Olle Linge
Snigel
Jag undrar helt enkelt vilka namn ni tycker är häftigast på rymdskepp. Det spelar inte så stor roll vad det är för skepp eller varför namnet är häftigt, men om det behöver förklaras kan det ju vara kul. Eftersom inlägget ligger på kulturforumet kan ni tolka det som en signal att jag inte är ute efter namn ni hittat på själva, utan snarare befintliga skepp litteratur eller film.
---
Mina favoriter är hämtade från två källor, dels Stephen Donaldsons Gap Cycle och dels Iain M. Banks (Player of Games är den enda jag har läst.
Namnen från Gap är på två enorma, supermäktiga slagskepp som i princip ensamma representerar ett hot mot hela mänskligheten från en utomjordisk civilisation:
Tranquil Hegemony
Calm Horizons
Jag älskar hur namnen andas övermäktighet på något sätt.
Från Banks är båda enorma, självmedvetna skepp (Gurgeh får fylla i mer om dem om han vill) som döpt sig själva.
So Much for Subtlety
Of Course I Still Love You
Namnen är förstås bra på ett helt annat sätt än de i Gap, men jag älskar verkligen det första. Så fram med det, i vilka böcker/filmer/serier hittar man era favoritnamn på rymdskepp?
---
Mina favoriter är hämtade från två källor, dels Stephen Donaldsons Gap Cycle och dels Iain M. Banks (Player of Games är den enda jag har läst.
Namnen från Gap är på två enorma, supermäktiga slagskepp som i princip ensamma representerar ett hot mot hela mänskligheten från en utomjordisk civilisation:
Tranquil Hegemony
Calm Horizons
Jag älskar hur namnen andas övermäktighet på något sätt.
Från Banks är båda enorma, självmedvetna skepp (Gurgeh får fylla i mer om dem om han vill) som döpt sig själva.
So Much for Subtlety
Of Course I Still Love You
Namnen är förstås bra på ett helt annat sätt än de i Gap, men jag älskar verkligen det första. Så fram med det, i vilka böcker/filmer/serier hittar man era favoritnamn på rymdskepp?