Nekromanti Guds finger är putsat

Pom

Swashbuckler
Jag vill bara ge positiv feedback på en i och för sig marginell förändring.

Moderatorinläggen har numera (eller har jag missat det hela tiden? :gremshocked: ) fetstil och ett litet utropstecken. Det är inte så dumt att redan i ämnesraden otvetydigt kunna se om skribenten har moderatorhatt på sig eller om det är okej att käfta och ignorera denne.

Olle Linge

Snigel
Tacka Gardener för det!

Nu har jag visserligen bara varit moderator i två dagar, men i alla fall. Jag kan se att det är en klart vettig funktion både för moderatorer och för alla andra. Det blir svårt att göra lite mer diskreta modereringar, då det blir fetstilt och ser ut som man bankat in det i pannan på berörda med en större slägga :gremsmirk:

Rising

Vila i frid
Synd bara att det var fuckfingret...

• taktlösa ingripanden. Flera trådar har i praktiken varit avslutade, och så har någon moderator klampat in och skällt fastän det alltså saknats anledning. Om man bara hade velat tillrättavisa de forumiter som OT:at så hade PM dugit utmärkt.
  • Moderatoråtgärder på ytterst tvivelaktiga grunder. Trådar som inte alls varit OT och som inte heller varit infekterade har fått bryska moderatorkommentarer bara för att moderatorn i fråga inte verkar ha förstått inläggens innehåll.
  • Moderatoråtgärder utan motivation. Det här är den allvarligaste punkten. På Sverok har vi klara och tydliga instruktioner om hur moderatorer egentligen skall agera vid låsningar och tillrättavisningar. Att tydligt motivera varför man låser trådar, det är en grundpelare i dessa instruktioner. När moderatorerna bara tycks flänga runt utan vare sig rim eller reson så framstår deras handlingar såsom godtyckliga och nyckfulla. Resultatet blir att man tappar respekt för moderatorerna, vilket är synd eftersom vi alla vet att de drar ett hästlass på forumet.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Du är för stingslig

Det är typ du och två till som har så stora problem med moderarandet här att ni exploderar så fort något misshagar er. Jag tycker att du är för stingslig helt enkelt.

Resultatet blir att man tappar respekt för moderatorerna, vilket är synd eftersom vi alla vet att de drar ett hästlass på forumet.
Det här är en ärlig fråga: har du nånsin haft respekt för moderatorerna? Vad jag minns så hoppar du fram runt knuten titt som tätt det görs ett ingripande och fyrar av stora bössan. Jag har själv fått ta skit av andra användare som repat mod efter att du gått in och bråkat med moderatoringripanden offentligt, för att de känner att de har sånt stöd av en sån prominent användare.

Och Sveroks forum är en sak. WRNU är en annan. Vi har ett annat klimat, vi har en annan stämning. Jag tycker att det funkar helt okej.

M.

Sodivra

Champion
Exempel!

Jag erkänner aldrig upplevda trender förrän jag sett exempel på dom, så lite länkning här tack! Jag hittade två rätt nya inlägg som jag skulle kunna kalla "taktlösa ingripanden", men resten vill jag gärna se också, förutsatt att du har lust och ork.

Vill du inte peka finger så kan du bara PM:a dom.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Synd bara att det var fuckfingret...

Funktionen i sig har jag inget emot - det gör att man kan ignorera moderatorerna. Annars är jag helt med på din linje och vet fler med mig som stör sig på moderatoringripanden. Men se det som man ser allt annat - moderatorer är också människor. Sämre sådana, men ändå människor :gremsmirk:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vi är många, vi är starka

Jag kan då kontra med att jag oftast, när jag gör lite tyngre moderatoringripanden, får två till tre mess som säger "vad bra", ett eller två mess som säger "vad synd att det dröjde" och ett offentligt inlägg från en sur postare som tycker att jag kunde sagt till via PM eller tagit mig i brasan.

