Du har fyra grundegenskaper och typ en biljon färdigheter om man räknar från alla möjliga källor. Sen har du också en massa för- och nackdelar. I grund är systemet ganska enkelt, men många av färdigheterna och för/nackdelarna adderar extra komplexitet i form av beroenden, nya regler etc.Organ said:Jag har aldrig spelat GURPS. Finns det någon som kan förklara hur det funkar (detaljnivå valfri)?
/Anders
Du har fyra grundegenskaper, Strength, Health, Dexterity och Intelligence, förkortade ST, HT, DX och IQ. Du har färdigheter vars värde läggs till en av grundegenskaperna, vanligen IQ eller DX. Slå 3D6 under eller lika med grundegenskapen + färdighetsvärdet för att lyckas. ST gör att du ger mer stryk, och HT gör att du tål mer stryk, så även om de sällan används för färdigheter så är de vettiga ändå. Skadesystemet är ett hitpoint-system.Organ said:Jag har aldrig spelat GURPS. Finns det någon som kan förklara hur det funkar (detaljnivå valfri)?
To be fair så känner jag likadant inför många äldre tradsystem, typ BRP.Storuggla said:Krank säger det bra när han säger att det är ett dungeoncrawlarspel som de slängt på saker för att försöka göra generiskt.
Det är ett omdöme om spelet jag stött på tidigare från olika håll. Så, en uppenbar uppföljningsfråga: Vilka världsböcker är bra?Storuggla said:...ett mediokert system men bra sourcebooks. Kom fram till att använda världsböckerna till andra regler.
Organ said:Det är ett omdöme om spelet jag stött på tidigare från olika håll. Så, en uppenbar uppföljningsfråga: Vilka världsböcker är bra?
Är de coolare än Pathfinders Goblins?Storuggla said:GURPS Goblins. Goblins. Goblins!
Redan där har vi en vinnare.Storuggla said:de kan ha en fobi för te
...så länge man själv kapar ner systemet till ett "minimalt BRP-system" alltså? =)Teobald said:När det väl är gjort så är dock systemet kvickt och håller sig ur vägen.
Andra har sagt ALLA. Jag säger väldigt många. De äldre lider av vissa fel, som tex skönhetsfel, men det överlever man kanske?!Organ said:Vilka världsböcker är bra?
Så den får läsaren att vilja spela ett annat spel? Låter ju som ett skitbra supplement.Draugen said:Jag vill slå ett extra hårt slag för GURPS Russia som osar av stämning. Varje gång jag ser och läser i den boken vill jag spela rollspel i Ryssland. Gärna WoD.
Och vad är det för grejor?Teobald said:Det som är dåligt är stridssystemet. Jag rekommenderar att kapa ner det till ett grundläggande BRP-stridssystem, dvs plocka bort allt stuff som SJG lagt till.
Lite det som är grejen, ju =) GURPS som regelsystem är rätt dåligt, så man vill inte spela GURPS när man läser supplementen, men informationen är jävligt bra och får en att vilja använda den i andra spel!Organ said:Så den får läsaren att vilja spela ett annat spel? Låter ju som ett skitbra supplement.
Tja, det håller sig väl ungefär lika mycket ur vägen som de systemen, vilket, imho, är ganska mycket.krank said://Krank, som inte tycker att GURPS håller sig mer ur vägen än BRP, Storyteller eller D6...