Spitfire
Swordsman
jag har en ide om att använda ett system med t6:or för att illustrera hur man hackar datasystem till ett sci-fi rollspel.
RP som ska hacka gör detta med en tärningspöl med t6or vars storlek bestäms av hur bra algoritm/program som används och hur bra datorn man använder är (om nu snabbhet eller minne kan vara en bidragande faktor)
SL sätter sedan en tröskel som anger hur krångligt lösen är.
RP slår sedan sina t6:or och lägger alla tärningar som kommer upp 6:a åt sidan. Dessa 6:or anger hur långt man knäckt systemet. Om de är lika många eller mer än tröskelvärdet så har man kommit in i systemet.
Men om man inte får tillräckligt många slår man om de tärningar som misslyckades nästa omgång/stridsrunda.
Säkerhet. Detta är hur många försök en hackare har på sig innan larmet går. Om hackaren avslutar sina försök innan detta antal så märks inte intrånget men om man gör det där sista försöket och fortfarande inte kommit in så går larmet.
Nu behöver jag bara fundera ut hur man ska få in DDoS -attacker, Virus, Maskar och Trojanska hästar i systemet.
RP som ska hacka gör detta med en tärningspöl med t6or vars storlek bestäms av hur bra algoritm/program som används och hur bra datorn man använder är (om nu snabbhet eller minne kan vara en bidragande faktor)
SL sätter sedan en tröskel som anger hur krångligt lösen är.
RP slår sedan sina t6:or och lägger alla tärningar som kommer upp 6:a åt sidan. Dessa 6:or anger hur långt man knäckt systemet. Om de är lika många eller mer än tröskelvärdet så har man kommit in i systemet.
Men om man inte får tillräckligt många slår man om de tärningar som misslyckades nästa omgång/stridsrunda.
Säkerhet. Detta är hur många försök en hackare har på sig innan larmet går. Om hackaren avslutar sina försök innan detta antal så märks inte intrånget men om man gör det där sista försöket och fortfarande inte kommit in så går larmet.
Nu behöver jag bara fundera ut hur man ska få in DDoS -attacker, Virus, Maskar och Trojanska hästar i systemet.