En fundering som blev det oförutsedda resultatet av gårdagen:
Marvello kom ju undan. Han bör rimligen söka sig tillbaka till ytan och eftersom han är rätt hård klarar han det nog (får väl slå en slumptärning). Hur som, vad gör han när han kommer upp? Jo, hämtar rimligen hjälp eftersom den finns i överflöd en halv dagsmarsch bort. Så vad händer RP:na när de antagligen måste komma ut ur Underporten/Jordsåret? Jo där står nog ett övermäktigt uppbåd av pansárer och andra drottningtrogna och väntar. Det är alltså sannolikt att RP:na kommer att var Korinthias fångar/"gäster" i scenariots slut. Jag kan se en hel del fördelar med detta vad gäller set-up inför SS men också problem. Med tanke på vad Marvello vet lär det ju inte bli frågan om "har ni varit inne i Karvosti?", utan "vad hittade ni där?". Hela bemötandet lär bli mindre artigt. Förhör, visitationer etc. Det kan dels tänkas att RP:na ofrivilligt tvingas släppa vad de vet (avskrifter etc), och om de var tillräckligt eftertänksamma och gömt sina resultat innan de grips borde risken vara överhängande att de får valet "berätta eller dö" av drottningen. Risken finns ju också att de i så fall står utan egna resultat vid äventyrets slut.
Tänker jag fel här? Vilka handlingsvägar bör jag slänga fram? Hur bör drottningen agera? En av barbarerna är alltmer stenhård järnsvuren och kommer sannolikt inte kunna tänkas sig att berätta, no matter what. Kommer Korinthia ens släppa en sådan person fri? Borde hon rimligen avrätta alla bråkstakar och behålla övriga i fängelse tills de pratar?
Några tankegångar:
- En SLP som överlevt gör utbytet åt RP:na, Iosefia (som nog mycket väl kan tänkas göra en egen avskrift) t.ex., kan dock upplevas som tråkigt och rälsat
- Argaton fungerar som medlare enligt logiken att om RP:nas kunskap går om intet försvinner också möjligheten för Järnpakten att skydda kunskapen, Elmendra har den ju fortfarande och kan sprida den vidare
- Något ombud för Tharaban vädjar till dem att bevekas
Några bar idéer? Känner att jag behöver hjälp här.