Aj! Inte örat! Nej, inte det örat heller!
Jag hatar era "Sluta upp med detsamma", för det känns som om ni tar användarna i öronen..
Orsak och verkan har nog blivit min nya favoritfras. Det är lite som hönan och ägget.
Tror du att vi skulle ryta i så, och ta folk i öronen, om det verkligen inte var nödvändigt?
Väldigt ofta, särskilt vid smärre påpekanden, där vi säger nått lite snällt i stil med "snälla, sluta OT:a nu", så fortsätter OT:andet ett par, tre inlägg till och sen låtsas användarna om att de inte såg moderatorinlägget.
Hur många gånger tror du jag har läst "Ojdå, jag såg inte ditt påpekande med titeln "Snälla inget OT" förräns nu fem inlägg senare trots att jag läser alla inlägg i tråden". Allt för många gånger för att det ska vara kul, kan jag meddela.
Eller, rentav "nä, du är dum, du modererar fel, jag fortsätter diskussionen i alla fall".
Tacka fan för att vi stäcker oss efter öronen så fort vi kan. Det har visat sig vara en sak som fungerar, nämligen. Snällt påpekande leder oftast bara till tjafs.
Så mycket av ansvaret för modereringen ligger också på användarna. Om ni vill att vi slutar ta er i öronen i onödan, sluta då posta efter ett moderatorinlägg. Till exempel.
Och så till länkarna:
1. Herregud, blir ni upprörda för att Snigel lugnt påpekar att OT:andet kan tas nån annanstans? Vad ska vi göra? Skicka blommor också? Det där är en skitsak. Fortsätt tråden som en egen tråd, så kanske man till och med får ännu mer inlägg som är relevanta till det ämnet.
2. Oj, vad farligt. Messa RipperDoc, be om en förklaring och be om att tillsägelsen tas bort. Allvarligt, så himla farligt är det väl inte.
3. Den var svårare, eftersom jag inte orkar läsa hela tråden.
På det hela taget tycker jag att det är lite väl mycket stingslighet här. Ett OT-påpekande betyder inte att man inte får fortsätta en egen tråd, eller fortsätta snacka nån annanstans. Det betyder bara att moderatorn ser en risk att trådens ursprungsämne försvinner i en drös av OT-inlägg.
Vilket har hänt förr, eller hur?
M.