Sjunde inseglet
Swordsman
Jag tror att man ska ha många ledtrådar i ett detektiväventyr och se till så att alla dessa inte leder till ett huvudspår. Har man bara välriktade ledtrådar kommer man att få ett väldigt rälsat äventyr.Storuggla said:Hur gör man för att ledtrådarna ska bli mindre neonskyltar men ändå kunna ha ett lyckat äventyr?
Det som är så briljant med Gumshoe-systemet är att spelledaren kan ösa ledtrådar över spelarna utan att behöva oroa sig för tärningsslag. Går en slipad kriminalare in på en brottsplats kommer han självklart att hitta ledtrådar som en kriminalare borde titta efter. Men det innebär självklart inte att alla ledtrådar kriminalaren hittar därför måste leda åt rätt håll.
En ledtråd i det här fallet är alltså information som i sin natur kan verka relevant för det rollpersonen undersöker eller är tillräckligt utmärkande för att väcka ett intresse.
Eftersom spelarna automatiskt får ledtrådarna blir det inte en fråga om tur med tärningar utan om vad de faktiskt gör med ledtrådarna de får. Att låta rollpersonerna följa sina teorier som de vill är väl (om ledtrådarna är tillräckligt många) motsatsen till ett rälsat äventyr (åtminstone om äventyret utöver en bakgrundshistoria saknar förutbestämda scener)?