Ämnesraden säger allt. Jag vill prata om hårdrock på svenska. Och med det menar jag alltså sådan som har sång på svenska. Anledningen till dessa funderingar är denna tråd på forumet där jag blev tipsad om bandet Abramis Brama som just är ett av de få svenska hårdrocksbanden som sjunger på sitt modersmål. De fick mig att undra över varför det finns så få band som gör just så. För de är inte många. Jag försökte räkna efter. Förutom de nämnda Abramis Brama så finns naturligtvis 70-talslegenderna November. På 90-talet fanns LOK som man nog får klassa som hårdrock, även om de har åtminstone ett par tår stadigt parkerad i både punk och hardcore. Uppföljarbandet Lillasyster, med delvis samma medlemmar som LOK, räknas också in. Bland de verksamma idag finns Raubtier. Jag har även vaga minnen från mitten av 90-talet och ett band som hette Vildsvin som spelade någon form av hårdrock men jag vet inte ens om de spelade in någon skiva. Sedan tar det stopp. Jag kommer inte på fler.
Jag finner detta underligt. I alla andra genrer av populärmusik med svenska utövare så finns det sådana som använder det svenska språket i mer eller mindre omfattning. Pop, hip-hop, soul och reggae, alla dessa finns på svenska. Värt att notera är att vad gäller punk så är det precis tvärtom. Där är det svenska språket standard och mycket få svenska band sjunger på något annat.
Min frågeställning är tvådelad:
1. Varför är det så? Varför skiner det svenska språket nästan helt med sin frånvaro inom hårdrocken? Ännu underligare blir det när man betänker hårdrockens folklighet och starka förankring inom arbetarklassen, något som gjort den förhållandevis befriad från elitism och snobbism.
2. Ovan räknade jag upp de band jag känner till som kan klassificeras som hårdrock och som sjunger på svenska. Har jag missat några?
/Anders
Jag finner detta underligt. I alla andra genrer av populärmusik med svenska utövare så finns det sådana som använder det svenska språket i mer eller mindre omfattning. Pop, hip-hop, soul och reggae, alla dessa finns på svenska. Värt att notera är att vad gäller punk så är det precis tvärtom. Där är det svenska språket standard och mycket få svenska band sjunger på något annat.
Min frågeställning är tvådelad:
1. Varför är det så? Varför skiner det svenska språket nästan helt med sin frånvaro inom hårdrocken? Ännu underligare blir det när man betänker hårdrockens folklighet och starka förankring inom arbetarklassen, något som gjort den förhållandevis befriad från elitism och snobbism.
2. Ovan räknade jag upp de band jag känner till som kan klassificeras som hårdrock och som sjunger på svenska. Har jag missat några?
/Anders