Häftiga svenska filmer?

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Undrar om Hobert "ruined it for everyone" när han gjorde Tre solar? Ingen vågar liksom riskera att hamna i samma fack.

Last edited:

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Undrar om Hobert "ruined it for everyone" när han gjorde Tre solar? Ingen vågar liksom riskera att hamna i samma fack.
Jag tänkte också på det. Och det trista är att Tre solar inte är SÅ dålig som ryktet vill göra gällande. Det är ingen bra film, men jag vill minnas att det är mest utförandet som haltar; de fåniga perukerna och ett väldigt oinspirerat foto. Själva storyn har jag för mig åtminstone i teorin hade en del poänger.

Badmojo

Old’s cool
Alltså, UFO Sweden innehåller verkligen alla dom där vardagstöntigt svenska elementen du skrev att du inte ville ha men den är ju häftig också och tar sig i slutändan i allra högsta grad på allvar, jag tycker det är en genuint jättebra sci fi film.
Håller med! Undrar vad filmskaparna bakom har på gång som nästa filmprojekt? Börjar bli dags för ngt nytt!

Bifur

Veteran
Vägvisaren minns jag riktigt underhållande och häftig.

För egen del så gillade jag Kalifat skarpt i allt utom skildringen av Säpos arbete, som var fruktansvärd och pinsam. Verkligen ett sänke för serien och långt ifrån träffsäkra gestaltningar som i Mannen på taket, Lasermannen eller Utredningen.

Rangertheman

Myrmidon
Jag tyckte att Äkta skräck var förvånansvärt bra. Rätt kuslig på sina ställen och en del effektiva "ugglor".

Edit: Häftigt med en svensk skräckfilm som faktiskt är otäck!

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Kom att tänka på denna gamla klassikern. Vet inte om den håller (jag gissar inte) men minns den som ganska obehaglig:
Såg om den på bio nyligen och skulle inte säga att den håller som en seriös skräckis. Men som underhållningsvärde får den toppbetyg, Kjelle spelar över på sättet bara han kan och Brost är underbar som Ghostbuster.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
@krank är du nöjd med tipsen? Bekräftar de dina förutfattade meningar om svensk film, eller är du nu övertygad om den inhemska produktionens förträfflighet?
Jag har tänkt sätta mig i veckan och göra en liten lista över filmer jag ska försöka mig på, och sen får vi se hur många av dem som faktiskt finns på streamingtjänster. Att döma av en del tips har många forumiter en helt annan tröskel än vad jag har för vardagspinsamheter och så, men det var ju förväntat. På samma sätt delar jag såklart inte alla forumiters uppfattning om vad som är häftigt. Men jag är glad över alla tips! Ju föer tips, desto större chans att jag hittar grejer jag faktiskt gillar eller åtminstone kan tänka mig att testa.

När jag gjort min lista så kommer jag presentera den här, tror jag. Så får vi se om nån blir sur för att jag inte inkluderar deras förslag (nej, jag tänker inte kolla på varken den nya eller den gamla Ronja Rövardotter, överlag förstår jag varför fantasy och forntidsfilm rekommenderas och det är bra att de filmerna tas upp, men jag är inte så förtjust alls i sånt själv. Så nej, jag kommer nog inte se Arn heller.)

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Ja, den tar sig på allvar. Men det betyder inte nödvändigtvis att de filmerna är bra. För de var som bäst okej när de kom, och de har åldrats en hel del sedan dess. Mer korrekt än mycket medeltidsfilm för historienördarna att titta på, men inte ens där blir det bättre än 3/5.
För en medeltidsnörd är Arn en styggelse. Så många historiska fel, så många dumheter.

Khan

Kondottiär
För en medeltidsnörd är Arn en styggelse. Så många historiska fel, så många dumheter.
Oj, nej.

Många historiska fel och dumheter är det, men också överraskande mycket rätt. Långt bättre än jag var rädd för, och de var smarta nog att låta ett stort gäng reenactors bland statister använda egna kläder. Arkeologiskt vågar jag påstå att de ligger på 3/5.

