talgboll
Rollspelskollektivet
- Joined
- 24 Apr 2014
- Messages
- 242
Funderar på det här med spelarkategorier när man skapar äventyr. Förutom det vanskliga att reducera personer till få och grova kategorier, vilket ju har många och uppenbara problem och inte något jag önskar att denna tråden ska handla om - har ni i åtanke olika spelarkategorier när ni producerar äventyr för spelare ni inte känner?
För sin egen kända spelgrupp är det nog oundvikligt att anpassa innehåll och upplägg efter spelarna eftersom man känner dem, vet vad de gillar och vilka knappar man ska trycka på för att skapa olika stämningar och känslor etc. men hur är det när du skapar för okända grupper?
Med spelarkategorier syftar jag t.ex. på de vidareutvecklade av Robin Laws (https://img.4plebs.org/boards/tg/image/1393/55/1393556080320.pdf) men det finns säkerligen många andra. Han räknar t.ex. upp power gamern, våldsälskaren, taktikern, skådespelaren, berättaren, specialisten och slöspelaren och menar att nyckeln till lyckade spelpass är att se till att det innehåller något för alla spelare. Han tar även upp att det ofta finns en viss känsla som varje kategori spelare är ute efter och som är önskvärt för SL att stäva efter. Han värderar inte kategorierna, så det handlar alltså inte om att någon kategori är bättre eller sämre än någon annan och genom att vara medveten om att olika spelare vill ha ut olika saker av spelpasset och försöka tillgodose dem, så blir det bra och kul för alla.
Just nu skriver jag en del för Ur varselklotet och har inte direkt låtit just spelarkategorier styra mina val men det hade varit intressant att höra hur ni andra tänker. Jag har dock strävat efter så stor variation som möjligt (platser, personer, trubbel, lösningar etc.) och kikat en del på grundegenskaper och färdigheter och försökt se till att förslag på lösningar på trubbel sprids över dem någorlunda jämnt.
För sin egen kända spelgrupp är det nog oundvikligt att anpassa innehåll och upplägg efter spelarna eftersom man känner dem, vet vad de gillar och vilka knappar man ska trycka på för att skapa olika stämningar och känslor etc. men hur är det när du skapar för okända grupper?
Med spelarkategorier syftar jag t.ex. på de vidareutvecklade av Robin Laws (https://img.4plebs.org/boards/tg/image/1393/55/1393556080320.pdf) men det finns säkerligen många andra. Han räknar t.ex. upp power gamern, våldsälskaren, taktikern, skådespelaren, berättaren, specialisten och slöspelaren och menar att nyckeln till lyckade spelpass är att se till att det innehåller något för alla spelare. Han tar även upp att det ofta finns en viss känsla som varje kategori spelare är ute efter och som är önskvärt för SL att stäva efter. Han värderar inte kategorierna, så det handlar alltså inte om att någon kategori är bättre eller sämre än någon annan och genom att vara medveten om att olika spelare vill ha ut olika saker av spelpasset och försöka tillgodose dem, så blir det bra och kul för alla.
Just nu skriver jag en del för Ur varselklotet och har inte direkt låtit just spelarkategorier styra mina val men det hade varit intressant att höra hur ni andra tänker. Jag har dock strävat efter så stor variation som möjligt (platser, personer, trubbel, lösningar etc.) och kikat en del på grundegenskaper och färdigheter och försökt se till att förslag på lösningar på trubbel sprids över dem någorlunda jämnt.