Nekromanti GURPS

Organ

Out of time, out of mind
Jag har aldrig spelat GURPS. Finns det någon som kan förklara hur det funkar (detaljnivå valfri)?

/Anders

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Organ said:
Jag har aldrig spelat GURPS. Finns det någon som kan förklara hur det funkar (detaljnivå valfri)?

/Anders
Du har fyra grundegenskaper och typ en biljon färdigheter om man räknar från alla möjliga källor. Sen har du också en massa för- och nackdelar. I grund är systemet ganska enkelt, men många av färdigheterna och för/nackdelarna adderar extra komplexitet i form av beroenden, nya regler etc.

De fyra grundegenskaperna är health, strength, agility, intelligence.

För mig känns systemet ganska mycket som att det är designat för dungeonbashing; men sedan har man lagt på en massa annat för att göra det "generiskt".

Min största beef är att det inte finns tillstymmelse till balans. Kan köper sin rollperson för poäng, men kostnaderna för saker varierar väldigt mycket. Det finns alltså inte en chans att få en grupp rollpersoner som är hyfsat balanserade om inte SL går in väldigt tydligt och pekar med hela handen.

I slutänden är GURPS för mig ett spel som inte tillför tillräcklgit mycket kul i utbyte mot det krångel och den obalans systemet innebär.

Men tilläggsböckerna är helt oslagbara vad gäller rollspelanpassad och väl ihopsatt info.

Krille

Super Moderator
Organ said:
Du har fyra grundegenskaper, Strength, Health, Dexterity och Intelligence, förkortade ST, HT, DX och IQ. Du har färdigheter vars värde läggs till en av grundegenskaperna, vanligen IQ eller DX. Slå 3D6 under eller lika med grundegenskapen + färdighetsvärdet för att lyckas. ST gör att du ger mer stryk, och HT gör att du tål mer stryk, så även om de sällan används för färdigheter så är de vettiga ändå. Skadesystemet är ett hitpoint-system.

När man gör en rollperson får man en klase character points. För dessa köper man grundegenskaper, färdigheter och fördelar, och man kan få fler character points om man skaffar nackdelar. Det finns ungefär en halv miljon färdigheter, en miljard fördelar och två miljarder nackdelar utspridda på tre miljarder såsböcker.

Storuggla

Champion
Slå under ett värde med 3t6, ha horder med färdigheter och fördelar/nackdelar som inte är balanserade för fem öre, ha ett mediokert system men bra sourcebooks. Kom fram till att använda världsböckerna till andra regler. Ungefär så går det. Krank säger det bra när han säger att det är ett dungeoncrawlarspel som de slängt på saker för att försöka göra generiskt.

Storuggla, urrrrk

krank

Storuggla said:
Krank säger det bra när han säger att det är ett dungeoncrawlarspel som de slängt på saker för att försöka göra generiskt.
To be fair så känner jag likadant inför många äldre tradsystem, typ BRP.

Organ

Out of time, out of mind
GURPS: fråga nr 2

Storuggla said:
...ett mediokert system men bra sourcebooks. Kom fram till att använda världsböckerna till andra regler.
Det är ett omdöme om spelet jag stött på tidigare från olika håll. Så, en uppenbar uppföljningsfråga: Vilka världsböcker är bra?

/Anders

krank

Re: GURPS: fråga nr 2

Organ said:
Det är ett omdöme om spelet jag stött på tidigare från olika håll. Så, en uppenbar uppföljningsfråga: Vilka världsböcker är bra?

Alla! Typ.

Men ett urval: GURPS Russia är en asbra bok om ryssland innan tsarerna, GURPS Horror är bra om skräck, GURPS Mysteries asbra deckarinfo och inspiration, GURPS Bio-tech har jag hört används i vissa biotechutbildningar, GURPS Mars har en bred och bra bild av alla möjliga kampanjer man kan tänkas vilja köra på den röda planeten.

Jag gillar också GURPS Steampunk.

Storuggla

Champion

"Är de coolare än Pathfinders Goblins?"

Självfallet!

Storuggla, de kan ha en fobi för te

Möller

Hubert Hortlax

Jag instämmer med krank. De flesta GURPS-supplement är bra.

Eller, tja. Jag har inte läst så många. Space fann jag bra om man vill bygga rymdrollspel (rätt mycket fokus på naturvetenskap, men så är all SF). Mysteries är riktigt bra på både vad som skiljer deckar-genren från verkligheten, hur man anpassar nämnda genre till rollspel samt också rätt mycket köttigt om verklig kriminateknik.

