Nekromanti Hacka Mouse Guard till Mecha Guardians

Möller

Hubert Hortlax
Stolp said:
Att hitta på olika skills för att bli av med conditions borde ju gå om man slog några kloka huvuden ihop.. Mechanic känns ju solklar, sen borde man kanske ha några skills för t ex data- respektive vapensystem? Sådana här skills kanske är lättare att mecka ihop efter att man vet vad det finns för conditions?
Jag har faktiskt listat mina tänkta conditions lite längre upp i tråden =) Men jag kan gärna göra det igen och i lite mer detalj. Detta är såklart bara ett utkast och kan förändras plötsligt och rejält.

Worn innebär att mechan helt enkelt inte längre är i tip-top form. Rätt enkelt att bli av med och inte så hindrande; typ -1 på disposition (motsvarar ung. Hungry&Thirsty)
Overheated bör kanske byta namn för det innebär mer att kylsystemen är skadade. Detta ger mindre energi till mechan, ger minus vid ansträngande handlingar (typ navigera en het öken) och kan eventuellt slå ut vissa system (typ laser).
Low on ammo är jag inte säker på ska finnas, men om den gör det innebär den att Missiler inte funkar. Fixas med Resources eller med en Hantverks-skill.
Damaged är riktigt illa, ger -1 på allt tror jag. Svårt att fixa. (motsvarar ung. Injured och Sick)
Disabled är taget från Torchbearer där man kan vara Dead (men återupplivas).

Jag funderar också möjligheten att kunna slå ut specifika system med conditions, men jag vet inte hur smart det är.

Möller

Hubert Hortlax
krank said:
Murkla said:
Just Pilot och Vapensystem kan vara en bra uppdelning, den föra för Maneuver och kanske Defense medan den senare används till Attack och Feint. Typ.
Mjo. Kan man ha mechaskills för annat än strid? Gör man annat än att slåss? Kan det finnas navigationsskills, klättra-med-mechaskills?
Äh, jag vet inte. Eftersom jag har typ noll erfarenhet av MG så famlar jag ju bara i mörkret.
Ja, man gör annat än slåss. Här är några scenario-uppslag som exempel på vad jag tänkt hitintills:

Vi har förlorat kontakten med en forskningsexpedition, hitta och undsätt den.

En flock monster hotar oss, spåra upp och nedgör den.

Utforska ruinerna här, vi tror att en värdefull mecha-guffin finns där.

Dra en led för mega-lastbilarna till grannstaden.

Ett monster hotar leden till grannstaden, lös problemet (genom att döda eller jaga bort monstret, dra om leden eller bygga försvar på leden)

Navigation och Utforskning skulle kanske kunna vara skills, t.ex.

Krille

Super Moderator
Murkla said:
Eftersom MG använder tärningspölar kan man inte hursomhelst slänga in mängder av bonusar - mer än 6-7 tärningar i en pöl blir lätt oregerligt. Jag tänker mig eventuellt viss resurshantering i konflikterna. Poäng aktivera olika system och vapen med och därmed boosta en handling.
Det låter som att det kommer att bli balanseringsproblem, eftersom faktorerna vid färdigheterna är sådana att även relativt enkla handlingar blir skitsvåra enligt svårighetstabellen. Reparera kylsystemen är tredje faktorn, bra verktyg är andra faktorn efter supera verktyg, och torrdockan är första faktorn, men poof! så var man uppe i svårighet sex.

Andreas

Veteran
Det hade jag redan glömt, ber om ursäkt! Då ska vi se vad jag kan dra ur hatten.. Nu kommer det här i den ordning det hoppar upp idéer, be warned..

Overheated slog mig att borde kunna avhjälpas med säg, Engineering? Eller om man vill ha lite lustigare alternativ kanske Physicist - man meckar helt enkelt med reaktorn? :gremlaugh:

Low on ammo tycker jag borde finnas kvar i någon form, och då skulle jag föreslå en skill i stil med, hm.. Quartermaster? Skillen kan handla om att man har resurser eller kan skaffa fram resurser?