Vid flera tillfällen har de som tackar för ingripandet till antal överstigit det antal som klagar med en multipel av 5.

Men de tackar oftast inte offentligt i trådarna, så de märks inte lika mycket som de som använder trådarna för att kommunicera med moderatorerna.

MVH

Magnus

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Vi är många, vi är starka

För min del handlar det inte om hur många som tycker/inte tycker att något ska modereras. Jag ogillar moderering av forum överhuvudtaget, och det rör sig mer om att jag kommer till forumet för att kunna diskutera ostört än att jag tycker moderatorer per definition gör ett dåligt jobb.

Kalla det politiska skäl, om du vill. Jag ogillar när någon annan talar om för mig vad jag får och inte får säga, eller sätter sig över mig genom att avbryta något jag försöker framföra. Sedan är det inte helt ovanligt att jag kanske är idioten i sammanhanget emellanåt, men i så fall tar jag hellre en lugn tillrättavisning via PM än en tillrättavisning i forumet eller trådlåsning/-flytt. Och jag tror faktiskt inte någon användare är omöjlig.

Ackerfors

Alas, your rapids!
PM kontra inlägg

"men i så fall tar jag hellre en lugn tillrättavisning via PM än en tillrättavisning i forumet eller trådlåsning/-flytt."

Det finns två sorters tillsägelser, de som är riktade direkt mot en person och de som är riktade mot en tråd eller deltråd.
De som är direkta mot personer tas privat för dessa behöver ingen mer än de berörda känna till och de ska inte diskuteras på forumet.
De som är riktade mot trådar eller deltrådar skrivs i tråden, för att alla ska se att "det här spåret ska ni inte fortsätta på". Dessa ska därför inte ses som tillsägelse mot någon enskild person, utan bara en hänvisning om att deltråden inte ska fortsättas. Och i de fallen fungerar det inte att skicka 6000 PM med "var snäll och fortsätt inte på den här tråden".

Om det här spelar någon roll för dig vet jag inte, men det är klurigt och jag hoppas att det här reder ut lite av det knasiga.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Du är för stingslig

"Det är typ du och två till som har så stora problem med moderarandet här att ni exploderar så fort något misshagar er. /.../ Jag har själv fått ta skit av andra användare som repat mod efter att du gått in och bråkat med moderatoringripanden offentligt, för att de känner att de har sånt stöd av en sån prominent användare."
Heh, jag kanske är en av dem två övriga men jag tycker också det har varit felaktiga modereringar.. Rätt mycket nu på senare tid och rätt uppenbara felaktiga saker.. Problemet är nog att moderatorerna kan lukta sig till redan innan det blir dags till flamewar och säger till i förebyggande syfte.. Bra i tanke, men det bidrar till att chansen över att ni (moderatorer) har fel ökar..

Arvidos hade en vettig synpunkt med länkning och jag kommer faktiskt inte ihåg tillsägningar när jag inte varit inblandad i tråden.. Om jag ogillar en moderering så håller jag tyst (just av den anledning du säger - se citat) men däremot så adderas allting till en hög av "felaktiga modereringar" i mitt minne, så det som en gång varit bara ett misstag blir flera misstag..

Så här är väl mina länkningar:
Gammal ost
Van att (O)Troberg är OT, eller?
(För) snabb i vändningarna

Mycket beror också på hur ni framför det.. Jag hatar era "Sluta upp med detsamma", för det känns som om ni tar användarna i öronen.. Det här är däremot en vettig förebyggande moderatorvarning (som förvisso inte funkade).. Sedan kan man alltid göra misstag.. Råka radera ett inlägg som man ska svara på har jag själv råkat göra på ett forum jag modererade.. Jag tyckte det var skitpinsamt, men så går det när Ändra-länken är bredvid Svara och man inte tänker sig för..

