - en allsmäktig icke-fysisk alltid närvarande entitet. Även panteoner med gudar med personlighet tjänar på detta. Det viktigaste är nog att tänka på att gudarna har sina egna skäl att göra saker och ting. De reagerar inte på vad människor gör - snarare är det tvärtom, att de manipulerar människorna så att dessa gör saker åt dem, möjligen utan att vara medvetna om det.

Ta till exempel filmen Ladyhawke: hela ståryn bygger på att ett ungt par förälskas och den onde biskopen av Aquila slår paret med en hisklig förbannelse eftersom han själv vill ha flickan och är redigt svartsjuk. Filmen börjar en bit in mot slutet av ståryn, när en tjuv lyckas rymma från fängelset i Aquila och en präst får en uppenbarelse från Gud om hur förbannelsen ska hävas. Man får aldrig se Gud personligen, men man undrar hela tiden hur mycket Han egentligen gör i ståryn. Vem vet? Han kanske gör mer än man tror?

Etienne Navarre (spelad av Rutger Hauer) hör larmklockorna när tjuven Philipe Gaston (Matthew Broderick) flyr från fängelset, och tolkar det som ett tecken från Gud att hämndens timme är nära.

Philipe själv pratar med Gud tämligen ofta: "I know I promised, God, 'never again'. But I also know that You know what weak person I am..." (sagt när Philipe snor en börs strax efter att han har lovat Gud att aldrig stjäla om han lyckas smita från fängelset) För att inte tala om den underbara repliken när Navarre avslöjar sina tankegångar om fängelset och meningen Philipes flykt, och Philipe kontrar: "I speak to God all the time, but, no offence, He never mentioned you."

Biskopen av Aquila är ju en kyrkans man, och därmed troende, även om han har slutit en pakt med den Onde:
"Anyway, it would be a miracle if he were to escape capture."
"I believe in miracles, Marquet. It's part of my job."

Slutligen har vi hela hävandet av förbannelsen, som med lite snygg klippning faktiskt nästan lyckas övertyga en om att Gud har ett finger med i spelet...

Det är den nivå där jag uppskattar gudar i rollspel: alltid närvarande genom sina handlingar, men ändå inte närvarande med sin person. Gudar bara är. Då är de som bäst.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Rickard

Urverk speldesign
Ladyhawk [OT]

Jag har velat se "Ladyhawk" ända sen jag läste recensionen i Fantomen när jag runt 7-10 år. Fick hoppa över rätt mkt i din text, <B>Krille</B>. /images/icons/smile.gif

/[color:green]Han</font color=green> som kanske ska kolla om den går att hyra i Nyköping