Nekromanti Hallå, vad händer?

Gordeg

Hero
Re: Bara mina händer...

Aha, jag tittade bara på fel rubriker...
Nej, ärligt talat hann jag inte leta upp någon länk med bättre kvalité efter att ha hört nyheten.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Det vanliga...

Det vanliga, antar jag. Någon spränger folk i luften/kraschar ett plan in i valfritt jätteobjekt/hugger huvudet av fångar/etc, och alla i Fort Västvärlden får totalpanik för att dådet av någon för mig outgrundlig anledning omedelbart skulle följas upp med ett liknande dåd i deras egen småstad i som ingen terrorist rimligtvis skulle se någon poäng med att angripa., USA och UK börjar vifta med kryssningsmissilerna mot ett oskyldigt land i tredje världen, några muslimer dör, jänkarna skjuter ned några brittiska helikoptrar i tron att de var Fienden och döper om French Fries till Freedom Fries eftersom fransmännen är dryga, äter pommes frites, våldför sig på småbarn i garderoberna (nej visst, det var belgarna, men det har inte jänkarna koll på) och gillar muslimer (yeah, right) och andra asiatiska element, och allt lugnar ned sig ett tag, men spänningarna mellan västvärlden och arabvärlden, och USA och Europa blir inte mindre. Suck och stön. Same procedure as every years, James.

Här i Malmö verkar man ha annat än 'Al-Qaida' att oroa sig för, iallafall: DN

- Ymir, bitter

Gordeg

Hero

(snipp)och alla i Fort Västvärlden får totalpanik(snipp)
Några får totalpanik, men framför allt blir terrordåden ett argument för västvärldens krigshetsare.
"Va, har ni invändningar mot att vi invaderar (land X)? Har ni redan glömt 11/9? Vi för faktiskt ett krig mot global terrorism här, och det innebär att vi får göra precis vad som faller oss in! Hur ska vi kunna hindra att någon använder massförstörelsevapen mot civila om vi inte får använda våra massförstörelsevapen mot civila? Jag bara frågar!"

Gordeg

Rosen

Myrmidon

Hur ska vi kunna hindra att någon använder massförstörelsevapen mot civila om vi inte får använda våra massförstörelsevapen mot civila? Jag bara frågar!"

Och exakt när och var har väst satt in kärnvapen och/eller nervgas mot civila efter 9/11..?

En vanlig solig torsdagmorgon bombar någon tåg och bussar fyllda av vuxna, småbarn och pensionärer som får armar och ben bortsprängda på vägen till jobbet, skolan eller affären. Och här i Sverige sitter folk och blir upprörda... fast inte på de som satte ut bomberna. Det vanliga.

--
Åke

Gordeg

Hero

Om massförstörelsevapen definieras som kärnvapen och nervgas, visst, då ha väst inte använt massförstörelsevapen. Däremot har civila bombats ihjäl i terroristbekämpningens namn i Afganistan och Irak.

Det värsta exemplet är USA´s bombning av en medicinfabrik i Sudan. Det var visserligen före WTC (jag tror att det var i samma veva som Lewinskyaffären under Clintonadministrationen) men det gör knappast saken bättre. Man misstog en byggnad där läkemedel produceras för en fabrik för biologiska eller kemiska vapen och bombade sönder den. Flera hundra döda (värre än London igår). Om man räknar på dödsfall i form av utebliven läkemedelsproduktion uppgick dödssiffran till många tusental, kanske tom flera hundra tusen då det handlade om Sudans enda läkemedelsfabrik (en sådan siffra överträffar WTC). USA´s förklaring? Det var ett misstag, sånt händer...

Jag tycker inte om terrorism. Men den här sortens dåd ger näring åt extremister på båda sidor.

Gordeg

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Massförstörelsevapen …

Som massförstörelsevapen räknas atomvapen (även radiologiska vapen), biologiska och kemiska stridsmedel.

De gamla ABC-vapnen med andra ord.

Konventionella vapen (oavsett hur många kilotons sprängkraft de besitter) räknas inte som massförstörelsevapen.

Av någon underlig anledning.

Arfert

Facit

väl talat Rosen... är SJUKT TRÖTT på allt jävla terroristkramande.

Arfert

Facit
Re: Massförstörelsevapen …

Världens största massförstörelsevapen skulle vara AK47:an, om man räknar antal döda. Och frångick ABC-definitionen. Inget annat enskilt vapen har dödat fler människor.

Lycan

Hero

Man kanske blir upprörd på alla som begår övergrepp mot civilbefolkning, både utomparlamentarisk och inomparlamentarisk terrorism, alltså?

Det blir jag ivf.

Svarte Faraonen

ром и смерть

"En vanlig solig torsdagmorgon bombar någon tåg och bussar fyllda av vuxna, småbarn och pensionärer som får armar och ben bortsprängda på vägen till jobbet, skolan eller affären. Och här i Sverige sitter folk och blir upprörda... fast inte på de som satte ut bomberna. Det vanliga."

