Nekromanti GURPS till Eon konverteringar

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Första delen av mina verktyg för konverteringar från GURPS till Eon

Först ut Grundvärden, vid första anblick ser de fyra attribut som är en del av GURPS att vara rakt av överförbara, visst det är de, men det ger inte en rättvis bild av det du ska överföra, var inte orolig dock jag ska hjälpa dig igenom detta med en "liten" tabell.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>GURPS Eon för karaktärsskapande Eon för specifika karaktärer
7 1 1
8 3t6-6 4
9 3t6-3 7
10 3t6 10
11 3t6+3 13
12 3t6+6 16
13 3t6+9 19
14 3t6+12 22
15 3t6+15 25
16 3t6+18 28
17 3t6+21 31
18 3t6+24 34
19 3t6+27 37
20 3t6+30 40
Överkurs
x 3t6+(3x(x-10)) 10-(3x(x-10))</pre></div></div>

Detta är då för GURPS grundvärden som översätts på detta sätt ST=>STY, DX=>RÖR, HT=>TÅL och IQ=>Psy

När det gäller sekundära grundvärden i GURPS så för HP och FP kan du antingen ignorera och rakt av generera nytt, vilket är den snabba vägen, men en miniräknare eller snabb huvudräkning går konverteringen ganska snabbt där med HP konverteras med (HP-ST)/3 antal skadekolumner du ska ha mer eller mindre, avrundning gör efter SLs eget tycke (om mot förmodan någon spelare skulle göra detta).
FP konverteras på samma sätt enligt (FP-HT)/3 för antal extra eller bortdragna Utmattningskolumner.
När vi kommer till Will och Per i GURPS kan man antingen vara snabb och bara konvertera de rakt av till Vil och Syn/Hör, eller så kan man kapa beroendet från enligt Eon Irrelevanta Grundegenskaper, det gör man isåfall på något av dessa tre sätt för Will=>Viljestyrka, först för karaktärsskapande så har du den mindre snygga formeln 3t6+(3x(Will-IQ)), för specifika karaktärer funkar det bättre med 10+(3x(Will-IQ)).
Om du inte vill bestämma dig nu eller väldigt gärna vill använda min tabell för att slippa multiplikation så har 10+(Will-IQ) för att få GURPS egenskapen Will sanerad från IQ (detta är även ett förslag i en artikel om att modifiera GURPS).
För Per till värdena Syn och Hör gäller samma saker, med formlerna 3t6+(3x(Per-IQ)) för karaktärsskapande, 10+(3x(Per-IQ)) för färdiga karaktärer samt 10+(Per-IQ) för en sanerad grundegenskap.
För Eons grundvärde Personlighet är det lite svårare att ge en formel, egentligen bör inte detta konverteras alls utan bara höftas, det som spelar in här är tillexempel för och nackdelarna Unattractive, Beautiful/Handsome och Voice.
Bildning har ingen motsvarighet i GURPS så där gäller SLs goda omtycke.

Färdigheter i GURPS kan ofta kopieras rakt av, men om du vill kan du ta -5 (eller multiplicera med 2/3) på de som har en grundchans i Eon innan du för över dem för att addera till grundchansen.

Nu har du verktygen att överföra spelarraser och SLPs, men säger du kanske (hoppas jag iaf), alla monster och varelser i GURPS har inte alla värden så högt som 7, hur överför jag dem, jo det finns lite olika knep, för IQ till PSY så gäller lite olika regler för varelser som inte kan diskutera (men eventuellt prata) och inte arbetar med verktyg så funkar IQx2-1 bra som Relativ Psy, det som vissa djur har som är inom hakparentes alltså, för barbarer och intelliugenta apor som har 5 eller 6 i GURPS kan det vara bra att ha dem i spannet 4 till 7 i psy eller 3t6-3 till 3t6-6 men rakt av stryka bildning.

För ST till STY konverteringen kan det vara bra att minska hälsonivåer per en rad för varje ST nivå under 7, men är det tänkt att vara spelbara varelser kan man nog även halvera storleken en gång och lägga till tre på STY för att sedan eventuellt dra ner det igen.

Sist men inte minst generera nya sekundärvärden i Eon.

/Luna Lovegood som kommer posta resterande bitar när de är klara
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Wow! Coolt! Synd att man inte har spelat så mycket GURPS. Fast jag har ju kompisar som har GURPS... *smider planer*
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jättekul. Och det känns som att du funderat igenom det hela. Nu känns det verkligen som att jag skulle kunna plocka fram lite gamla GURPS-böcker och göra en ondskefull mash-up!

Tusen tack för att du tog dig tiden att fixa med detta!
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Om du vill konvertera GURPS 3 karaktärer kan det vara bra att köra dem genom denna konvertering först, jag vet att det är merarbete, men jag har själv ingen större erfarenhet av trean så jag kan inte riktigt säga vad som är passande för en sådan karaktär.

/Luna Lovegood
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
GURPS-böcker till Eon

Finns det några särskilda GURPS-böcker man skulle kunna tänka skulle vara lämpliga att använda till just Eon?

Då känns väl inte Gurps Space direkt relevanta. Men det finns ju en stor lista med olika typer av moduler? Så vilka är lämpliga? Några som har förslag?
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Rekommenderade GURPS-böcker till Eon

Oh glömde att lägga in det, Low-tech, vissa utvalda delar av Hightech, Horror och Mysteries är alla väldigt bra till Eon.

/Luna Lovegood
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: GURPS-böcker till Eon

Det finns väl både moduler till GURPS för Robin Hood-myten liksom för för-tsarliga Ryssland? Kanske inte passar som hand i handsken, de är ju inte särskilt generella. Men om man vill ha info hur man kan bygga myter i förmoderna samhällen respektive en bild av ett annat medeltida samhälle än det vi är vana med så kan de nog funka.
 
Top