/Han som tyckte det var skitjobbigt att försöka komma ihåg tillsägningar men ska börja moderatorrapportera alla felaktiga modereringar han ser i fortsättningen (via knappen)

Rising

Vila i frid

Det här är en ärlig fråga: har du nånsin haft respekt för moderatorerna?
Jo då, min första varning tog jag mycket allvarligt (det var något jag hade skrivit om dig, förresten, och jag har för mig att det var Dante som gav mig varningen). När elder girov o.co. protesterade mot moderatorerna så tyckte jag att Krilles "regeln som gäller är Ta av dig skorna" var det mest övertygande argumentet av alla (det övertygade mig, iaf), och när Storuggla och Walium spottade ur sig Keso-trådar överallt så tyckte jag faktiskt att det kunde ha behövts fler moderatorer på forumet.

Nu för tiden så tycker jag väl att jag överlag lägger tillräckliga band på mig själv för att ingen annan skall göra det åt mig. När jag får en tillrättavisning, nu för tiden, så är det uteslutande i lägen där jag redan bestämt mig för att avsluta tråden eller undvika ytterligare urspårning. Jag tycker också att forumiters hobbymodereringar kan vara mer övertygande än moderatorernas pekpinnar. Själv lyssnar jag mer på skämt från vrållådangänget, och the artist formely known as Vitulv blir ju exempelvis mest arg av modereringar, medan en syrlig serie kan fungera bättre för att bitchslappa lite sans i hans skinnskalle.

Jag har själv fått ta skit av andra användare som repat mod efter att du gått in och bråkat med moderatoringripanden offentligt, för att de känner att de har sånt stöd av en sån prominent användare.
Ha ha ha, rätt åt dig! :^) Jag kan bara komma på ett sådant fall; Caligula, och där hade jag svar skrivna som aldrig kom fram för att tråden (trådarna, har jag för mig, till och med) hann låsas. Så jag känner mig lite missförstådd på den punkten. Jag var inte "på hans sida" gentemot moderatorerna, däremot så trodde jag (och tror fortfarande) att fallet Caligula hade lösts bättre genom samtal och försök till enande kring vissa principer, än den massiva pöbel (då inte främst moderatorer) som på forumet tryckte in honom i ett hörn och fick honom att bete sig barnsligare än vad jag uppriktigt tror att han annars skulle ha framstått som.

Och Sveroks forum är en sak. WRNU är en annan. Vi har ett annat klimat
Jo, men vi är också två moderatorer som tar hand om alla rollspelsdiskussioner på Sveroks forum. Självklart är det högre tempo här, men avlastningen är också större. En så enkel sak som att motivera ens moderatoringripanden kan ni inte vara för jäktade för.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Du får säga vad du vill

Jag ogillar när någon annan talar om för mig vad jag får och inte får säga, eller sätter sig över mig genom att avbryta något jag försöker framföra.
Det är fel att se det här det här som att moderatorerna lägger munkavle på dig genom att stävja OT.

Du kan till exempel fortsätta säga det du vill säga via PM, så att inte tråden svämmar över av OT och den ursprungliga frågan försvinner. Det är bland annat därför vi inte vill ha OT, så att OT:andet inte kör över andra inlägg, som gäller det som tråden ursprungligen handlade om. Du kan fortsätta diskussionen genom att starta en annan tråd, eller via PM. Eller varför inte i vrållådan, där man pratar om allt möjligt jämt och OT inte existerar.

Det finns alltså flera sätt att fortsätta diskussionen, där man inte behöver kapa en annan tråd (threadnapping), och det till och med utan att någon moderator ens lyfter på ena ögonbrynet.

M.

Krille

Super Moderator
Tänk positivt!

"När jag får en tillrättavisning, nu för tiden, så är det uteslutande i lägen där jag redan bestämt mig för att avsluta tråden eller undvika ytterligare urspårning."

Ta inte sådana tillrättavisningar där som en tillsägelse för att du har gjort fel. Ta det som en bekräftelse på att du har gjort rätt! Moderatorerna tycker som du! Jippie! Gruppkram och blå elefant till alla!

