Häftiga svenska filmer?

Rickard

Urverk speldesign
Jag tycker ändå att Tic Tac från 1997 förtjänar att nämnas. Ingen fantastik eller nämnvärt med action, men den har en aura av hårdkokthet, tar sitt försök till ickelinjärt berättande på allvar och sett i en kontext där filmer som 30:e november
Jag anser detta är en av de bästa svenska filmerna någonsin. Så jäkla tajt och med insyn i många olika historier som blandas samman på samma sätt som Love Actually.

Doktor Laser

Warrior
Ett par till rullar, med ungdomstema den här gången, som kan vara värda att kolla upp! Båda med viss Kim W Andersson-koppling, inser jag nu.

Jag minns ärligt talat inte om den faktiskt var bra, men Cirkeln från 2015 utgår ju trots allt från ett källmaterial som onekligen tar sin fantastik på allvar.
1739956200330.png

Alena från samma år tangerar väl i sin tur någon sorts gräns mellan fantastik och psykologisk skräck,
1739956216905.png

Genesis

Ni dés ni maître
Jag tänkte också på det. Och det trista är att Tre solar inte är SÅ dålig som ryktet vill göra gällande. Det är ingen bra film, men jag vill minnas att det är mest utförandet som haltar; de fåniga perukerna och ett väldigt oinspirerat foto. Själva storyn har jag för mig åtminstone i teorin hade en del poänger.
Uppföljaren var också lite konstig, men tar sig själv på ytterst stort allvar, och har ett magiskt svärd, så borde väl kvala in under fantastik, också.

Khan

Kondottiär
Vågar påstå att det också finns en TV-serie att prata om - De Drabbade. Nu har jag inte sett den på tjugo år eller så, men vill minnas att den var bra. Heroes innan Heroes, liksom.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Okej, här är min extemt preliminära lista. Jag har utgått från den här tråden, och så har jag valt bort saker där jag tyckte trailers jag såg var för avtändande, där jag inte hittade streamingvariant, eller där det var typ fantasy/medeltid vilket ju jag egentligen inte är så intresserad av (men uppskattar ändå tipsen, det är bra att det finns sånt också!).

Jordskott är med trots att den inte finns på streaming, för att den verkade för intressant för att inte ta med. Kalifat är med trots att ämnet inte intresserar mig och jag egentligen inte vill se en serie som handlar om det, men det var så många i tråden som rekommenderade att den fick komma med ändå.

Skräck
- Låt den rätte komma in
- Gräns
- Storm
- Frostbiten
- Den Blomstertid Nu Kommer
- Besökarna
- Äkta skräck
- Cirkeln

Balltuff action och thrillers
- Hamilton (1998)
- Helikopterrånet
- Män som hatar kvinnor
- Tic tac

Scifi
- Metropia

TV-serier
- De drabbade
- Jordskott (ej tillgänglig)
- Skuggornas Hus
- Ettor och nollor
- Kalifat?

Jag funderar på Avgrunden (2023), men kan inte se att nån rekommenderat den i tråden? Den verkar ju rätt bra och häftig i en del trailers jag sett, men har den alltså lite för mycket vardagsångest och/eller trams för att funka?

I alla fall; den preliminära planen är att framöver göra ett försök att se ett gäng av de här, och givetvis skriva recensioner. Med ett caveat: Jag kommer inte att tvinga mig själv att se klart. Det brukar jag ju göra för Filmklubben och så, men i det här fallet tänker jag tillåta mig själv att stänga av och göra något annat ifall det t.ex. blir för pinsamt eller för dåligt eller så.

Rickard

Urverk speldesign
Jag funderar på Avgrunden (2023), men kan inte se att nån rekommenderat den i tråden? Den verkar ju rätt bra och häftig i en del trailers jag sett, men har den alltså lite för mycket vardagsångest och/eller trams för att funka?
Jag såg den igår, mest för den här tråden. Tuva Novotny är väl bra, även om hon pendlar mycket i sin dialekt, och det är bra att vad som händer med LKAB och Kiruna uppmärksammas, men det är en hel del dåligt skrivna repliker. Filmen är väl likvärdig Svart krabba (Noomi Rapace) i "braighet".

Härlig ljuddesign, åtminstone.

Organ

Out of time, out of mind
Jag tyckte den var kass. Ett mycket bättre tips på katastroffilm, som visserligen inte är svensk men som ändå kanske passar in i sammanhanget med ena stortån i alla fall för att den är norsk, är Vågen från 2015. Det finns en uppföljare vid namn Skalvet från 2018 som även den är helt ok. Båda ska finnas på Netflix.