Zorbeltuss
Hero
- Joined
- 7 Nov 2012
- Messages
- 1,105
Första delen av mina verktyg för konverteringar från GURPS till Eon
Först ut Grundvärden, vid första anblick ser de fyra attribut som är en del av GURPS att vara rakt av överförbara, visst det är de, men det ger inte en rättvis bild av det du ska överföra, var inte orolig dock jag ska hjälpa dig igenom detta med en "liten" tabell.
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>GURPS Eon för karaktärsskapande Eon för specifika karaktärer
7 1 1
8 3t6-6 4
9 3t6-3 7
10 3t6 10
11 3t6+3 13
12 3t6+6 16
13 3t6+9 19
14 3t6+12 22
15 3t6+15 25
16 3t6+18 28
17 3t6+21 31
18 3t6+24 34
19 3t6+27 37
20 3t6+30 40
Överkurs
x 3t6+(3x(x-10)) 10-(3x(x-10))</pre></div></div>
Detta är då för GURPS grundvärden som översätts på detta sätt ST=>STY, DX=>RÖR, HT=>TÅL och IQ=>Psy
När det gäller sekundära grundvärden i GURPS så för HP och FP kan du antingen ignorera och rakt av generera nytt, vilket är den snabba vägen, men en miniräknare eller snabb huvudräkning går konverteringen ganska snabbt där med HP konverteras med (HP-ST)/3 antal skadekolumner du ska ha mer eller mindre, avrundning gör efter SLs eget tycke (om mot förmodan någon spelare skulle göra detta).
FP konverteras på samma sätt enligt (FP-HT)/3 för antal extra eller bortdragna Utmattningskolumner.
När vi kommer till Will och Per i GURPS kan man antingen vara snabb och bara konvertera de rakt av till Vil och Syn/Hör, eller så kan man kapa beroendet från enligt Eon Irrelevanta Grundegenskaper, det gör man isåfall på något av dessa tre sätt för Will=>Viljestyrka, först för karaktärsskapande så har du den mindre snygga formeln 3t6+(3x(Will-IQ)), för specifika karaktärer funkar det bättre med 10+(3x(Will-IQ)).
Om du inte vill bestämma dig nu eller väldigt gärna vill använda min tabell för att slippa multiplikation så har 10+(Will-IQ) för att få GURPS egenskapen Will sanerad från IQ (detta är även ett förslag i en artikel om att modifiera GURPS).
För Per till värdena Syn och Hör gäller samma saker, med formlerna 3t6+(3x(Per-IQ)) för karaktärsskapande, 10+(3x(Per-IQ)) för färdiga karaktärer samt 10+(Per-IQ) för en sanerad grundegenskap.
För Eons grundvärde Personlighet är det lite svårare att ge en formel, egentligen bör inte detta konverteras alls utan bara höftas, det som spelar in här är tillexempel för och nackdelarna Unattractive, Beautiful/Handsome och Voice.
Bildning har ingen motsvarighet i GURPS så där gäller SLs goda omtycke.
Färdigheter i GURPS kan ofta kopieras rakt av, men om du vill kan du ta -5 (eller multiplicera med 2/3) på de som har en grundchans i Eon innan du för över dem för att addera till grundchansen.
Nu har du verktygen att överföra spelarraser och SLPs, men säger du kanske (hoppas jag iaf), alla monster och varelser i GURPS har inte alla värden så högt som 7, hur överför jag dem, jo det finns lite olika knep, för IQ till PSY så gäller lite olika regler för varelser som inte kan diskutera (men eventuellt prata) och inte arbetar med verktyg så funkar IQx2-1 bra som Relativ Psy, det som vissa djur har som är inom hakparentes alltså, för barbarer och intelliugenta apor som har 5 eller 6 i GURPS kan det vara bra att ha dem i spannet 4 till 7 i psy eller 3t6-3 till 3t6-6 men rakt av stryka bildning.
För ST till STY konverteringen kan det vara bra att minska hälsonivåer per en rad för varje ST nivå under 7, men är det tänkt att vara spelbara varelser kan man nog även halvera storleken en gång och lägga till tre på STY för att sedan eventuellt dra ner det igen.
Sist men inte minst generera nya sekundärvärden i Eon.