Liksom, det är svårt för en moderator att se vad du tänker göra härnäst. Däremot kan de se tråden och se att tråden bör ta slut där. Om du tycker likadant, att tråden bör ta slut där...

...varför göra en stor affär av det? Ni tycker ju likadant?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Aj! Inte örat! Nej, inte det örat heller!

Jag hatar era "Sluta upp med detsamma", för det känns som om ni tar användarna i öronen..
Orsak och verkan har nog blivit min nya favoritfras. Det är lite som hönan och ägget.

Tror du att vi skulle ryta i så, och ta folk i öronen, om det verkligen inte var nödvändigt?

Väldigt ofta, särskilt vid smärre påpekanden, där vi säger nått lite snällt i stil med "snälla, sluta OT:a nu", så fortsätter OT:andet ett par, tre inlägg till och sen låtsas användarna om att de inte såg moderatorinlägget.

Hur många gånger tror du jag har läst "Ojdå, jag såg inte ditt påpekande med titeln "Snälla inget OT" förräns nu fem inlägg senare trots att jag läser alla inlägg i tråden". Allt för många gånger för att det ska vara kul, kan jag meddela.

Eller, rentav "nä, du är dum, du modererar fel, jag fortsätter diskussionen i alla fall".

Tacka fan för att vi stäcker oss efter öronen så fort vi kan. Det har visat sig vara en sak som fungerar, nämligen. Snällt påpekande leder oftast bara till tjafs.

Så mycket av ansvaret för modereringen ligger också på användarna. Om ni vill att vi slutar ta er i öronen i onödan, sluta då posta efter ett moderatorinlägg. Till exempel.

Och så till länkarna:

1. Herregud, blir ni upprörda för att Snigel lugnt påpekar att OT:andet kan tas nån annanstans? Vad ska vi göra? Skicka blommor också? Det där är en skitsak. Fortsätt tråden som en egen tråd, så kanske man till och med får ännu mer inlägg som är relevanta till det ämnet.

2. Oj, vad farligt. Messa RipperDoc, be om en förklaring och be om att tillsägelsen tas bort. Allvarligt, så himla farligt är det väl inte.

3. Den var svårare, eftersom jag inte orkar läsa hela tråden.

På det hela taget tycker jag att det är lite väl mycket stingslighet här. Ett OT-påpekande betyder inte att man inte får fortsätta en egen tråd, eller fortsätta snacka nån annanstans. Det betyder bara att moderatorn ser en risk att trådens ursprungsämne försvinner i en drös av OT-inlägg.

Vilket har hänt förr, eller hur?

M.

Olle Linge

Snigel

Arvidos hade en vettig synpunkt med länkning och jag kommer faktiskt inte ihåg tillsägningar när jag inte varit inblandad i tråden.. Om jag ogillar en moderering så håller jag tyst (just av den anledning du säger - se citat) men däremot så adderas allting till en hög av "felaktiga modereringar" i mitt minne, så det som en gång varit bara ett misstag blir flera misstag..

Så här är väl mina länkningar:
Gammal ost
Van att (O)Troberg är OT, eller?
(För) snabb i vändningarna
Angående "(För) snabb i vändningarna" så är gällande policy från forumsansvarige att det är dags att säga till om det inte finns någonting som knyter an till orginalinlägget alls eller ger någon möjlighet att svara på det. Jag tycker det är skillnad på att tycka att reglerna är fel och att tycka att de inte efterföljs. Det första är något som i så fall bör tas upp till diskussion; det andra är bara fel.

Ackerfors

Alas, your rapids!

Du har fått två bra svar, Magnus och Snigels, och jag har ingenting att tillägga där, däremot...