Worn är knepig, min första tanke är att låta Mechanic ta bort den här conditionen, låta Engineering ta hand om Damaged och sätta Physicist på Overheated?

Disabled kanske behöver någon mecha-guffin (underbart uttryck, I love it!)? Det finns ju ingen motsvarighet i Mouse Guard och jag vet inte vad de använder sig av i Torchbearer, är det något slags magisk/andlig färdighet tro?

Lite lösa tankar som skramlade ut, något kanske fastnar!

Möller

Hubert Hortlax
Krille said:
Murkla said:
Eftersom MG använder tärningspölar kan man inte hursomhelst slänga in mängder av bonusar - mer än 6-7 tärningar i en pöl blir lätt oregerligt. Jag tänker mig eventuellt viss resurshantering i konflikterna. Poäng aktivera olika system och vapen med och därmed boosta en handling.
Det låter som att det kommer att bli balanseringsproblem, eftersom faktorerna vid färdigheterna är sådana att även relativt enkla handlingar blir skitsvåra enligt svårighetstabellen. Reparera kylsystemen är tredje faktorn, bra verktyg är andra faktorn efter supera verktyg, och torrdockan är första faktorn, men poof! så var man uppe i svårighet sex.
Sorry, you lost me.

Varför skulle enkla handlingar vara svåra enligt svårighetstabellen? Varför börjar Reparera kylsystem på tre?

Dessutom, bonusarna är tänkta framförallt till konflikter. Och där är det vs.-slag, så simpla slag mot svårigheter kommer användas där rollpersonerna "bara" har sin färdighet och eventuellt en extra tärning för någon specialpryl.

Krille

Super Moderator
Murkla said:
Sorry, you lost me.

Varför skulle enkla handlingar vara svåra enligt svårighetstabellen? Varför börjar Reparera kylsystem på tre?
För att den i det hypotetiska exemplet råkar vara tredje grunkan listad under reparationsfaktorn i färdighetsbeskrivningen, efter Upgrade Firmware och Replace Weapon.

Det är ju så man skapar svårigheter i slag. Slå upp exempelvis sidan 251 och titta på Potter. Ska jag skapa ett funktionellt stort krus för vin så är Liquid Good nummer två under To Store, Functional nummer två under Type, och Large nummer två under Size. Tjohopp, svårighet sex, vilket är så extremt svårt att det enligt listan över svårigheter på sidan 231 ytterst sällan inträffar.

Jag undrar om det ens är möjligt för en ny tokoptad rollperson att göra en amfora.

Och det är min största biff med Mouse Guards system.

Murkla said:
Dessutom, bonusarna är tänkta framförallt till konflikter. Och där är det vs.-slag, så simpla slag mot svårigheter kommer användas där rollpersonerna "bara" har sin färdighet och eventuellt en extra tärning för någon specialpryl.
Då blir det inte lätt att tillverka en amfora/reparera kylsystemet.

Möller

Hubert Hortlax
Mnja, jag håller inte med.

Visst, vissa saker kan bli riktigt svåra. Svårighetslistorna bör nog inte följas slaviskt just för att vissa grejer blir orimliga.

Men i fallet med amforan så om du har skill 5 + en wise (vilket alla exempel-yrkesmöss har) + gear (för du har en bra drejskiva eller what-not) + hjälp av en assistent så är du uppe i 8 tärningar. Kan boostas ännu mera med en trait eller mer hjälp, amforor gör man knappast ensam.

Okej, fortfarande osannolikt att lyckas. Men vad händer om du misslyckas? Rimligtvis tillverkar du en amfora, men det är tidsödande och du blir Hungry&Thirsty eller Angry. Big deal.

Och just i exemplet med trasigt kylsystem i Mecha Guardian så är detta ett condition och har därmed en fast svårighetsgrad, antagligen 2 eller 3.

