En sak jag tänkt på under senare tid är att min spelstil förändrats något. Då jag var nybörjare, var det så att man började med att köpa ett rollspel. Man pluggade in reglerna, studerade den intressanta spelvärlden, och tänkte ut ett äventyr att köra där. Jag tänkte ungefär: Vad kan man göra med den här världen?
När man köpte rollspel körde man alltid med världen och reglerna samtidigt. Spelade man i Mundana, var det Ob-slag som gällde. I vilda västern var träffmallen obligatorisk.
Nu på senare tid har det dock hänt att jag först fått en idé till ett äventyr, för att sedan börja tänka på vilket rollspel som egentligen ska få äran att frambära det. Just nu har jag t ex. tankar om ett skräck/stämningsäventyr under 1700-talet (nästan ingen aning om vilket rollspel jag ska köra det i), samt att jag i går blev inspirerad till att skapa något med vampyrer i cyberpunkmiljö (kan bli WoD, men eftersom jag har Neotech ganska nära till hands ligger det bra till också).
Är detta något som kommer i samma veva som att man då man lämnar nybörjarstadiet brukar sluta att följa reglerna till punkt och pricka som SL (börja improvisera lite mer alltså)? Mina vyer vidgades också då jag började hänga lite mer på Rollspelsforumet, där folk ofta lägger upp idéer om äventyr och sjyssta människor bidrar med förslag till system ("Du skulle kunna modda CoC lite, eller så skulle man kunna tänka sig Kult..."). Vad tror ni?
När man köpte rollspel körde man alltid med världen och reglerna samtidigt. Spelade man i Mundana, var det Ob-slag som gällde. I vilda västern var träffmallen obligatorisk.
Nu på senare tid har det dock hänt att jag först fått en idé till ett äventyr, för att sedan börja tänka på vilket rollspel som egentligen ska få äran att frambära det. Just nu har jag t ex. tankar om ett skräck/stämningsäventyr under 1700-talet (nästan ingen aning om vilket rollspel jag ska köra det i), samt att jag i går blev inspirerad till att skapa något med vampyrer i cyberpunkmiljö (kan bli WoD, men eftersom jag har Neotech ganska nära till hands ligger det bra till också).
Är detta något som kommer i samma veva som att man då man lämnar nybörjarstadiet brukar sluta att följa reglerna till punkt och pricka som SL (börja improvisera lite mer alltså)? Mina vyer vidgades också då jag började hänga lite mer på Rollspelsforumet, där folk ofta lägger upp idéer om äventyr och sjyssta människor bidrar med förslag till system ("Du skulle kunna modda CoC lite, eller så skulle man kunna tänka sig Kult..."). Vad tror ni?