Re: Försök till förklaring
Så mitt förslag är att ni koncentrerar er på att följa reglerna, för då slipper ni erfara det andra.
Men alldeles nyss så skrev du att man skulle PM:a dig eller använda moderatorknappen om man hade frågor eller kommentarer kring en viss moderering.
Hela poängen med vad Troberg skriver är ju att bringa klarhet i hur modereringarna går till. Det du skrev förut om att PM:a dig eller använda moderatorknappen var jättebra, men det du skriver nu har faktiskt innebörden att man inte behöver ha några åsikter kring modereringarna, för de slipper man om man bara följer reglerna.
Ett exempel på direktiv som jag tycker är viktigt är konsekvens i moderatorernas modus operandi; att när man ser en moderator som låser en tråd så är det att jämföra med andra trådar som låsts, när man ser att någon får en varning så är det att jämföra med andra varningar som har utdelats, och när ett inlägg raderas så är det att jämföra med andra inlägg som raderas, osv.
När gör moderatorerna
vad? När moderatorernas medel framstår som godtyckliga och nyckfulla så tappar man förtroendet för dem (det händer dock mycket sällan här på wrnu), och om man hade vetat vad som gällde för moderatorerna så hade de nog avdemoniserats i forumiternas ögon på många sätt. Man hade enklare kunnat förhålla sig till moderatorernas uppgift och deras bedömningsgrunder.
Visst, i de flesta fall behöver man inte veta annat än vilka regler som gäller på forumet, men om vi antar att moderatorerna är mänskliga och att de ibland kommer begå misstag, då måste man faktiskt få någon sorts bild av vad för direktiv som gäller för dem. Jag personligen
baserar mitt eget modererande på den principen; när jag modererar så berättar jag rentutav vad för regler jag följer; just för att åskådliggöra min egen mänskliga faktor i det hela. När forumiterna får se både reglerna jag måste följa och sättet jag väljer att följa dem på, då kan de själva avgöra huruvida min egen del i modereringsarbetet varit rättvist eller inte.
Att gömma sin egen mänsklighet bakom reglerna och låtsas som att man inte kan begå misstag om man bara formulerar vad man inte får göra på forumet, det tror jag inte är en bra idé. Inte bra alls.
/Rising
som dock stryker under att han överlag är mycket nöjd med moderatorernas arbete på wrnu och i stort tycker att det räcker med motiveringar i modereringarna än att moderatorernas direktiv ska läggas ut på någon särskild sida till allmän beskådan.