Häftiga svenska filmer?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I en annan tråd började jag ranta om en grej som ligger mig varmt om hjärtat: Hur tråkig och enahanda jag upplever svensk filmkultur. Om man gillar diskbänksrealism och extremt pinsam skämmighets-humor så producerar vi absolut en massa göttigt, men för min del dröjde det i princip tills jag såg Smala Sussie innan jag accepterade att det faktiakt går att göra film på svenska utan att det blir så pinsamt att man vill gräva ner sig.

Och nu tänker jag smalna av diskussionen lite – jag vill inte prata om "bra svensk film", jag vill prata om häftig svensk film. För det upplever jag överlag att vi är extra dåliga på. Det känns lite som att vi inte riktigt vågar. Häftighet i sverige ska gärna hängas en lampskärm på; man måste alltid vara lite, lite fånig om man är häftig. Tas ner på jorden. Det skulle inte gå att göra en svensk superhjälte utan att det gjordes tydligt i filmen att det är lite töntigt att åka runt med en dräkt med kallingarna på utsidan och en mantel som släpar i smutsiga vattenpölar. Det blir "Kapten Sverige" av alltihop.

Det gäller fantastik av alla slag. Ska vi göra fantasy eller scifi? Ja, då måste det bli lite töntigt när det fantastiska möter den vanliga vardagen med snabbmakaroner och dagislämningar.

Det här är alltså inte resultatet av någon mediavetenskaplig forskning, utan bara det intryck jag samlat på mig under snart 45 jordsnurr.

Så… Jag vill ha tips. På svensk film, på svenska.
  • Som inte är töntig eller pinsam.
  • Som är häftig.
  • Som innehåller fantastik utan att skämmas för det, och som tar fantastiken på allvar.
Fantasy, scifi, near future, skräck, ren action… Vad som helst egentligen som motbevisar min generella bild av svensk kultur som alltför upptagen med det realistiska och med det pinsamma.

Bonus om ni kan hitta grejer som faktiskt finns på någon form av streamingtjänst.

zonk

muterad
Sommarens tolv månader kändes helt rätt när jag såg den. Tog sig själv helt på allvar. SF med väldigt små medel. Gillade den skarpt. MEN sen är det inte en film med gigantisk budget eller hollywoodmuskler.

Jag halkade tyvärr ur halvvägs igenom, så jag vet inte hur den slutade (måste åtgärda det vid tillfälle!) men nog tog sig väl Jordskott på allvar? Som jag minns den i alla fall. För all del med en dos diskbänk också, men det gör väl ingenting i sig, så länge man inte diskbänkar sönder fantastikelementet.

Mikl

Warrior
Jag vill minnas att vampyrfilmen Frostbiten (2006) var bra. Bättre än jag väntade mig i alla fall!

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Måste det vara just film? För annars är ju Äkta människor och De drabbade svinhäftiga.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Måste det vara just film? För annars är ju Äkta människor och De drabbade svinhäftiga.
Jag försökte se Äkta människor, men även om dess scifielement lockade så klarade jag verkligen inte av dess inslag av vardagspinsamhet…

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Låt den rätte komma in såklart... :)

EDIT: Tycker skräckfilmen Det Okända från 2000 är häftig utan att driva med skräckgenren.

Last edited:

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Evil Ed är ju en pärla, men det är en splatterkomedi så det kanske inte räknas?

Det sjunde inseglet och rätt många andra av Bergmans filmer innehåller fantastik och tar sig själva på allvar.

Besökarna innehåller väl lite skämt men är en skräckfilm i grund och botten