Nekromanti Hönan eller ägget?

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,411
Location
Helsingborg
Vad kommer först? Scenariot eller rollpersonen?

/Han som kan utveckla frågan med att den handlar om hur folk skriver scenarion
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Tog bort texten, då den svarade på något helt annat.
Skall tänka lite mer innan jag svarar på detta.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Scenariot skulle jag säga oftast kommer först.

En idé på scenariot sedan lyssnar man på folks rollidéer och de gör roller, ändrar lite i scenariot så det passar in bättre i rollerna.



Planerandet är en utav de sakar som gör det värt att vara SL tycker jag så blir oftast i den följden.


/Poseur
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
Scenatiot.Man vill ha en situation och det kan vara roligt att sätta rollpersonerna i.

Förutom när man spelar Mutant. Då kommer lusten att spela Älgen Gösta och knubbsälsflickor först.

Edit: Jag antog det här handlade om ett förskrivet för senario för konvent. Annars samtidigt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Han said:
Vad kommer först? Scenariot eller rollpersonen?
Det beror på scenariet.

Skriver jag något som är ämnat att tryckas så har jag ingen aning om vad för slags rollpersoner spelarna kommer att ha. Då skriver jag äventyret i alla fall och hoppas att det blir bra.

Skriver jag för min lokala spelgrupp så tittar jag på rollpersonerna och säger "humm, vad hände sist?", och ställer sedan frågan "vad händer sen". Utifrån det skriver jag scenariet.

Skriver jag för konvent tillkommer de båda mer eller mindre samtidigt.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Helst bör spelgruppen sätta sig ner och prata om det kommande spelet, lite vad man kan tänka sig att spela och vad det ska handla om.

Sen skapar man rollpersoner, och på dessa bygger spelledaren scenarion och kampanjen i enlighet med de idéer som fanns från början.

Så tycker jag då, då det rör sig om lite längre kampanjer med flera scenarion i trad-sim.

Föressten kom ägget före hönan.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,197
Location
Ereb Altor
Spel består av tre delar - rollpersonen, situationen och på det sätt som rollpersonen är bunden till situationen. Missar man någon av de här delarna så blir det lätt oengagerade eller på annat sätt otillfredsställande.

Själv föredrar jag att bygga karaktärer och situation parallellt för att på så sätt väva dem samman.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,398
Location
Örebro
Beror på om det är för publikation eller för vanligt rollspelsmöte.

Efter att haft idén i ett par år, har jag utvecklat den rätt väl i huvudet, så jag har en idé om vad berättelsen handlar om och en övergripande struktur. Är det en konventsberättelse har rollpersonerna utformats på samma sätt. I så fall formar jag karaktärerna klara, innan jag fortsätter med scenariot. Sen när båda är klara, justerar jag på dem tills de ligger i synk.

För tryckta äventyr fokuserar jag oftast på en särskild poäng: tema, plats, händelse eller liknande. Sen försöker jag föra fram det som en röd tråd i berättelsen. Sen ser jag till att försöka ge rätt goda förslag på hur karaktärerna kan integreras in i scenariot i början.

Är det bara för speltest och inte för publikation så kollar jag på vad som hände sist. Vad har karaktärerna orsakat för konsekvenser och vad för trådar har de dragit i. Därefter spinner jag vidare på det.
 
Top