Följande är inget angrepp på de som spelar, gillar eller tillverkar GURPS. Det är bara ett resultat för för mycket pengar nerkörda i GURPS-supplement.
Jag har den senaste utgåvan av GURPS. Den som är snygg. Och sedan har jag en hoper sourcebooks från den tredje utgåva. De är sällan snygga (GURPS Goblins är undantaget). Det finfina med GURPS är att det räcker att ta en sourcebook från hyllan och läsa den så har man genast nog på fötterna för en kampanj, tenta eller ett KU-förhör. Läser man GURPS Traveller så vill man resa bland stjärnorna, läser man GURPS WWII vill man storma Monte Cassino, läser man GURPS Transhuman Space vill man spela en detektiv som är kär i en AI som är implanterad i ett datorchip på ens vänstra lårben. Allt är mys, kärlek och underbart.
Sen kommer Monstret. Eller som konstruktrerna kallar det, "Regler".
Men reglerna för karaktärer är inte lika komplicerade, säger ni? Inte? 8 sidors index med alla fördelar, nackdelar och färdigheter. Visst, du kan göra vilken karaktär som helst mellan himmel och jord, men när du är klar så har jag tappat lusten på att spela och rotar igeom ditt kylskåp istället.
Det är långsamt. För långsamt. Och trist.
GURPS Lite? Det är bättre säger ni? Jo, det är ju det. Problelem är att de kapat bort 50% av allt som står i templaterna i sourceböckerna, så plötsligt tittar en spelare upp och undrar "Vad betyder det här Slow Riser?" och så måste man dra fram huvudböckerna likförbannat.
Det riktigt sorgliga är att trots att jag avskyr systemet och tycker att det ägnar tid åt att detaljbeskriva spelarna nagelband så älskar jag tilläggsböckerna. Älskar.
Så när jag ska spela Transhuman Space eller WWII eller Age of Napoleon så blir det antingen BESM (mest för att testa det någon gång), Heroquest eller Over The Edge. Spel som går snabbt.
Men för varje ny bok SJGames spottar ut som jag köper så vaknar den där tanken vid liv. Man kanske skulle spela med GURPSreglerna ändå...
Fast inte den där nya splatbooken de försöker få ut nu, Infinite Worlds, det är lite Synnibarr-varning där.
Storuggla, lugnar ner sig nu
Jag har den senaste utgåvan av GURPS. Den som är snygg. Och sedan har jag en hoper sourcebooks från den tredje utgåva. De är sällan snygga (GURPS Goblins är undantaget). Det finfina med GURPS är att det räcker att ta en sourcebook från hyllan och läsa den så har man genast nog på fötterna för en kampanj, tenta eller ett KU-förhör. Läser man GURPS Traveller så vill man resa bland stjärnorna, läser man GURPS WWII vill man storma Monte Cassino, läser man GURPS Transhuman Space vill man spela en detektiv som är kär i en AI som är implanterad i ett datorchip på ens vänstra lårben. Allt är mys, kärlek och underbart.
Sen kommer Monstret. Eller som konstruktrerna kallar det, "Regler".
Okej, det var inte illa nog? Ni anser att "det ska väl fjäderfät klara"? Okej, se då detta:GURPS Vehicles said:If output is over 1,000,000 kJ substitute [10 x (cube root of O)] for (square root of O)
Alltså... nej. Nej nej nej. Vad sysslar de med?This is a modern, Western-design main battle tank like the German Leopard II or the U.S. Army's M1 Abrams.
Subassemblies: Tracks, turret (full rotation, on body), two open mounts (#1 and #2, limited rotation, on turret).
Body Features: Slope on body: front 60 degrees. Slope on turret: front 60 degrees, right 30 degrees, left 30 degrees.
Propulsion: Tracked drivetrain with 1,100 kW motive power (HP 125, 1,100 kW).
Weaponry: TL7 120mm tank gun (TuF, HP 125). 7.62mm GMPG (TuF, HP 3). 12.7mm HMG (Om1F, HP 8). 7.62mm GMPG (Om2F, HP 3). 40 ¥ 120mm shots (Tu, HP 50). 1,000 ¥ solid 12.7mm HMG shots (Tu, HP 10). 12,000 ¥ 7.62mm shots (Tu, HP 17).
Weapon Accessories: Tank gun and turreted 7.62mm GMPG are linked. Anti-blast magazine for 120mm shots (Tu). Full stabilization for tank gun (Tu, HPs 27), 7.62mm GMPG (Tu, HP 1).