"Han som tyckte det var skitjobbigt att försöka komma ihåg tillsägningar men ska börja moderatorrapportera alla felaktiga modereringar han ser i fortsättningen (via knappen)"

...Det här. Det är jättebra, och vill man inte att berörda moderatorer ska se vad man har att anmärka på så kan man skicka det i ett PM till mig. Jag gör mitt bästa för att hålla ihop säcken och ha koll, men jag missar saker så om jag då får reda på fel som moderatorerna gör (på samma sätt som jag får reda på fel som användare gör) har jag lättare att se till att allting sköts rätt.
Skickar ni då en moderatornotifiering eller ett PM kan jag väga det och se om det stämmer överens med regler och policy och sådant. Det är mycket bättre än att trådar om samma sak tas upp.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Bra saker går via PM. Dåliga saker likaså

Ha ha ha, rätt åt dig! :^) Jag kan bara komma på ett sådant fall; Caligula
Kul. Bara för att du bara kan komma på ett fall betyder inte det att det inte finns fler. Det är inte alla som postar sina förolämpningar i trådarna. De kan komma via PM, eller via mejl, eller i värsta fall via telefon.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Fast okej...

...när jag tänker efter kanske det bara är Caligula som använt dig som inspiration för sin kamp mot orättvisorna i världen. De andra gångerna har det varit andra användare... hmmmmm... nä, jag ska inte hänga ut dem.

M.

Rising

Vila i frid
Re: Tänk positivt!

varför göra en stor affär av det? Ni tycker ju likadant?
Det är sant, men det känns lite som när man var liten och ens föräldrar hela tiden sade "säg tack till farmor nu för julklappen!" "Säg adjö nu till dagisfröknarna, så ses ni imorgon igen" och "Säg förlåt nu till Daniel, och lova att leka lugnare lekar framöver!"

Jag kunde ha varit på väg att säga alla de där sakerna själv, men när det sägs åt en så förlorar det lite av sin uppriktighet. Mest tycker jag kanske att det är synd med en massa moderatorfluff i trådarna, samt att det ändrar inläggens karaktär en hel del. Om någon moderator avbryter en tråd åt en forumit, så framstår det som om forumiten hade velat svara, men hindrades av moderatorn på så vis att han numera gnisslar tänder och planerar att hämnas (kanske inte så mycket, men ändå). Det som kunde ha varit ett kamratligt "tja, nu lägger vi av", det framstår istället som något helt annat när tråden körs i sank av en kolerisk moderator. Då kan man känna sig tvungen att kommentera modererandet "Jag hade ändå inget mer att säga [NT]", och det gör allt blajjigt och pladdrigt i onödan.

Menokej, du har rätt. Det är ju praktiskt att mina problem med moderatorerna är att vi är överrens. Det är ju när det är på det andra viset som man har ett verkligt problem att ta hand om.

Rising

Vila i frid
Re: Bra saker går via PM. Dåliga saker likaså

Kul. Bara för att du bara kan komma på ett fall betyder inte det att det inte finns fler
För sakens skull: Hey... Jag visste ju inte hur illa det var med Caligula. Jag skrev "rätt åt dig!" bara som ett harmlöst skämt, då jag trodde att det inte sträckte sig längre än att ni fick låsa någon tråd mer än vanligt och förklara att han missförstått mina inlägg, i diskussionerna med honom.

Jag hoppas att du inte trodde att jag tyckte något grövre än så (eller ens det) var "rätt åt er" moderatorer, eller att jag försökte mig på någon undanflykt genom att bara nämna caligula. Jag nämnde honom för att det var den jag kunde komma på, och för att det var ett bra exempel på ett fall där jag upplevde mig som missförstådd.

Caligula kanske trodde att jag var på hans sida mot moderatorerna, men jag hoppades att inte ni trodde det, och ville försäkra er om att inte jag hade någon sådan avsikt.

Det var allt jag menade.

Dessutom kan jag inte fatta vad det är för dumskallar som refererar till mig för att få tyngd i sina argument. Jag menar; jag är ju killen som pratar om ninjafantasy, äckelgubben på Konsum, risifrutti och cosplayporr. Jag är lökmeister #1. Jag hatar att bli tagen på allvar.