Nekromanti Guds finger är putsat

Bombu

Hero
Re: Bra saker går via PM. Dåliga saker likaså

Dessutom kan jag inte fatta vad det är för dumskallar som refererar till mig för att få tyngd i sina argument. Jag menar; jag är ju killen som pratar om ninjafantasy, äckelgubben på Konsum, risifrutti och cosplayporr. Jag är lökmeister #1. Jag hatar att bli tagen på allvar.

Du är en av forumets snubbar med absolut mest status.

sen att du inte gillar det är en annan sak.

Vi ser upp till dig rising :tekopp:

DODswe4

Hero
Re: Vi är många, vi är starka

Ärligt talat måste du väll hålla med om att regler är viktiga? och då behövs det någon som håller i dom.

DODswe4

Hero

bara en simpel fråga, hur får du reda på om det sker via PM, mejl eller telefon? menade att du får dem så? I vilket fall tycker jag det är tråkigt om så sker.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jepp, det är så vi får ilskna påhopp...

...men det är också så vi får glada tillrop!

Och än så länge så tycker jag att det är värt det hela för att vi tillsammans ska ha Sveriges bästa rollspelscommunity!

M.

Johan K

Gammal & dryg
Smidigt..

Tyckte väll att det var nått som inte stämmde nä... :gremwink:
Fåt lov att säga att det är klart smidigare att ha det såhär, för det drar åt sig ögonen klart snabbare om det är såhär ju.

Troberg

Sinister eater

För sakens skull: Hey... Jag visste ju inte hur illa det var med Caligula. Jag skrev "rätt åt dig!" bara som ett harmlöst skämt, då jag trodde att det inte sträckte sig längre än att ni fick låsa någon tråd mer än vanligt och förklara att han missförstått mina inlägg, i diskussionerna med honom.
Instämmer. Går det så långt så har det gått för långt.

Iofs så skulle jag personligen inte ha så mycket mot ett hotfullt telefonsamtal, det är en av de få formerna av hot som jag har kvar att bocka av från listan över hot jag utsatts för. Har man en samlarmentalitet så har man...

Caligula kanske trodde att jag var på hans sida mot moderatorerna, men jag hoppades att inte ni trodde det, och ville försäkra er om att inte jag hade någon sådan avsikt.
Återigen instämmer jag. Även om jag vill minnas att jag delvis höll med honom i sak så framförde han det på ett puckat sätt som jag inte höll med om. Jag har för mig att jag försökte påpeka det någon gång när han påstod sig ha mitt stöd, men jag minns inte om det gick fram.

Troberg

Sinister eater
Re: Tänk positivt!

Ta inte sådana tillrättavisningar där som en tillsägelse för att du har gjort fel. Ta det som en bekräftelse på att du har gjort rätt! Moderatorerna tycker som du! Jippie! Gruppkram och blå elefant till alla!
Jag tror jag talar för både mig och Rising när jag säger att blå elefant antagligen är den värsta förolämpning du kan komma med.

Troberg

Sinister eater
Re: Du är för stingslig

Van att (O)Troberg är OT, eller?
I ärlighetens namn ska jag säga att jag faktiskt fick en förklaring via PM.

Personligen anser jag att den var ren bullshit eftersom den utgick från att ett ämne var utdiskuterat när trådstartaren var nöjd, medan jag anser att det kan finnas mycket relevant diskussionsmaterial som är intressant kvar att diskutera. Bara för att man råkar visa vägen till grönsakshyllan så betyder det inte att man inte kan ta en titt på de intressanta grönsakerna som personen man visade vägen inte avser att handla. Ett forum är inte enbart till för trådstartare, kan andra hitta intressanta tankar kring ett ämne så ska det uppmuntras.

Men jag fick i alla fall en förklaring.

