Enligt handlingssystemet i Vapen & Rustningar i Chronopia (jag har inget annat att tillgå för tillfället) så får man en extra handling för varje 20 FV, där man får den första vid FV 21 (och sen FV 41, 61, osv).
Detta ändrade jag ganska snabbt till att man istället kunde utföra flera attacker per handling. Om man han hade FV 24, så skulle man i vanliga fall ha haft en extra handling med CL 24, jag gjorde istället så att båda anfallen under handlingen hade CL 12 (halva 24). Alltså en försämring med hur man föreslog att det skulle vara. Eftersom man ändå delade i två så kom jag snabbt på att man istället kunde dela upp sitt FV, exempelvis i en CL 17 attack och en CL 7 attack.
Ett problem uppstod dock ifall man skulle tillåta att gå upp till tre anfall per handling, att exempelvis anfalla tre gånger med CL 8 om man delade upp FV 24 på vanligt vis. För att göra detta sämre (så att alla inte hela tiden delade upp sina anfall) så lät jag halvera CL för varje extra anfall.
Alltså antingen två anfall med CL 12 eller tre anfall med CL 6 (skulle bli fyra anfall med CL 3).
Jag har även hört om ett system där man drar av 5 från CL varje gång (eller liknande)?
Man skulle även kunna göra så att man under en SR samlar alla FVn och handlingar så får man hela tiden spendera ut sina CL tills det når 0, fungerar dock bara enkelt om man håller sig till en färdighet under hela SRn.
Fråga:
Använder du/ni något av dessa sätt eller har ni egna regler kring detta?
Detta ändrade jag ganska snabbt till att man istället kunde utföra flera attacker per handling. Om man han hade FV 24, så skulle man i vanliga fall ha haft en extra handling med CL 24, jag gjorde istället så att båda anfallen under handlingen hade CL 12 (halva 24). Alltså en försämring med hur man föreslog att det skulle vara. Eftersom man ändå delade i två så kom jag snabbt på att man istället kunde dela upp sitt FV, exempelvis i en CL 17 attack och en CL 7 attack.
Ett problem uppstod dock ifall man skulle tillåta att gå upp till tre anfall per handling, att exempelvis anfalla tre gånger med CL 8 om man delade upp FV 24 på vanligt vis. För att göra detta sämre (så att alla inte hela tiden delade upp sina anfall) så lät jag halvera CL för varje extra anfall.
Alltså antingen två anfall med CL 12 eller tre anfall med CL 6 (skulle bli fyra anfall med CL 3).
Jag har även hört om ett system där man drar av 5 från CL varje gång (eller liknande)?
Man skulle även kunna göra så att man under en SR samlar alla FVn och handlingar så får man hela tiden spendera ut sina CL tills det når 0, fungerar dock bara enkelt om man håller sig till en färdighet under hela SRn.
Fråga:
Använder du/ni något av dessa sätt eller har ni egna regler kring detta?