Järven;n257914 said:
3e spelet i HH avklarat och RP lyckades fantastiskt bra i nya jordemo.
Gruppens magiker har ju häxcirkel och sjumilasteg. Så när det pratat med flickan flytttade de sig själva och henne till skogen utanför Karvosti och sparade därmed in en lång resa tillbaka och säkrade att ingen av konkurrenterna kommer att lyckas få infon från jordemo. Jag är lite rädd att den här ritualen kommer rubba ballansen i kampanjen och spelet i stort. Halva grejen med långa resor försvinner ju. Visst så måste gå till nya platser men kan ju alltid ta sjumilaklivet vägen hem igen... Funderar på att husregla något men vet inte riktigt hur. Några föeslag? Samtidigt så har spelaren köpt ritualen för dyra erfarenheter så han bör ju kunna nyttja den. Men frågan är i vilken utsträckning. Halva grejen med Davokar är ju att den ska va djup mystisk och svårtillgänglig. Detta försvinner ju lite om man i ett nafs kan flytta hela gruppen tillbaka till Tistla fäste eller var helst han nu har byggt en cirkel, så fort det börjar bli läskigt.
Det växande mörkret i skogen kan ställa till med mycket otyg som kan göra sjumilasteg mindre tillförlitligt.
Några idéer:
Ett fientligt väsen från Bortomvärlden får upp magikerns spår och kommer närmre och närmre varje gång som karaktären teleporterar. Typ en Tindaloshund. Kan även ta inspiration från Teleportering-kraften som Svartkonstnärer fick i Spelarens Handbok där mystikern kan råka få med sig en demon från Bortomvärlden.
Användande av sjumilasteg inne i Davokar gör massiv skada på området. Gruppen kanske inte inser det, men om de återvänder till en plats så förstår de snabbt att magikerns cirklar utstrålar mängder av korruption när de används för att teleportera från skogen.
Någonting stör teleporteringen inne i Davokar. Ibland kan resande landa vid främmande platser med okända målcirklar i några sekunder innan de kommer till rätt cirkel. Under de sekunderna är det extremt viktigt att hålla sig inom cirkeln - annars så blir man fast på den främmande platsen... en plats som kanske inte är säker.
Att använda Sjumilasteg skapar en effekt som drar monster och styggelser mot platsen som magikern teleporterade till eller från.
Både Jägarpatruller och Ordo Magica tycker illa om användandet av Sjumilasteg för att pendla till och från skogen, kanske pga ovanstående krux, eller för att det helt enkelt är en effektiv metod för folk att undvika licensavgiften. Jägarkåren har en Särskild tullgrupp som har en mystisk metod för att spåra användare av sjumilasteg, och spelargruppen har anledning att vara nervösa.
Notera även att den engelska regelboken har nerfat Sjumilasteg så att den enbart funkar för mystikern och *en* allierad, så om du vill ha en officiell nerf så finns det alternativet.