Nekromanti GURPS – Ett rant

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Följande är inget angrepp på de som spelar, gillar eller tillverkar GURPS. Det är bara ett resultat för för mycket pengar nerkörda i GURPS-supplement.

Jag har den senaste utgåvan av GURPS. Den som är snygg. Och sedan har jag en hoper sourcebooks från den tredje utgåva. De är sällan snygga (GURPS Goblins är undantaget). Det finfina med GURPS är att det räcker att ta en sourcebook från hyllan och läsa den så har man genast nog på fötterna för en kampanj, tenta eller ett KU-förhör. Läser man GURPS Traveller så vill man resa bland stjärnorna, läser man GURPS WWII vill man storma Monte Cassino, läser man GURPS Transhuman Space vill man spela en detektiv som är kär i en AI som är implanterad i ett datorchip på ens vänstra lårben. Allt är mys, kärlek och underbart.

Sen kommer Monstret. Eller som konstruktrerna kallar det, "Regler".

GURPS Vehicles said:
If output is over 1,000,000 kJ substitute [10 x (cube root of O)] for (square root of O)
Okej, det var inte illa nog? Ni anser att "det ska väl fjäderfät klara"? Okej, se då detta:

This is a modern, Western-design main battle tank like the German Leopard II or the U.S. Army's M1 Abrams.

Subassemblies: Tracks, turret (full rotation, on body), two open mounts (#1 and #2, limited rotation, on turret).
Body Features: Slope on body: front 60 degrees. Slope on turret: front 60 degrees, right 30 degrees, left 30 degrees.
Propulsion: Tracked drivetrain with 1,100 kW motive power (HP 125, 1,100 kW).
Weaponry: TL7 120mm tank gun (TuF, HP 125). 7.62mm GMPG (TuF, HP 3). 12.7mm HMG (Om1F, HP 8). 7.62mm GMPG (Om2F, HP 3). 40 ¥ 120mm shots (Tu, HP 50). 1,000 ¥ solid 12.7mm HMG shots (Tu, HP 10). 12,000 ¥ 7.62mm shots (Tu, HP 17).
Weapon Accessories: Tank gun and turreted 7.62mm GMPG are linked. Anti-blast magazine for 120mm shots (Tu). Full stabilization for tank gun (Tu, HPs 27), 7.62mm GMPG (Tu, HP 1).
Instruments and Electronics: Two communicators, medium range (30 mi, Tu, HP 1 each) with scramblers. Light amplification (HP 1). Thermograph with 2 mi. range, scan 13 (Tu, HP 3). Military GPS (HP 2). Laser rangefinder, 5 mi. range (Tu, HP 3). Minicomputer, hardened, dedicated to Targeting program (Tu, HP 7, comp. 2, +2 Gunner skill).
Miscellaneous: Fire suppression system (HP 16).
Controls: Mechanical. Crew stations: "Driver" runs controls, light amp., one communicator from normal crew station. "Commander" runs GPS, thermograph, other communicator, 12.7mm HMG from normal crew station (Tu). "Gunner" runs 120mm gun, turret 7.62mm GMPG, computer, laser rangefinder from normal crew station (Tu). "Loader" runs 7.62mm GMPG in open mount from normal crew station (Tu).
Occupancy: Short. Passengers: None. Crew: Driver, Gunner, Loader, Commander. Loader loads 120mm gun when not firing GMPG.
Environmental Systems: NBC Kit for four people (Tu, HP 10, 1 kW).
Power: 1,118 kW ruggedized standard gas turbine (HP 200, uses 67.08 gph diesel fuel). Powers all systems.
Fuel: Self-sealing 500 gallon tank (HP 125, fire -1). 500 gallons diesel fuel (fire 8). 7.45 hours fuel for power plant.
Access, Cargo and Empty Space: 157.88 cf access space. 27 cf cargo space (Bo). 20 cf cargo space (Tu). Empty space (Bo 68.12 cf; Tu 15.328 cf).
Volumes: Om1 (1.606 cf). Om 2 (0.352 cf). Tu (400 cf). Body (750 cf). Tr (450 cf). Surface Area: Om1 9, Om2 3, Tu 400, Bo 500, Tr 400. Total area 1,312. Structural area 1,300.
Structure: Extra-heavy.
Hit Points: Om1 18, Om2 6, Tu 2,400, Tr 1,200 each, Bo 3,000.
Structural Options: Heavy compartmentalization for body and turret. Improved suspension.
Body Armor: F PD 6, DR 1,680 exp. laminate. R,L,B: PD 4, DR 140 std. laminate. T, U: PD 4, DR 90 std. metal.
Turret Armor: F: PD 6, DR 1,500 exp. laminate. R,L: PD 5, DR 200 std. laminate. B: PD 4, DR 200 std. laminate. T: PD 4, DR 120 std. metal.
Tracks Armor: PD 4, DR 30 std. metal; tread skirts with extra DR 70 std. metal. Combined armor is PD 4, DR 100 if tread skirts successfully protect, PD 4, DR 30 if they do not.
Defensive Surface Features: Sealed.
Vision: Poor. Details: Headlights, no windows, hatches instead of doors.
Statistics: Empty weight 118,215.9 lbs. Usual payload 1,740 lbs. Loaded weight 125,885.9 lbs. (62.94 tons). Volume 1,601.96 cf. Size modifier +5. Price $2,125,543.30. HT 10.
Ground Performance: Speed 55 mph. gAccel 3 mph./s gDecel 20 mph/s. gMR 0.5. gSR 7. Low GP. 2/3 off-road speed.
Alltså... nej. Nej nej nej. Vad sysslar de med? :gremshocked:

Men reglerna för karaktärer är inte lika komplicerade, säger ni? Inte? 8 sidors index med alla fördelar, nackdelar och färdigheter. Visst, du kan göra vilken karaktär som helst mellan himmel och jord, men när du är klar så har jag tappat lusten på att spela och rotar igeom ditt kylskåp istället.
Det är långsamt. För långsamt. Och trist.

GURPS Lite? Det är bättre säger ni? Jo, det är ju det. Problelem är att de kapat bort 50% av allt som står i templaterna i sourceböckerna, så plötsligt tittar en spelare upp och undrar "Vad betyder det här Slow Riser?" och så måste man dra fram huvudböckerna likförbannat. :gremmad:

Det riktigt sorgliga är att trots att jag avskyr systemet och tycker att det ägnar tid åt att detaljbeskriva spelarna nagelband så älskar jag tilläggsböckerna. Älskar.
Så när jag ska spela Transhuman Space eller WWII eller Age of Napoleon så blir det antingen BESM (mest för att testa det någon gång), Heroquest eller Over The Edge. Spel som går snabbt.
Men för varje ny bok SJGames spottar ut som jag köper så vaknar den där tanken vid liv. Man kanske skulle spela med GURPSreglerna ändå...
Fast inte den där nya splatbooken de försöker få ut nu, Infinite Worlds, det är lite Synnibarr-varning där.


Storuggla, lugnar ner sig nu
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Okej, för det första: jag tror forumets d20-fans kan skatta sig lyckliga att du inte är en av dem, för i sådana fall hade troberg haft ett givet inlägg att länka till varje gång någon anklagade honom för att trolla på d20-forumet :gremgrin:

Alltså... nej. Nej nej nej. Vad sysslar de med?

Fordonsreglerna är väl inte riktigt representativa för resten av GURPS. Dem kan man verkligen undra vilken slags bisarr designfilosofi-from-hell som ligger bakom. Det finns faktiskt delar av GURPS som är riktigt snabba. Närstrid, till exempel.

Fast inte den där nya splatbooken de försöker få ut nu, Infinite Worlds, det är lite Synnibarr-varning där.

Inte mycket. Infinite worlds handlar om resor mellan parallelldimensioner och boken beskriver ett antal alternativa historier, typ "romarriket behärskar jorden", "Hitler behärskar jorden", "Brasilien är värsta spejsade cyberpunkplejset" osv.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: GURPS ? Ett rant

Sen kommer Monstret. Eller som konstruktrerna kallar det, "Regler".
Jag håller faktiskt med dig till en viss del.

Jag har aldrig brytt mig om att köra GURPS med alla regler och framför allt så har jag glatt struntat i alla regler för fordon och sånt. Jag har alltid kört GURPS i princip som en ren BRP, fast med fördelar och nackdelar. Stridssystemet reducerar jag ner till BRP's slagväxling och hitpoints, med sunt förnuft för speciella situationer. Merparten av systemet är uttryckligen markerat som optional. Välj bort de bitarna.

På den nivån är GURPS underbart. Det är ett bra system för att beskriva karaktären, med hela grejen med ads/disads, quirks och sånt. Med ett rejält upplättat stridssystem så blir det på många sätt vad BRP eller Cthulhu borde ha varit, ett lättspelat system med bra hjälpmedel för att beskriva och skapa intressanta karaktärer.

