Guldstandard för priser, pengar osv

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,754
Du har gjort en ny karaktär i ett nytt spel och du får 3t6 guld att köpa utrustning för. Eller? Är det 4t4 silver du får? Koppar? Korvören? Och vad kostar egentligen ett svärd eller en ringbrynja? Finns det en "guldstandard" (ett spel) där allt detta görs extra bra enligt dig?

OBS: jag är inte i första hand ute efter historisk realism här utan mer världens-inneboende-logik-rimlighet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
19,467
Dark Sun har keramiska mynt som motsvarar papperspengar i varje stadsstat.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,466
Så länge guldmynten inte är billigare per viktenhet än säg, slungor, så är jag i varje fall lite glad..
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
927
Location
Umeå
Jag gillar också Pendragons sätt att hantera pengar.

Lyssnade också på en lunchföreläsning på universitetet för ett tag sedan om enheter, som fått mig att ifrågasätta om pengasystem behöver vara så exakta. Romarna hade t.ex. ett guldmått som var "så mycket guld som din slav orkar bära", vilket säkert varierade rätt mycket beroende på slav.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
8,379
I Pendragon är 1£ vad en riddare behöver för att leva gott ett år.
Och är värdet av ett pund silver.

I RuneQuest producerar en acre mark ett silvermynts värde i grödor ett typiskt år. Ett bly-”mynt” har metallvärdet som ingår i att det är lagom tungt att vara en slungprojektil. Guldmynt av den bra sorten kan bara framställas med en magisk ritual, och kommer då med en magiskt definierad exakt fix storlek och tyngd, samt är geometriskt perfekt runda.

Många enklare folk denominerar värdet av hemgifter, mansboter och lösensummor i kossor. En typisk mansbot för en fri man är 20 kor.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
8,379
I vår historia var en denarius (romerskt silvermynt) en dagslön för en arbetare. Det visar också att Judas fick motsvarande en månadslön i ersättning.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,768
Location
Uppsala
Beror på vad man vill uppnå.

Om man spelar fattiga stackare som sliter för brödfödan var dag så är det av högsta intresse att hålla reda på varje liten penning. Detta kan var kul ett tag, men...

... så fort rollpersonerna har en viss förmögenhet så blir det bara träligt att räkna mynt. Dessutom blir det rätt märkligt också, t.ex. kan rollpersonerna behöva betala för en öl på en taverna samtidigt som man "glömt bort" alla de små utgifter som finns med vardagen, t.ex:
  • Tvätt och reparation av kläder och skor. Äventyrare sliter rejält på sina kläder och kan verkligen inte bara klampa in på värdshuset efter ett kloakäventyr. En del behöver också bytas ut.
  • Hygien. Även äventyrare måste ha någon nivå av hygien.
  • Hästen. Den ska skos, ha rätt föda, dess utrustning ska tas hand om, etc.
  • Barberare.
  • Utrustningsvård och att ersätta utsliten utrustning.
  • Tullavgifter, broavgifter, skatter, mutor, stallavgifter, gillesavgifter, etc. Korruption är vanligt och det kan behövas lite smörjmedel.
  • Sociala avgifter. Om man har en viss förmögenhetsnivå så förväntas vissa saker. Det kan t.ex. vara att ge tiggare lite pengar på söndagar.
  • Nöjen och bekvämligheter. Rollpersoner är inte maskiner. Om de har en massa pengar på fickan så kommer de vilja släppa loss lite.
Därför har jag mer och mer börjat gilla och gå över till att ha någon form av levnadsstandard eller förmögenhetsnivå. Det verkar som att många spel har det och jag antar det är av samma skäl.

Men, det finns ändå pengar i spelet och det är ju det som din fråga egentligen gick up på. Om det ska finnas ett "riktigt" metallvärde på mynt så föredrar jag silver eftersom det fanns historiskt och det är "lätt" att googla fram ungefärliga priser. Men, egentligen föredrar jag spel där man inte anger vad metallen är (för då slipper man en massa onödiga diskussioner om värdet och vikten på mynten). Så om det bara är penningar eller något helt annat som t.ex. kapsyler eller knäskålar så funkar det bättre. Kakaobönor användes ju som pengar i Syd-/Mellanamerika förrän spanjorerna kom dit vilket visa på att metaller är långt ifrån ända valören.

Vidare så föredrar jag priser som inte är exakta. Det av den enkla anledningen att priser fluktuerar med både tid och plats. Värdekategorier är ett sätt att lösa det, så att i stället för att ha exakta priser så sätter man bara en kategori; A, B, C, etc. Det som är i kategori A kan vara värt 1 - 3 penningar, B är 4 - 10, etc. Det förenklar även byteshandel.

