Nekromanti Häftiga namn på rymdskepp

Olle Linge

Snigel
Jag undrar helt enkelt vilka namn ni tycker är häftigast på rymdskepp. Det spelar inte så stor roll vad det är för skepp eller varför namnet är häftigt, men om det behöver förklaras kan det ju vara kul. Eftersom inlägget ligger på kulturforumet kan ni tolka det som en signal att jag inte är ute efter namn ni hittat på själva, utan snarare befintliga skepp litteratur eller film.

---

Mina favoriter är hämtade från två källor, dels Stephen Donaldsons Gap Cycle och dels Iain M. Banks (Player of Games är den enda jag har läst.

Namnen från Gap är på två enorma, supermäktiga slagskepp som i princip ensamma representerar ett hot mot hela mänskligheten från en utomjordisk civilisation:

Tranquil Hegemony
Calm Horizons

Jag älskar hur namnen andas övermäktighet på något sätt.

Från Banks är båda enorma, självmedvetna skepp (Gurgeh får fylla i mer om dem om han vill) som döpt sig själva.

So Much for Subtlety
Of Course I Still Love You

Namnen är förstås bra på ett helt annat sätt än de i Gap, men jag älskar verkligen det första. Så fram med det, i vilka böcker/filmer/serier hittar man era favoritnamn på rymdskepp?

Foggmock

Myrmidon
Jag gillar Nostromo ("Nostromo" is Italian for "mate" or "boatswain," as well as a "contraction" of nostro uomo — "our man.") från Aliens och Serenity (Malcolm döpte sitt skepp efter platsen där brunrockarna led ett sista svårt nederlag i Unification wars - sen är det ett vackert ord också) från Firefly.

Men eftersom du ville ha namn som andas stämning (läs: prettiga):

Million Voices är ett skepp i Andromeda-TV-serien. Man låter skeppet välja sida i en konflikt och skeppet väljer sidan som skapade skeppet. I slutet så ska ett gäng krigsskepp stoppa flottan Million Voices ingår i från att lämna systemet, men Million Voices tillsammans med ett par andra skepp offrar sig för att låta huvuddelen av flottan komma undan.

I Halo bordar man en Coventantkryssare som heter "Truth and Reconciliation" för att rädda befälhavaren på skeppet man kom dit i, kapten Keyes. Överlag har Covenantskeppen i Halos expanderade universa balla namn, smaka på 'Ascendant Justice', 'Incorruptible', 'Pious Inquisitor', 'Commitment and Patience' och 'Bloodied spirit'. :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Du har redan nämnt Iain M Banks Culture-böcker. Han har fler coola namn, som till exempel "Not Invented Here", "Death and Gravity" eller "Anticipation of a New Lover's Arrival". Det sistnämnda snodde jag till mitt rymdskepp i Earth&Beyond, fast var tvungen att förkorta det till "A New Lover's Arrival". Över huvud taget är Banks kungen av rymdskeppsnamn.

Här är några andra favoritnamn:

Bebop: Från animen Cowboy Bebop, min nuvarande fav.

Toybox: Från animen Planetes. Helst ska namnet uttalas med kass japansk brytning också. :gremgrin:

Sländan: Från Det var en gång... rymden. Där fanns även ett par andra sköna namn, som Kolibri. Cosmopolitain är en annan sötnos, mest på grund av att det låter som något som en lyxkryssare borde heta.

---

I År 2010: Andra rymdodyssén så finns en skön konversation om just rymdskeppsnamn:

Arthur C Clarke said:
"Men för att återgå till ämnet, så är vår Alexej Leonov..."
"Heter den inte Gherman Titov?"
"Fel, min käre universitetskansler. Kära gamla CIA har tydligen missat igen. Leonov är namnet, ända sedan i januari."
Den är liksom... tja, jag kan inte hjälpa det, men jag gillar hur Clarke fem meningar lyckas med att framföra kamratligheten mellan två vetenskapsmän, presentera namnet på skeppet, dissa CIA, och dessutom ge känslan av politiken bakom namngivandet.

---

Sen är Firefox det härligaste kodnamnet nånsin på ett ryskt flygplan. Synd bara att den MiG-31 som hade det kodnamnet bara är fiktion - den riktiga MiG-31 heter Foxhound.

Coffe_Kanon

Swordsman
Mina favoriter kommer nog från Warhammer 40.000:

"Planet Killer" Abaddon's the despoilers skepp, utrustad med fyra stycken armageddon guns, vilket kan spränga en hel planet i bitar. Givetvis finns det många skepp som kan det i science fiction världen, men man måste erkänna att det är en rätt ball "feature" :gremgrin:

"Terminus Est" Lord Typhus flaggskepp i Warhammer 40.000. Inte lika förödande som Planet Killer, men ett ballt namn vilket som. :gremcool:

Lindenius

Swashbuckler
Executor!

'nuff said.

Tydirium är ganska läckert också. Faktum är, när jag tänker efter, att Tydiriurium är åtminstone lika häftigt som alla tre Prequels tillsammans.

//erik. som också gillade den gamla översättningen av "rymdskepp" i de tidiga Star Wars-albumen – raket.

Ymir

Liten kantbaron
Halo-skeppen har rätt sköna namn, men kanske lite ansträngda. Typ 'Pillar of Autumn', 'Dawn under Heaven'.