Möller

Hubert Hortlax
En liten uuppdatering om traits och chassis.

Tills vidare har jag beslutat mig om att droppa tanken på att ha olika chassis och/eller storlekar på mechas tillgängliga för rollpersonerna.

Varför? Jo, för att i spelet så ska rollpersonernas färdigheter vara viktiga. Det är dessa som utvecklar rollpersonen och som skiljer henne från andra rollpersoner. Alltså ska en rollperson med högt i Scout vara bättre på att spåra upp ett monster än en med lågt i Scout. Och olika chassin skulle påverka detta, vilket inte känns rätt (eller så skulle skillnaden mellan olika chassin vara för liten för att vara relevant att ta med i spel)

Men, misströsta inte (helt)!

I Mouse Guard har man traits. Typisk neotrad-grej där positiv användning kostar eller är begränsad och negativ användning ger fördelar senare som återfinns i t.ex. Fate eller Magneter och Mirakel (fast där har man i min mening ohanterligt många). I Mouse Guard har varje mus 2-3 traits, vilket är hanterbart och faktiskt visar rollpersonens karaktär på ett rätt bra vis.

Mecha Guardian kommer använda samma mekanik, men addera traits för mechas. Så en rollperson har säg 2 traits "privat", typ Tuff, Nyfiken eller Skarpögd. Och så har rollpersonens mecha också 2 traits, som Oberäknelig, Ovanliga delar eller Extra Pansar.

Detta, hoppas jag, ska ge spelaren en möjlighet att sätta en personlig prägel på såväl rollperson som mecha.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Bara så du vet så räknar jag med få att spela det här på TullCon. Totally.

Möller

Hubert Hortlax
DeBracy said:
Bara så du vet så räknar jag med få att spela det här på TullCon. Totally.
Öhheehhummm. Okej.

Jag hade tänk tillfredställa din önskan om att spela Mouse Guard genom att spelleda just Mouse Guard eller ännu bättre övertala Stolp, som spelat och spellett med mig, att göra det. Som arrangör kan jag ha lite begränsad spelledartid.

Men, jag ska se vad jag kan göra.

DeBracy

Murkla said:
Men, jag ska se vad jag kan göra.
Om du vill så kan du se det som ett glatt tillrop istället för ett tyngande krav. :gremsmile:

ekofest

Veteran
Jag har läst, men inte spelat Remnants.
Snygg artwork kort och fokuserat, och så finns en intressant kampanjvärld.
Läsvärt.

Möller

Hubert Hortlax
Och precis efter att jag skjutit ner idén om chassin så dök den upp igen.

Väldigt enkelt skulle man kunna knyta vissa traits till chassin. Det blir ungefär som när man väljer hemstad i Mouse Guard; man väljer ett chassis men »egentligen« väljer man ett trait. Ultra CX-1050 skulle kunna ha traitet Robust medan Styx Rapid M kanske har Udda design. Och utöver detta chassi-trait så väljer du ytterliggare ett trait som definierar hur just din mecha skiljer sig från andra av samma modell.

Om man vill ha det lite mer komplicerat kan varje chassi komma med en unik modul. Sonar-vapen som är bra mot monster, vingar eller något annat coolt. Det kräver balansering men kan vara görbart. Poängen är iallafall att alla chassin är likvärdiga på nästan alla punkter (istället för att, hemska tanke, varje chassis skulle ha ett värde eller en modifikation för en hel radda handlingar och färdigheter).

____

Och på en sidonotering har jag inte alls funderat färdigt på språk och nomenclatur, chassi-namnen var tagna ur röven och säkert skitdåliga.

DeBracy

Murkla said:
Väldigt enkelt skulle man kunna knyta vissa traits till chassin. Det blir ungefär som när man väljer hemstad i Mouse Guard; man väljer ett chassis men »egentligen« väljer man ett trait. Ultra CX-1050 skulle kunna ha traitet Robust medan Styx Rapid M kanske har Udda design. Och utöver detta chassi-trait så väljer du ytterliggare ett trait som definierar hur just din mecha skiljer sig från andra av samma modell.
Enkelt och bra!