Historiskt och/eller dramaturgiskt däremot...

Bifur

Veteran
dramaturgiskt däremot...
Framför allt minns jag det som att gestaltningen blir träigare och träigare ju längre filmserien led. Orkade inte se klart den sista. Å andra sidan var det ju sant för böckerna också.

Gustav Lorentz

a.k.a. McKatla
Det här var spännande, kan du utveckla?
Jag vet inte om det är så spännande – min formulering kanske gav sken av mer djupsinnig analys än jag har. Men saken är den att jag (just nu i alla fall) är väldigt trött på all form av film där handlingen drivs framåt av våldsamheter. Jag gillar (just nu) lugnare filmer där spänningen är mer cerebral än fysisk. Det senare förknippar jag med amerikansk spänningsfilm (och all film som tar efter deras sätt att göra film), men jag vill i nuläget ha det förra. Som i Tarkovskis filmer (jag ser just nu om Solaris, och därefter väntar Stalker (i hans tappning, inte den amerikanska versionen med Richard Gere i huvudrollen) – spänningen ligger på ett helt annat plan än att en vampyr tar sig an en mobbare i simbassängen om vi säger så. Sedan var annat bra med Låt den rätte komma in, det tyckte jag när jag såg den på bio när den var ny (jag var ung i den tid när filmen utspelas, och känner igen en hel del av tidsandan) – men jag har ändå aldrig haft att lust att se om den.

Doktor Laser

Warrior
Jag tycker ändå att Tic Tac från 1997 förtjänar att nämnas. Ingen fantastik eller nämnvärt med action, men den har en aura av hårdkokthet, tar sitt försök till ickelinjärt berättande på allvar och sett i en kontext där filmer som 30:e november, Nattbuss 807 och Sökarna existerar, så är den tämligen befriad från lökighet. Bonuspoäng för att den har med skrönan om invandraren som pröjsar ett par skinnskallar att spöa upp honom för att kunna få ihop det med sitt ex igen.

Tic Tac » Filmtipset
1739950215180.png

Flickan och djävulen från 1944. Man kanske mest förknippar den eran med pilsnerfilmer, men Flickan och djävulen sticker i sammanhanget ut. Med avstamp i häxprocesserna så bjuds vi på folk horror galore när Hin Håle börjar utöva inflytande över en ung piga.
1739952682992.png

Mer svensk skräck finns ju i form av Det Okända från 2000. Det är en skamlös rip-off på Blair Witch Project med ännu lägre budget och tvivelaktigt resultat, men den försöker i alla fall...

1739952430692.png

Konferensen från 2023 är ändå lite häftig, kan jag tycka. Inte lika häftig som Evil Ed, men ändå en slasher enligt konstens alla regler. Visst, man kan tycka att det humoristiska upplägget med kommuntjänstemän som åker på konferens är diskbänkigt, töntigt och pinigt, men jag tycker inte att ett gäng frustrerade, medelålders byråkrater i sig är värre än standardreceptet med hormonstinna tonåringar. Tillfredsställande brutal och blodig, som en slasher ska vara.

1739950866720.png

Och så till sist en till julkalender; Selmas saga från 2016. Kom igen, det är svensk steampunk! Och Johan Ulvesson är tvär och grinig! Ja ja, det må vara jul och mys och allt det där, men den har ju för bövelen luftskeppsjakt med kulsprutor och röj!

1739951721212.png

Å andra sidan tycker jag ju att Ture Sventon är häftig, så min måttstock är väl lite skev för trådens ändamål...

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Metropia. Detta är visserligen en svensk-dansk-norsk-finländsk film, men både regissören och manusförfattaren är svenskar så jag tänker att den är mest svensk 😊 En animerad framtidsdystopi om en megakorp som byggt ett tunnelbanenät över hela Europa.

IMG_9371.jpeg