Troberg

Sinister eater
Re: Du är för stingslig

Angående "(För) snabb i vändningarna" så är gällande policy från forumsansvarige att det är dags att säga till om det inte finns någonting som knyter an till orginalinlägget alls eller ger någon möjlighet att svara på det. Jag tycker det är skillnad på att tycka att reglerna är fel och att tycka att de inte efterföljs. Det första är något som i så fall bör tas upp till diskussion; det andra är bara fel.
Med tanke på att reglerna ifråga inte är tillgängliga för oss vanliga dödliga så är det ju inte som om vi har något val. Vi vet inte moderatorernas direktiv, alltså kan vi bara ifrågasätta moderatorernas handlingar.

Ge oss i alla fall en ärlig chans.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Eh?

"Med tanke på att reglerna ifråga inte är tillgängliga för oss vanliga dödliga så är det ju inte som om vi har något val."

Ursäkta, men... Va?
Reglerna som gäller finns under just Regler i forumets sidhuvud och det är de som gäller i grund och botten även om de inte är lysande formulerade, något jag ska göra något åt.
Där står det i vilket fall såhär:

Reglerna said:
Saker som inte alls har med rollspel att göra diskuteras lämpligen på andra ställen. Undvik att skriva sådana så kallade off topic-inlägg (förkortas ofta "(OT)" i rubriken) i möjligaste mån. Skulle sådana inlägg ändå förekomma så kan de komma att låsas. Upprepade förseelser kan leda till grövre åtgärder än låsning.
Skillnaden mot reglerna är möjligen att vi är för toleranta och inte bestraffar lika hårt.

"Ge oss i alla fall en ärlig chans."

Visst, men inte hur många som helst...

Troberg

Sinister eater
Re: Eh?

Ursäkta, men... Va?
Reglerna som gäller finns under just Regler i forumets sidhuvud och det är de som gäller i grund och botten
Det var inte de reglerna frågan gällde. Den gällde direktiven som någon nämnde som styr moderatorerna. Så länge vi inte känner till dem så kan vi inte ifrågasätta dem utan måste ifrågasätta moderatorerna.

EchonCique

Hero

Du kanske har svårt att läsa Troberg?

Det finns regler. Det är de reglerna som skall efterlevas. Detta är moderatorernas uppgift, se till att reglerna efterlevs. Kan du reglerna och följer dem, så är det inga problem och inga moderatorer har någonting att anmärka på ditt deltagande här i forumet.

Söker du direktiv? Läs reglerna.

Troberg

Sinister eater

Du kanske har svårt att läsa Troberg?
Det finns regler. Det är de reglerna som skall efterlevas. Detta är moderatorernas uppgift, se till att reglerna efterlevs. Kan du reglerna och följer dem, så är det inga problem och inga moderatorer har någonting att anmärka på ditt deltagande här i forumet.
Söker du direktiv? Läs reglerna.
Återigen, läs min fråga. Jag vet att reglerna finns där. De är inte de regler jag kommenterar. De regler jag kommenterar är de direktiv för moderatorers uppförande som någon nämnde. De regler som om de var kända för allmänheten skulle göra det möjligt för oss att undvika att ifrågasätta moderatorer när det är deras direktiv vi borde ifrågasätta. Jag ser inget sådant i de regler du pekar på. Det finns ingenting där som säger hur en moderator bör uppföra sig, bara några korta snuttar om vad de kan komma att göra. Det är inte tillräckligt att specifiera vad som ingår, man måste också specifiera vad som inte ingår.

Jag gillar iofs Kafka, men om jag ska anmärka på någons beteende så vill jag veta att det är där problemet ligger och inte i regelverket han följer.

Eller har jag missförstått läget totalt? Är de få meningarna de så kallade direktiv som man stöttar sitt handlande på? Menade personen som nämnde direktiv för moderatorerna de reglerna? Vill ni helt enkelt hålla moderatordirektiven privata för att undvika diskussion?

Kan någon reda ut begreppen lite här?

