Nekromanti Hörru krank, berätta vad som är coolt med magin i Götterdämmerung!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Du får förstås bidra även om du inte är krank! Jag vet inget om hur systemet fungerar så det behövs nog lite grundinfo. :)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag sitter på jobbet, och får ge bättre info ikväll när jag kan dubbelkolla, men om jag minns rätt är det typ såhär:

Det finns egentligen inga slentrianformler; ritualer är kluriga och svåra grejer. Varje ritual har ett ganska osäkert resultat och dessutom väldigt strikta utförandekrav -- märkliga och svårhittade ingredienser behövs.

Det här betyder alltså att det i magilistan finns gott om äventyrsbränsle -- Rollpersonerna behöver utföra den eller den ritualen för att stoppa skurken från något -- ja, då får de glatt först försöka hitta den där boken som finns i tre exemplar varav två tros förstörda och den tredje finns i greve Rummelghasts källare... Så införskaffandet av ingredienser och utförandet av ritualen blir en grej, så att säga. Ett äventyr. Och även när man lyckas finns ofta ett pris att betala eller en demon att överlista.

Allt ovanstående bygger på text jag läste för... öh, åtminstone ett par-tre år sedan. Jag kan rentav ha blandat ihop med ett helt annat spel, när jag tänker efter.

Men jag återkommer ikväll med mer =)

chrull

Stockholm Kartell
Lite tangent som jag bara vill flika in och jag hoppas jag inte råkar spåra ur tråden:

Initialt låter det väldigt mycket som magin i Carcosa är tänkt att användas. Och hur spells i DCC hittas (inte funkar, men hittas). Båda fallen tycker jag är Bra Skit(TM) så jag vill också höra mer! :D

RasmusL

Champion
chrull;n64472 said:
Lite tangent som jag bara vill flika in och jag hoppas jag inte råkar spåra ur tråden:

Initialt låter det väldigt mycket som magin i Carcosa är tänkt att användas. Och hur spells i DCC hittas (inte funkar, men hittas). Båda fallen tycker jag är Bra Skit(TM) så jag vill också höra mer! :D

Oooh! Kan du inte berätta hur magin i Carcosa fungerar! ;)

Dilandau

Myrmidon
Ett konkret exempel från Riots nya online-Götter är ritualen Hypnotiskt sömn som kräver:

"De influxu planetarum in corpus humanum författad av Franz Anton Mesmer från 1746 (i vår värld 1766). Avhandlingen finns på universitetet i Wien, men åtminstone ett par kopior har letat sig till Paris."

Eller för att skapa en homunculus:

"Avföring från en tjur. En död kropp. En glasbehållare stor som ett badkar. Effekten och energin från en blixt från himmelen som leds genom en maskin som går under benämningen Homunculus Ex Machina och som finns beskriven i ritningen med samma namn av Leonardo Da Vinci. Boken Visions of Zosimos alternativt texter från Kitab al-Fihrist."

Bara att skaffa en glasbehållare stor som ett badkar är nog inte det lättaste i en 1700-talssetting.

Bra skit indeed! Man blir pepp på att spela bara av att läsa ritualerna.

DeBracy

Aha! Det stuket, det är coolt. Hör gärna mer från fler spel!

Eksem

Champion
Jag tar en som är lite mildare för att inte förskräcka känsligt folk (hämtad från preview-PDFen):

This four-hour ritual attempts to contact the inhuman
intelligences that brood in the deepest intergalactic gulfs.
Two Ulfire youths (one male and one female, neither a
virgin) are the required sacrifices. On a clear, moonless night,
the Sorcerer must inflict upon the sacrifices the complex and
intricate tortures devised by the Snake-Men using a set of
implements made of black opal. (Such will have a value of at
least 10,000 g.p.) The Sorcerer’s piercing shouts, accompanied
by the screams of the sacrifices, open the voids so the Sorcerer
can hear the thoughts of the intergalactic minds. Note that
the sacrifices need not be killed, and can be reused.

För att förklara för den som inte vet så finns det ett antal av de här ritualerna (som ju som synes är väldigt mekaniskt och "kyligt" beskrivna) som har lite... vidrigare offer, än den här. Tror det är fyra som är synnerligen obehagliga (och då betraktar jag den här som ändå innebär timtal av tortyr som relativt mild). Det ledde till ett smärre ramaskri när boken kom ut.

DeBracy

Arfert;n64494 said:
DeBracy, sno till din magibok!
Ja, jag hade tänkt mig nåt i den här stilen men jag hade antagligen gjort missen att inte skriva några ritualer. :)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
gorillotaur;n64477 said:
Ett konkret exempel från Riots nya online-Götter är ritualen Hypnotiskt sömn som kräver:

"De influxu planetarum in corpus humanum författad av Franz Anton Mesmer från 1746 (i vår värld 1766). Avhandlingen finns på universitetet i Wien, men åtminstone ett par kopior har letat sig till Paris."

Eller för att skapa en homunculus:

"Avföring från en tjur. En död kropp. En glasbehållare stor som ett badkar. Effekten och energin från en blixt från himmelen som leds genom en maskin som går under benämningen Homunculus Ex Machina och som finns beskriven i ritningen med samma namn av Leonardo Da Vinci. Boken Visions of Zosimos alternativt texter från Kitab al-Fihrist."

Bara att skaffa en glasbehållare stor som ett badkar är nog inte det lättaste i en 1700-talssetting.

Bra skit indeed! Man blir pepp på att spela bara av att läsa ritualerna.

Coolt att de har med den biten fortfarande. Och bra att jag inte mindes fel =)

Gör mig sugen på att köpa in mig på tjänsten i månadsslutet. Oavsett om de fixat till spelets övriga problem eller inte...

DeBracy

För Dantes skull ska jag nog skriva ihop några folkliga skörderiter. Typ i den här stilen:

Småhacka bitar av ekbark, klä in i torv och placera i skallen från ett husdjur. Gräv ner i marken på hösten, på en plats där mycket regnvatten rinner förbi.

Röllekablommor pressas in i urinblåsor från kronhjort, placeras i solen under sommaren, i marken under vintern och grävs upp på våren.

Det skojiga är att det inte alls är så riskfritt och enkelt att ägna sig åt de här sakerna som bonde i en setting som Sagas Arcaria: kronhjortar och ekar är båda reserverade för kungen/adeln. Bark kanske de kan få lov att ta, men man ska nog ha rätt kontakter för att få tag på urinblåsor från kronhjort om man inte tänker tjuvjaga. Dun duuuun!