Vad är det då som gjort stridssystemet (för det är i princip där som problemet ligger) så tungt. Personligen så tror jag att det är behovet att konkurrera med överdrivet regeltunga system som d20. Många spelare vill fortfarande få feta regler när de köper en bok, villfarelsen att mycket regler ger realism är utbredd. Vill man vinna dem som köpare så måste man kasta ett ben åt dem.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,771
Location
Stockholm
Ugglo är med i vår D&D-grupp

Och som ett troll-angrepp var det för mycket "älskar", "mys", "kärlek" och glada tillrop för att göra någon irriterad. :gremlaugh:

M.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Re: Ugglo är med i vår D&D-grupp

Och som ett troll-angrepp var det för mycket "älskar", "mys", "kärlek" och glada tillrop för att göra någon irriterad. :gremlaugh:
Ja, att bli irriterad på ugglan är lite som att slå på en panda. Förutom att han inte vill spelleda Dying Earth, då. :gremelak:


/Dimfrost
 

_-olle-_

Veteran
Joined
12 May 2004
Messages
83
Location
Stockholm
Precis, välj vad du vill...

Jag håller med om att styrkan i GURPS (något författarna inte sällan själva påpekar) är att man enkelt kan välja bort (eller till) delar av regelsystemet. Den enorma regelharangen i Storugglas första inlägg tror jag egentligen inte att någon någonsin har använt sig av (var hörde den hemma egentligen??). Flera av den tredje utgåvans tilläggsböcker har en del extraregler som ofta är onödigt omständiga om man inte specialiserar sig på just vad de böckerna handlar om (och inte sällan är de ändå för omständiga) samtidigt är det barnsligt lätt att lägga till egna regler. Ett blygsamt eget exempel är i min postnukleära kampanj där (nästan) all ammo har passerat bäst före datumet och alla attacker med skjutvapen akompanjeras av min specialdesignade T6 med en svart sida (eller i vissa fall den andra med två svarta sidor) som indikerar att ditt vapen säger *klick*, tack vare detta så kan jag högaktligen strunta i GURPS egna system för samma situation. Sen kan jag iofs hålla med om att argument om hur lätt det är att rätta till ett dåligt regelsystem är ganska svaga men jag invänder med att jag sällan tycker regler i GURPS är direkt dåliga och dom fungerar ofta på ett mycket vättigt sätt men om man insisterar på att köra med alla så kan det bli... segt. Men styrkan är fortfarande att GURPS har en väldigt vettig och enkel grund som är väldigt flexibel och, ja, Generisk!!!!

Jag måste som avslutning säga att i och med att delar av min spelargrupp tränar brasiljansk jiu-juitsu (stavas det så?) så blir de barnsligt förtjusta när någon knäcker deras armar med 4:e utgåvans regler för grappling, som i andra sammanhang kanske inte skulle användas så mycket...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Precis, välj vad du vill...

Sen kan jag iofs hålla med om att argument om hur lätt det är att rätta till ett dåligt regelsystem är ganska svaga men jag invänder med att jag sällan tycker regler i GURPS är direkt dåliga och dom fungerar ofta på ett mycket vättigt sätt men om man insisterar på att köra med alla så kan det bli... segt.
Fast egentligen är det ju inte en fråga om att rätta till regelsystemet. Man väljer ju huvudsakligen bort regler som uttryckligen är markerade som optional.

På det hela taget ska man alltid börja utan optional-regler. Klarar man sig utan dem så låter man bli dem.
 

_-olle-_

Veteran
Joined
12 May 2004
Messages
83
Location
Stockholm
Re: Precis, välj vad du vill...

Jo, absolut.
Jag syftade mer på mitt eget utlägg om modifierade (förenklade) regler för elduppehåll med moderna vapen. Jag argumenterade för att gurps har en så bra grund att man enkelt kan modifiera de regler man tycker är omständiga men som behandlar ett viktigt område.
Med andra ord så instämmer jag om att gurps system, där man enkelt kan välja bort/till regler, fungerar bra. Men om man nu inte tycker om det så lär man ju inte ändra uppfattning för att någon som jag kommer och säger "men det kan man ju enkelt fixa med en blå T6:a med en svart sida!".
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Re: Ugglo är med i vår D&D-grupp

Jag skulle lätt kunna rundsparka en panda! Värsta idiotdjuren!

- Vulf
 
Top