Olle Linge

Snigel

Det jag syftade på var det Yassilus sade när jag frågade honom. Det finns direktiv som är ganska utdaterade och det jobbas på att revidera dem för att få ut dem till alla, men jag låter Yassilus lova de gröna skogarna, för det här han som kommer få göra det mesta, även om vi andra förstår hjälper till. Mitt uttalande är alltså inte att tolka som ett utdrag från någon större, hemlig källa (eller okej, om man kan beteckna Yassilus hjärna som en sådan så visst), utan ett uttalande om det specifika fallet ifråga.

EchonCique

Hero

Eller har jag missförstått läget totalt? Är de få meningarna de så kallade direktiv som man stöttar sitt handlande på? Menade personen som nämnde direktiv för moderatorerna de reglerna? Vill ni helt enkelt hålla moderatordirektiven privata för att undvika diskussion?
Du har nog ett antal fantasitroll som springer runt och viskar saker till dig ja. Det som skrivits i denna tråd från moderatorerna är det som gäller, i vad du kallar Direktiv.

Det finns regler. Finns det något på forumet som inte följer reglerna, eller är på fel ställe, så är det moderatorernas uppgift att korrigera detta. Även moderatorer och redaktörer kan bryta mot regler och då modereras detta precis som alla andra användare här på forumet. Ingen särbehandling råder.

Vore fint om moderatorerna kunde få lite förtroende även från de hårdasta belackarna, då deras otacksamma uppgift är att städa upp på forumet så att innehållet på forumet överrensstämmer med reglerna. Som du, Troberg, skrev tidigare kan man presentera sina åsikter på bra och dåliga sätt. När du valt att göra det på ett bra sätt, även när det gäller d20-kritik på d20-forumet, så mottogs det utan anmärkning. De bra sätten behöver inte modereras, de dåliga behöver moderering. Resten har jag skrivit redan.

Nu är det inte så mycket mer som kan sägas kring detta, därmed tänker jag avsluta min del i diskussionen.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Försök till förklaring

"Kan någon reda ut begreppen lite här?"

Jag ska försöka, men jag tvivlar på att det tjänar något till.

De reglerna som finns är de enda man behöver bry sig om att följa, några andra regler finns nämligen inte. Följer man de reglerna så ligger man klart på den säkra sidan.

De reglerna har dock vissa problem, problem som jag avser reda ut inom en snar framtid.
Reglernas brister är att de är för enkla (uppenbarligen). Alla tänkbara fall finns inte beskrivna och alla tänkbara åtgärder finns inte beskrivna, bara de som är grova. I övrigt är det bara korta direktiv (som uppenbarligen är svåra att följa som de är).

De direktiv som Snigel skrev om är de som moderatorerna ska följa när regelbrott utförs. Huruvida de är öppna nog är ingen idé att diskutera förrän de nya reglerna är ordnade.

Med andra ord, sköter ni bara det som står i reglerna så slipper moderatorerna arbeta. Gör ni inte det har moderatorerna direktiv på hur det ska åtgärdas.

Så mitt förslag är att ni koncentrerar er på att följa reglerna, för då slipper ni erfara det andra. Åtminstone är det mitt förslag till de nya reglerna är publicerade, då diskussionen kan tas upp igen. Tills dess är det enbart det regelverk som finns som gäller.

Krille

Super Moderator
Mer enstavigt

"Eller har jag missförstått läget totalt?"

Ja.

"Är de få meningarna de så kallade direktiv som man stöttar sitt handlande på?"

Ja.

"Menade personen som nämnde direktiv för moderatorerna de reglerna?"

Ja.

"Vill ni helt enkelt hålla moderatordirektiven privata för att undvika diskussion?"

De är så öppna de kan bli. De finns där ovan, under knappen Regler.

Och vet du vad? De gäller moderatorer också. Om du inte gillar en moderators moderering, och hävdar att det är ett regelbrott, ta upp det med redaktionen. Om de håller med dig så kan även moderatorn få en tillsägelse eller en varning. Det finns inga särskilda hemliga regler för moderatorns uppträdande. Den enda skillnaden är att moderatorerna har bemyndigats att se till att reglerna efterlevs.