Men GURPS WWII Grim Legions är på något vis min bästa måtstock. Den handlar alltså om Italiens del i andra världskriget. Inte jättespännande utgångspunkt, kanske. Men Grim Legions går sakligt igenom italiens krigsmakt genom kriget och ger några fina tips på rollspelande. Vill du rollspela italienska soldater är supplementet ett måste. Men själva kampanjidén får du komma på själv.

Och så är nog GURPS supplement generellt. De är riktigt bra skrivna, efterforskade. De talar om hur du gör ämnet bra. Vad du ska tänka på. Men de är inte späckade med äventyrskrokar.

Troberg

Sinister eater
I grund och botten är det ett BRP-system (fast med 3D6 istället för D100 eller D20, vilket ger en vackrare sannolikhetsfördelning). Det som får det att lyfta sig över mängden är att det har en uppsjö av fördelar och nackdelar som innehåller massor av rollspelsbränsle.

Det som är dåligt är stridssystemet. Jag rekommenderar att kapa ner det till ett grundläggande BRP-stridssystem, dvs plocka bort allt stuff som SJG lagt till.

Viktigt är också att spelledaren är med under karaktärsskapandet. Om man bara tillåter allt som reglerna tillåter blir det lite konstigt, men med vettiga riktlinjer från spelledaren så funkar det fint. Alternativt kan spelledaren dela ut färdiga karaktärer (vilket är mitt förstahandsval i vilket fall...).

Gör man ovanstående är GURPS ett mycket trevligt system. Det gör sitt jobb utan att komma i vägen, och det ger väl beskrivna karaktärer.

Var dock beredd på att det tar en stund att göra karaktärerna. Även en van spelare kan behöva lägga en timme eller så, för en grupp nybörjare kan det ta betydligt längre. När det väl är gjort så är dock systemet kvickt och håller sig ur vägen. Inget större problem för en lång kampanj, alltså, men inget vidare för en spontan kvälls-oneshot.

krank

Teobald said:
När det väl är gjort så är dock systemet kvickt och håller sig ur vägen.
...så länge man själv kapar ner systemet till ett "minimalt BRP-system" alltså? =)

//Krank, som inte tycker att GURPS håller sig mer ur vägen än BRP, Storyteller eller D6...

Organ said:
Vilka världsböcker är bra?
Andra har sagt ALLA. Jag säger väldigt många. De äldre lider av vissa fel, som tex skönhetsfel, men det överlever man kanske?!

Jag vill slå ett extra hårt slag för GURPS Russia som osar av stämning. Varje gång jag ser och läser i den boken vill jag spela rollspel i Ryssland. Gärna WoD.

Organ

Out of time, out of mind

Draugen said:
Jag vill slå ett extra hårt slag för GURPS Russia som osar av stämning. Varje gång jag ser och läser i den boken vill jag spela rollspel i Ryssland. Gärna WoD.
Så den får läsaren att vilja spela ett annat spel? Låter ju som ett skitbra supplement. :gremwink:

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Teobald said:
Det som är dåligt är stridssystemet. Jag rekommenderar att kapa ner det till ett grundläggande BRP-stridssystem, dvs plocka bort allt stuff som SJG lagt till.
Och vad är det för grejor?

/Anders

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
[OT] Mythic Russia

Det finns ett fint spel som heter Mythic Russia. Det kan kanske vara något för de som gillar den settingen.

krank

Organ said:
Så den får läsaren att vilja spela ett annat spel? Låter ju som ett skitbra supplement. :gremwink:
Lite det som är grejen, ju =) GURPS som regelsystem är rätt dåligt, så man vill inte spela GURPS när man läser supplementen, men informationen är jävligt bra och får en att vilja använda den i andra spel!

En vanlig lek när man börjar få ett gäng GURPS-böcker: Dra ut 2-3 slumpmässiga och hitta på en setting som använder båda.

GURPS Russia + GURPS Horror t.ex. Eller GURPS Religion + GURPS Ancient Greece. Eller mer udda, som GURPS Robin Hood + GURPS Mars + GURPS Weird War II...

Troberg

Sinister eater
krank said:
//Krank, som inte tycker att GURPS håller sig mer ur vägen än BRP, Storyteller eller D6...
Tja, det håller sig väl ungefär lika mycket ur vägen som de systemen, vilket, imho, är ganska mycket.

Systemet är för mig två saker när jag spelar (oavsett system):

* Ett sätt att beskriva karaktären.
* Ett nödvändigt ont.

Det gör att under spel så vill jag ha ett minimum av system, och där levererar GURPS rätt bra. Egentligen kör jag nog snarare med en GURPS Lite, men med fulla listorna av fördelar/nackdelar/färdigheter, och bortkapat lite detaljer för strid.