Så egentligen slutar det i att jag mest gillar system där man har Levnadsstandard/Förmögenhetsnivå kombinerat med Värdekategorier i stället för exakta priser. Sedan har man en summa penningar som en rollperson normalt har på sig och en summa som hen max har tillgängligt i kontanter.

---

Om man vill så kan man koppla ihop färdigheter med ekonomin. Genom att ha en viss färdighet så kan man höja sin levnadsstandard genom att tjäna lite pengar vid sidan om äventyrandet, t.ex. har man läkekonst så kanske man antas hjälpa till resenärer på värdshusen när man stannar och därmed tjäna lite slantar. Har man jakt så kanske man antas kunna fånga lite smådjur och sälja/byta på vägen. Kan man spela instrument så har man alltid möjligheten att spela till sig en gratis måltid. Sådant behöver inte spelas ut eller slås tärningar för, det sker automatiskt. Men det kan ge äventyrskrokar ibland.

Eventuellt kan man också ha färdigheter som gör det billigare att skaffa det man behöver.

Konsekvensen av att använda färdigheter på det sättet blir att rollpersonerna blir lite mer delaktiga i samhället och som sagt kan det ge äventyrskrokar.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
6,057
Finns det en "guldstandard" (ett spel) där allt detta görs extra bra enligt dig?
Nej, har nog aldrig stött på något sådant spel. Generellt verkar inte ekonomi vara tillräckligt intressant för dem som är skarpa på att göra regler.

Spel med levnadsstandard funkar ofta helt ok som om jag måste välja blir det sådana, men är ofta mindre bra på att mekanisra "att behöva vända på slantarna", vilket jag ofta tycker har en poäng i många spel. Jag gillar vad @Faehrengaust skissar på. Men finns det ett spel som gör det så?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,508
Location
Umeå
Du har gjort en ny karaktär i ett nytt spel och du får 3t6 guld att köpa utrustning för. Eller? Är det 4t4 silver du får? Koppar? Korvören? Och vad kostar egentligen ett svärd eller en ringbrynja? Finns det en "guldstandard" (ett spel) där allt detta görs extra bra enligt dig?

OBS: jag är inte i första hand ute efter historisk realism här utan mer världens-inneboende-logik-rimlighet.
Ekonomhistorikern i mig gick igång och trodde det skulle talas guldmyntfot…



BWs resurser gillar jag, fungerar som en egenskap och man testar mot olika nivåer för att ha råd, i detta ingår kunde saker som löpande tester över viss mängd tid för att upprätthålla en viss levnadsstandard, lån, investeringar, osv.

Gillar läsa nya Torchbearer som påminner mycket om BW men drar in staden och området och får in kostnader och skiftningar beroende på pengaflöden osv.

Gamla Marvel Superheroes kör också detta resurser och pengar som en egenskap. Sjukt bra spel öht.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,754
I vår historia var en denarius (romerskt silvermynt) en dagslön för en arbetare. Det visar också att Judas fick motsvarande en månadslön i ersättning.
Sjukt bra referens att utgå ifrån!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,194
Location
Port Kad, The Rim
I vår historia var en denarius (romerskt silvermynt) en dagslön för en arbetare. Det visar också att Judas fick motsvarande en månadslön i ersättning.
Jag har ofta jobbat med en liknande approach: en arbetare tjänar 3 sm som dagslön och spenderar 2 sm i fasta dagliga kostnader (kost, logi, osv).
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,754
Men kan någon tipsa om en utrustningslista som är bra, som man kan utgå från när man gör egna utrusningslistor? För kvasi-medeltid / fantasy?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
6,010
Men kan någon tipsa om en utrustningslista som är bra, som man kan utgå från när man gör egna utrusningslistor? För kvasi-medeltid / fantasy?
Jag är inte lagd åt det superanalytiska hållet när det gäller spelvärldars rimlighet men jag upplever i alla fall att prislistorna i Warhammer Fantasy Roleplay 2nd ed. har hållit bra under den långa kampanj vi spelat.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,508
Location
Umeå
Men kan någon tipsa om en utrustningslista som är bra, som man kan utgå från när man gör egna utrusningslistor? För kvasi-medeltid / fantasy?
brukar titta på BWs svårighetsgrader, de är skapade för läsning av En fjärran spegel, så finns ju en grund i något verkligt där.
 
Top