Rising

Vila i frid
Re: Försök till förklaring

Så mitt förslag är att ni koncentrerar er på att följa reglerna, för då slipper ni erfara det andra.
Men alldeles nyss så skrev du att man skulle PM:a dig eller använda moderatorknappen om man hade frågor eller kommentarer kring en viss moderering.

Hela poängen med vad Troberg skriver är ju att bringa klarhet i hur modereringarna går till. Det du skrev förut om att PM:a dig eller använda moderatorknappen var jättebra, men det du skriver nu har faktiskt innebörden att man inte behöver ha några åsikter kring modereringarna, för de slipper man om man bara följer reglerna.

Ett exempel på direktiv som jag tycker är viktigt är konsekvens i moderatorernas modus operandi; att när man ser en moderator som låser en tråd så är det att jämföra med andra trådar som låsts, när man ser att någon får en varning så är det att jämföra med andra varningar som har utdelats, och när ett inlägg raderas så är det att jämföra med andra inlägg som raderas, osv. När gör moderatorerna vad? När moderatorernas medel framstår som godtyckliga och nyckfulla så tappar man förtroendet för dem (det händer dock mycket sällan här på wrnu), och om man hade vetat vad som gällde för moderatorerna så hade de nog avdemoniserats i forumiternas ögon på många sätt. Man hade enklare kunnat förhålla sig till moderatorernas uppgift och deras bedömningsgrunder.

Visst, i de flesta fall behöver man inte veta annat än vilka regler som gäller på forumet, men om vi antar att moderatorerna är mänskliga och att de ibland kommer begå misstag, då måste man faktiskt få någon sorts bild av vad för direktiv som gäller för dem. Jag personligen baserar mitt eget modererande på den principen; när jag modererar så berättar jag rentutav vad för regler jag följer; just för att åskådliggöra min egen mänskliga faktor i det hela. När forumiterna får se både reglerna jag måste följa och sättet jag väljer att följa dem på, då kan de själva avgöra huruvida min egen del i modereringsarbetet varit rättvist eller inte.

Att gömma sin egen mänsklighet bakom reglerna och låtsas som att man inte kan begå misstag om man bara formulerar vad man inte får göra på forumet, det tror jag inte är en bra idé. Inte bra alls.

/Rising
som dock stryker under att han överlag är mycket nöjd med moderatorernas arbete på wrnu och i stort tycker att det räcker med motiveringar i modereringarna än att moderatorernas direktiv ska läggas ut på någon särskild sida till allmän beskådan.

Feuflux

omjonasson.se
...och polerat

Jag tycker också det var en fin grej.

Moderaterna gör att fint jobb (och otacksamt eftersom de i likhet med domare mest märks när de gör fel). Jag har i likhet med andra i tråden reagerat på att det ibland sägs till i onödan, när en deltråd i princip redan självdött men vafan, det kan jag ta.

Keep up the good work, och till er som har problem med moderatorerna: ni har aldrig tänkt på att det kanske är er det är fel på. :gremwink: *puss*

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Motiveringar

Jag upplever det som att vi är duktigare på att lämna motiveringar när vi låser trådar än när vi OT-påpekar.

Det har kanske helt enkelt med hur vi ser på allvaret att göra.

Att låsa en tråd är allvarligt. Då brukar vi motivera. Eller...?

När vi OT:ar en tråd, så tycker vi inte att det är så farligt med en liten påminnelse om att hålla OT:andet nere, och alltså glömmer vi att motivera. Eller...?

Att ständigt jaga efter motivering är fruktlöst i sig, och jag ser det mer som att det är en grej du och andra hängt upp er på för att fortsätta gnälla. Om en tråd är OT, och vi påpekar det, måste vi lämna in en femsidors motivering till det? Tråden var OT, det räcker för att vi ska påpeka det, och det är väl motivering i sig?

Och som jag sade, låsta trådar brukar, enligt min erfarenhet, motiveras. Har jag fel?

M.