/Luna Lovegood som kommer posta resterande bitar när de är klara
Först ut Grundvärden, vid första anblick ser de fyra attribut som är en del av GURPS att vara rakt av överförbara, visst det är de, men det ger inte en rättvis bild av det du ska överföra, var inte orolig dock jag ska hjälpa dig igenom detta med en "liten" tabell.
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>GURPS Eon för karaktärsskapande Eon för specifika karaktärer
7 1 1
8 3t6-6 4
9 3t6-3 7
10 3t6 10
11 3t6+3 13
12 3t6+6 16
13 3t6+9 19
14 3t6+12 22
15 3t6+15 25
16 3t6+18 28
17 3t6+21 31
18 3t6+24 34
19 3t6+27 37
20 3t6+30 40
Överkurs
x 3t6+(3x(x-10)) 10-(3x(x-10))</pre></div></div>
Detta är då för GURPS grundvärden som översätts på detta sätt ST=>STY, DX=>RÖR, HT=>TÅL och IQ=>Psy
När det gäller sekundära grundvärden i GURPS så för HP och FP kan du antingen ignorera och rakt av generera nytt, vilket är den snabba vägen, men en miniräknare eller snabb huvudräkning går konverteringen ganska snabbt där med HP konverteras med (HP-ST)/3 antal skadekolumner du ska ha mer eller mindre, avrundning gör efter SLs eget tycke (om mot förmodan någon spelare skulle göra detta).
FP konverteras på samma sätt enligt (FP-HT)/3 för antal extra eller bortdragna Utmattningskolumner.
När vi kommer till Will och Per i GURPS kan man antingen vara snabb och bara konvertera de rakt av till Vil och Syn/Hör, eller så kan man kapa beroendet från enligt Eon Irrelevanta Grundegenskaper, det gör man isåfall på något av dessa tre sätt för Will=>Viljestyrka, först för karaktärsskapande så har du den mindre snygga formeln 3t6+(3x(Will-IQ)), för specifika karaktärer funkar det bättre med 10+(3x(Will-IQ)).
Om du inte vill bestämma dig nu eller väldigt gärna vill använda min tabell för att slippa multiplikation så har 10+(Will-IQ) för att få GURPS egenskapen Will sanerad från IQ (detta är även ett förslag i en artikel om att modifiera GURPS).
För Per till värdena Syn och Hör gäller samma saker, med formlerna 3t6+(3x(Per-IQ)) för karaktärsskapande, 10+(3x(Per-IQ)) för färdiga karaktärer samt 10+(Per-IQ) för en sanerad grundegenskap.
För Eons grundvärde Personlighet är det lite svårare att ge en formel, egentligen bör inte detta konverteras alls utan bara höftas, det som spelar in här är tillexempel för och nackdelarna Unattractive, Beautiful/Handsome och Voice.
Bildning har ingen motsvarighet i GURPS så där gäller SLs goda omtycke.
Färdigheter i GURPS kan ofta kopieras rakt av, men om du vill kan du ta -5 (eller multiplicera med 2/3) på de som har en grundchans i Eon innan du för över dem för att addera till grundchansen.
Nu har du verktygen att överföra spelarraser och SLPs, men säger du kanske (hoppas jag iaf), alla monster och varelser i GURPS har inte alla värden så högt som 7, hur överför jag dem, jo det finns lite olika knep, för IQ till PSY så gäller lite olika regler för varelser som inte kan diskutera (men eventuellt prata) och inte arbetar med verktyg så funkar IQx2-1 bra som Relativ Psy, det som vissa djur har som är inom hakparentes alltså, för barbarer och intelliugenta apor som har 5 eller 6 i GURPS kan det vara bra att ha dem i spannet 4 till 7 i psy eller 3t6-3 till 3t6-6 men rakt av stryka bildning.
För ST till STY konverteringen kan det vara bra att minska hälsonivåer per en rad för varje ST nivå under 7, men är det tänkt att vara spelbara varelser kan man nog även halvera storleken en gång och lägga till tre på STY för att sedan eventuellt dra ner det igen.
Sist men inte minst generera nya sekundärvärden i Eon.
/Luna Lovegood som kommer posta resterande bitar när de är klara