Instruments and Electronics: Two communicators, medium range (30 mi, Tu, HP 1 each) with scramblers. Light amplification (HP 1). Thermograph with 2 mi. range, scan 13 (Tu, HP 3). Military GPS (HP 2). Laser rangefinder, 5 mi. range (Tu, HP 3). Minicomputer, hardened, dedicated to Targeting program (Tu, HP 7, comp. 2, +2 Gunner skill).
Miscellaneous: Fire suppression system (HP 16).
Controls: Mechanical. Crew stations: "Driver" runs controls, light amp., one communicator from normal crew station. "Commander" runs GPS, thermograph, other communicator, 12.7mm HMG from normal crew station (Tu). "Gunner" runs 120mm gun, turret 7.62mm GMPG, computer, laser rangefinder from normal crew station (Tu). "Loader" runs 7.62mm GMPG in open mount from normal crew station (Tu).
Occupancy: Short. Passengers: None. Crew: Driver, Gunner, Loader, Commander. Loader loads 120mm gun when not firing GMPG.
Environmental Systems: NBC Kit for four people (Tu, HP 10, 1 kW).
Power: 1,118 kW ruggedized standard gas turbine (HP 200, uses 67.08 gph diesel fuel). Powers all systems.
Fuel: Self-sealing 500 gallon tank (HP 125, fire -1). 500 gallons diesel fuel (fire 8). 7.45 hours fuel for power plant.
Access, Cargo and Empty Space: 157.88 cf access space. 27 cf cargo space (Bo). 20 cf cargo space (Tu). Empty space (Bo 68.12 cf; Tu 15.328 cf).
Volumes: Om1 (1.606 cf). Om 2 (0.352 cf). Tu (400 cf). Body (750 cf). Tr (450 cf). Surface Area: Om1 9, Om2 3, Tu 400, Bo 500, Tr 400. Total area 1,312. Structural area 1,300.
Structure: Extra-heavy.
Hit Points: Om1 18, Om2 6, Tu 2,400, Tr 1,200 each, Bo 3,000.
Structural Options: Heavy compartmentalization for body and turret. Improved suspension.
Body Armor: F PD 6, DR 1,680 exp. laminate. R,L,B: PD 4, DR 140 std. laminate. T, U: PD 4, DR 90 std. metal.
Turret Armor: F: PD 6, DR 1,500 exp. laminate. R,L: PD 5, DR 200 std. laminate. B: PD 4, DR 200 std. laminate. T: PD 4, DR 120 std. metal.
Tracks Armor: PD 4, DR 30 std. metal; tread skirts with extra DR 70 std. metal. Combined armor is PD 4, DR 100 if tread skirts successfully protect, PD 4, DR 30 if they do not.
Defensive Surface Features: Sealed.
Vision: Poor. Details: Headlights, no windows, hatches instead of doors.
Statistics: Empty weight 118,215.9 lbs. Usual payload 1,740 lbs. Loaded weight 125,885.9 lbs. (62.94 tons). Volume 1,601.96 cf. Size modifier +5. Price $2,125,543.30. HT 10.
Ground Performance: Speed 55 mph. gAccel 3 mph./s gDecel 20 mph/s. gMR 0.5. gSR 7. Low GP. 2/3 off-road speed.
Men reglerna för karaktärer är inte lika komplicerade, säger ni? Inte? 8 sidors index med alla fördelar, nackdelar och färdigheter. Visst, du kan göra vilken karaktär som helst mellan himmel och jord, men när du är klar så har jag tappat lusten på att spela och rotar igeom ditt kylskåp istället.
Det är långsamt. För långsamt. Och trist.
GURPS Lite? Det är bättre säger ni? Jo, det är ju det. Problelem är att de kapat bort 50% av allt som står i templaterna i sourceböckerna, så plötsligt tittar en spelare upp och undrar "Vad betyder det här Slow Riser?" och så måste man dra fram huvudböckerna likförbannat.
Det riktigt sorgliga är att trots att jag avskyr systemet och tycker att det ägnar tid åt att detaljbeskriva spelarna nagelband så älskar jag tilläggsböckerna. Älskar.
Så när jag ska spela Transhuman Space eller WWII eller Age of Napoleon så blir det antingen BESM (mest för att testa det någon gång), Heroquest eller Over The Edge. Spel som går snabbt.
Men för varje ny bok SJGames spottar ut som jag köper så vaknar den där tanken vid liv. Man kanske skulle spela med GURPSreglerna ändå...
Fast inte den där nya splatbooken de försöker få ut nu, Infinite Worlds, det är lite Synnibarr-varning där.
Storuggla, lugnar ner sig nu