Snarare är det väl så att det är helt jävla självklart att man blir upprörd över något sådant här. Lika upprörd som när vuxna, småbarn och pensionärer i Irak och Afghanistan får armar och ben bortsprängda. Och än mer upprörd när man vet att idioter på båda sidor av konflikten kommer att använda sina adopterade offer för att orsaka ytterligare lidande och död. Vad är viktigast, att sörja de som redan har fallit offer för en sanslös konflikt eller att uppmärksamma de personer som kommer att utnyttja dessa personers minne för att orsaka än mer död?

Arfert

Facit

det är terroristerna som är skyldiga, allt annat är snicksnack. Precis som nazisterna var skyldiga till WW2.. sen kunde dom komma draga med hur många usäkter som helst om att det var Versallies-fredens fel med mera. Neofacister är neofacister, även om de har skägg och turban. Och deras handlingar är OTROLIGT mycket mot islam och koranen.

Ibland hoppas jag att Allah finns (även om jag är ateist)... fanken va förvånade de kommer att bli när de dör.

Svarte Faraonen

ром и смерть

Alla kan hålla med om att "terroristerna är skyldiga", frågan är bara vad vi gör åt det. Jag tvivlar på att den strategi som USA med allierade använder sig av gör någon annan nytta än att provocera fram ökad motvilja mot västvärlden och orsaka än mer lidande. Det finns bättre och sämre sätt att hantera en sådan här situation, något som måste uppmärksammas. Kommer bombningar i Mellanöstern att hindra ytterligare terrordåd av den här sorten? Jag håller det för synnerligen otroligt.

Arfert

Facit

nej, bombningar per se funkar nog inte så bra, om de inte är jävligt bra riktade mot nyckelpersoner.

(...är det bara jag som minns att bombvågen i europa (Paris, Lockerbie mm) i mitten på 80-talet fick ett abrupt slut med ett par väl valda bombningar av Khaddaffis Libyen? He got the message.)

tror inte att terrorvågen tar slut innan man har fått demokratiska regimer i länder som Iran, Syrien, Saudiarabien, och MODERNISERAT länderna. Enligt en FN-rapport är antalet läskunniga i arabvärlden UNDER 50 %. Det senaste 200 åren har lika många böcker översatts till arabiska från främmande språk (romaner, vetenskap osv) som det översätts till spanska på ETT ÅR. Arabvärlden (med vissa undantag naturligtvis) har i stort blivit ett utvecklingsmässigt bakvatten, fast i gamla strukturer som krockar med den morderna världen. Ett annat problem är att arabvärlden känner sig KRÄNKT av väst, det finns en utbredd uppfattning att vi inte respekterar dom på det sättet dom har rätt att respekteras. Om detta är sant eller inte spelar inte så stor roll, det är i alla fall något terrorister/islamistern kan spela på.

Sen kommer terroristerna själva inte från fattig bakgrund i första hand, bin Ladin är ju mångmiljonär, många är välutbildade, inte sällan i europa. Men de vet hur man spelar på massornas känslor. Som nazisterna kunde. Finns hur många paralleller som helst nazisterna förresten: dödskult, förakt för svaghet("kvinnlighet") , judehat, tro på EN sanning osv.

Arfert

Facit
Re: Det vanliga... forts

glömde säga att jag inte har en aning om hur man ska förändra arabvärlden, kanske bara är en historisk process som måste få ta sin tid... från ett patriakalt klansamhälle till ett modernt... och det vi ser är en motsvarighet till ludditerna i England.

Ackerfors

Alas, your rapids!

"det är terroristerna som är skyldiga, allt annat är snicksnack."

Varför får då civila lida när västvärlden går på segertåg då?
Det sägs att västvärlden är civiliserad och att arabvärlden inte är det, men någonstans på vägen missar jag att se skillnaderna. Syftet för båda sidornas ledare är att förgöra det nuvarande läget (till syvende och sist vill de båda införa sitt eget tänkande på andra sidan).
Så terroristerna med skägg och turban är verkligen värre än de i kostym?

"Ibland hoppas jag att Allah finns (även om jag är ateist)... fanken va förvånade de kommer att bli när de dör."

Well, kristna guden lär inte vara så helhygglo när det väl gäller han heller...

---

Och nej, jag tycker det är hemskt när det bombas och tar ingen skuld från de som utförde dåden i London, tvärtom. De är skyldiga, men de är precis lika skyldiga som de som sätter in militärstyrkor för att utrota "ondskan". Kostym eller turban, mig kvittar, dödar eller skadar man så är man per (min) definition lika hemsk.

Arfert

Facit
Re: Godwin's Law

nej det där har jag läst i massor med seriösa analyser av arabkännare/forskare.. så det är inget jag bara drog till med. Hitler är dessutom en jävligt poppis snubbe där nere.. jag har blivit ryggdunkad MÅNGA GÅNGER av araber när de fått höra om mitt tyska påbrå, farsans två järnkors och att han var med i luftwaffe (Ju88).

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Godwin's Law

Det finns ett namn på den regeln alltså. Det visste jag inte, men jag har refererat till den många gånger.

/tobias