Andreas

Veteran
Murkla said:
Jag hade tänk tillfredställa din önskan om att spela Mouse Guard genom att spelleda just Mouse Guard eller ännu bättre övertala Stolp, som spelat och spellett med mig, att göra det. Som arrangör kan jag ha lite begränsad spelledartid.
Hoppla!

Att använda traits för att representera chassit tycker jag är en jättebra idé, stor tumme upp där.

Möller

Hubert Hortlax
Okej, då har jag en specifik grej jag behöver hjälp med. Traits till mechas, alltså.

Ett bra trait kan användas både positivt och negativt. Udda design kan kanske ge en bonus när motståndaren överraskas av en annorlunda ammunitionstyp men ett avdrag när mechan ska in för reparation. Det är dock inte helt nödvändigt med sådana dubbel-tydiga traits, det fungerar att ha ett eller flera traits som är uteslutande postiva sålänge man har minst ett man kan spela negativt (och i Mecha Guardian har man fyra traits, så det finns visst manöverutrymme).

För ett speltest behöver jag 6 eller kanske 8 mecha-traits (2 multiplicerat med antalet spelare), men lite fler vore inte fel.

Andreas

Veteran
Extra pansar som du föreslog tidigare är ju bra, den kan användas både positivt och negativt.

Prototyp kanske kunde vara kul? Den borde man ju kunna använda lite hur som helst. :gremsmile:

Lätt och Tung kanske (ungefär som i Mechwarrior)? Tycker mig kunna se för- och nackdelar med båda.

Artilleripjäs kanske? Återigen inspirerad av Mechwarrior där Catapult är en av mina favoriter. Dock inte fullt lika enkelt att se uppenbara för- och nackdelar med denna utanför konflikter..

Möller

Hubert Hortlax
Stolp said:
Artilleripjäs kanske? Återigen inspirerad av Mechwarrior där Catapult är en av mina favoriter. Dock inte fullt lika enkelt att se uppenbara för- och nackdelar med denna utanför konflikter..
Hm. Just artilleripjäs känns ju väldigt beroende av vilken beväpning mechan har. Skaffar man inga missiler är det ju liksom ingen artilleripjäs. Det kan eventuellt vara en vettig grej i en vidareutveckling där chassin får en specialmodul (en riktig haubits istället för missiler vore coolt!) men tills vidare ligger det på is.

I övrigt, bra traits!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Flerbent? (man blir stabil men långsam)
Vapen som armar? (man kanske kan dela ut mer däng men inte gripa tag i saker)
Jumpjet? (man kan hoppa mycket högre, men träffar nån bränsletanken...)
Bepansrad? (tål mer stryk, blir långsam)
Eldkastare? (kan anfalla större area, blir lättare överhettad)

DeBracy

Jag kommer inte riktigt ihåg hur traits skrivs i Mouse Guard men jag kastar väl in några idéer.

Primitiv design/Trotjänare - lättmekad gammal modell som inte går sönder av att bli skitigt, men inte nödvändigtvis har samma prestanda som nyare grejer. Som vi föreställer oss alla gamla ryska grejer eller Volvo-bilar.

Hög rörlighet - mechan är sådär smidig som man vill ha den om man vill hålla på och kampsporta med den, men det medför ju att den inte är lika tålig. Möjligen precis samma sak som "Lätt".

Motorstark - mechan har fett med krut under huven vilket förstås gör den till en riktigt energislukare om man trycker på för mycket.

Avancerat sensorersystem (givetvis ömtåligt också), klimatanpassning (öken, vatten, vinter - kanske bättre som nån slags tilläggsmodul?), avancerad målsökning (prickskytteanpassad) …

På tal om prickskytteri, hur skulle man göra kamouflage? Utrustning, trait eller täcks det av nån färdighet helt enkelt?