Battlestar Galactica har många bra som låter lite exotiska sådär, men ändå inte lika ansträngt annorlunda som de i Halo. Praktexempel är tex 'Daru Mozu', 'Kimba Huta', 'Majahual'. Det låter fortfarande som typiska namn på skepp, men snarare i Kina och Indien än i Europa, liksom. Det gillar vi.

IRL är det framförallt japanerna som haft den goda smaken att ge sina krigsskepp riktigt koola namn. Zuikaku betyder till 'Lyckosam trana', Shokaku 'Flygande trana', Soryu 'Blå drake', etc. Övriga länder har ett fåtal fullträffar, men det mesta är lökiga referenser till platser och personer, typ 'USS Idaho' och 'HMS Prince of Wales'. Urk.

Detta till trots, är det ändå så att de allra koolaste av skeppsnamn -är- personreferenser. Och då menar jag inte namn på fattiga personligheter a'la 'USS Harry Truman', det går typ inte att döpa skepp till något fulare än sånt...utan jag menar skepp som EAS Agamemnon i Babylon 5 och Magellan i Songs from Distant Earth. -Häftiga- personer, är hemligheten här. Tuffast hittils är, ironiskt nog, förmodligen 'Mannerheim' i Star Wreck, men jag väntar bara på att nån scifi-författare ska visa sig bildad och smakfull nog att döpa ett rymdskepp till 'Tamerlane'. För det hade ägt allt.

Utom ovan nämnda 'Daru Mozu' då. Jag älskar verkligen det namnet somehow.

Scifi-skapare borde kolla mer på Indien, Centralasien och antika Grekland, Mesopotamien och Egypten. Det är där alla de verkligt koola namnen finns. Yakshini, Sakuntala, Kashgar, Tarim, Samarkand, Terpsichore, Melpomene, Megasthenes, Nefertiti, Maketaten, Sargon och Enheduanna vore liksom sjukt ägiga rymdskeppsnamn.

- Ymir, tycker till

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Royal Navy hade förr i tiden riktigt bra namn på sina stora örlogsskepp, t.ex. HMS Indomitable, HMS Repulse, HMS Resolution, HMS Warrior, HMS Renown, HMS Devastation.

Third Imperium hade vissa riktigt snygga skeppsnamn, som HIMS Azhanti High Lightning, HIMS Children of the March.

Rymdskeppen i Starship Trooper-romanen är ofta namngivna efter "forntida" krigshjältar, som Pal Maleter, Mannerheim, Rodger Young.

Troberg

Sinister eater
Japp

En del påstår dessutom att handlingen är rippad från hans böcker 'Nostromo' och 'The nigger of the Narcissus'.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Från Banks är båda enorma, självmedvetna skepp (Gurgeh får fylla i mer om dem om han vill) som döpt sig själva.
Det räcker väl ganska bra som information. Om man roas av att läsa igenom listor finns det en sådan över Banks skeppsnamn på Wikipedia:

Länk till Skeppslista

Min favorit är fortfarande "Ultimate Ship The Second".

/tobias

Dewil

Skrivbordsgeneral
Royal Navy hade förr i tiden riktigt bra namn på sina stora örlogsskepp, t.ex. HMS Indomitable, HMS Repulse, HMS Resolution, HMS Warrior, HMS Renown, HMS Devastation.
Jag diggar parodierna från "Liftarens guide till galaxen", de stolta krigsfartygen HMSDristigheten, HMSVåghalsigheten och HMS Självmordet.

Dewil

Coffe_Kanon

Swordsman
Jag diggar parodierna från "Liftarens guide till galaxen", de stolta krigsfartygen HMS Dristigheten, HMS Våghalsigheten och HMS Självmordet.
Hehe, för tankarna lite till Herman Hedning. I en av deras galna upptåg så bygger gammelman och lilleman en upptäckarbåt som de döper till "Kalypso". Herman vill inte sämre och bygger sitt egna skepp och döper denna till "Kolapso". Det verkar ungefär lika utmanande som att döpa sitt skepp till "Titanic II" eller varför inte "Hindenburg"? :gremgrin:

Organ

Out of time, out of mind
Re: Häftiga namn på rymdskepp (ot)

Det har de fortfarande, speciellt med tanke på att Royal Navy återanvänder sina skeppsnamn. Så de flesta på listan ovan seglar nog fortfarande, även om namnen numera antagligen pryder helt andra skepp.

Coolaste Royal Navy-namnet tycker jag dock är HMS Warspite, och speciellt dess motto "I Despise the Hardships of War". :gremcool:

/Anders

Grendel

Warrior
Royal Navys äldre slagskepp (dvs före 1906) hette saker som Devastation, Thunderer och Conqueror. Gillar speciellt de första två. :gremsmile:
Sjyssta namn på gamla svenska skepp är Niord, Thordön, Sköld, Loke, Berserk, Urd, Skuld, Skäggald (!), Rota och Edda.

Tror bestämt att skeppsnamn som faktiskt funnits klår alla sci-fi-namn vilken dag som. :gremgrin:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Avdelningen riktigt märkliga skeppsnamn:

HMS Ömheten, svenskt örlogsfartyg i slutet på 1700-talet.

HMS Bizarre, brittiskt örlogsfartyg under Napoleonkrigen.

Purisma Concepcion, spanskt linjeskepp under Napoleon-krigen.