Okej, här är min extemt preliminära lista. Jag har utgått från den här tråden, och så har jag valt bort saker där jag tyckte trailers jag såg var för avtändande, där jag inte hittade streamingvariant, eller där det var typ fantasy/medeltid vilket ju jag egentligen inte är så intresserad av (men uppskattar ändå tipsen, det är bra att det finns sånt också!).
Jordskott är med trots att den inte finns på streaming, för att den verkade för intressant för att inte ta med. Kalifat är med trots att ämnet inte intresserar mig och jag egentligen inte vill se en serie som handlar om det, men det var så många i tråden som rekommenderade att den fick komma med ändå.
Skräck
- Låt den rätte komma in
- Gräns
- Storm
- Frostbiten
- Den Blomstertid Nu Kommer
- Besökarna
- Äkta skräck
- Cirkeln
Balltuff action och thrillers
- Hamilton (1998)
- Helikopterrånet
- Män som hatar kvinnor
- Tic tac
Scifi
- Metropia
TV-serier
- De drabbade
- Jordskott (ej tillgänglig)
- Skuggornas Hus
- Ettor och nollor
- Kalifat?
Jag funderar på Avgrunden (2023), men kan inte se att nån rekommenderat den i tråden? Den verkar ju rätt bra och häftig i en del trailers jag sett, men har den alltså lite för mycket vardagsångest och/eller trams för att funka?
I alla fall; den preliminära planen är att framöver göra ett försök att se ett gäng av de här, och givetvis skriva recensioner. Med ett caveat: Jag kommer inte att tvinga mig själv att se klart. Det brukar jag ju göra för Filmklubben och så, men i det här fallet tänker jag tillåta mig själv att stänga av och göra något annat ifall det t.ex. blir för pinsamt eller för dåligt eller så.