Nekromanti Hallå, vad händer?

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Det vanliga... forts

Jag tror som sagt inte på bombningarna. De tjänar nog snarare ett motsatt syfte -- allt "västligt", till exempel demokrati, jämställdhet och sekularisering, riskerar för många att klumpas ihop med bombningarna och snarare bli föremål för misstro. Överhuvudtaget tror jag att det är väldigt svårt att påverka en nation utifrån på detta vis, det blir alltid en backlash. Poängen med demokrati är att det fullkomligt strider mot demokratins själva principer att tvinga den på andra. Ett visst utnött citat av Churchill passar väl in...

Vad gäller din tes om väl utvalda bombningar mot terroristledare tror jag att det kan bli svårare än bombningarna mot Libyen under 80-talet. Där hade vi Khadaffi, som var en ledare för en stat och dessutom var (förmodligen) ensam ansvarig i slutänden. Terrorismen idag baseras inte på någon sådan ensam ledarfigur -- "al-Qaida" är enligt de flesta bedömare inte någon toppstyrd organisation, utan snarare ett nätverk med ett flertal i stort sett autonoma organisationer. De ledargestalter som finns har inga band till en viss stat på samma vis som Muammar och det är rent utav osäkert ifall vissa av dem lever eller är döda (det var länge sedan vi hörde av UbL, inte sant?). Situationen är helt enkelt betydligt knivigare idag.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Skillnaden

Så terroristerna med skägg och turban är verkligen värre än de i kostym?
Skillnaden är följande: Västmakterna siktar på en beväpnad fiende, men riskerar att träffa några oskyldiga förbipasserande samtidigt. Terroristen siktar på de oskyldiga förbipasserande.

/tobias

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Godwin's Law

Jo, den antisemitism som förekommer i arabvärlden är rent vidrig. Läste häromdagen att Sions Vises Protokoll stod som "judisk urkund" i Alexandrias bibliotek... det är verkligen ett fruktansvärt obehagligt problem, och ett som, liksom de flesta problem som snarare består i attityder än politiska förhållanden, är svårt att utrota.

Arfert

Facit
Re: Det vanliga...

nej men jag är inte kristen personligen... tycker treenighetern är sjukt förvillande.

nej, klädstilen på en terrorist är inte avgörande.

Det som däremot ÄR det är om man medvetet riktar in sig mot civila icke kombatanter utan annat syfte att döda så många som möjligt... och för att sprida skräck. Det verkar ju trots allt vara nåt som blivit omodernt på "vår" sida.

Hörde ett föredrag på en arabisk kanal med en egyptisk forskare, och han han sa att DET var amerikanarnas stora fel. Han sa att en arabisk ledare hade satt SKRÄCK i sina fiender, för att kontrollera dom. Fast å andra sidan har ju arabiska ledare knappast varit några fans av demokrati.

Arfert

Facit
Re: Skillnaden

exakt! och det var ju faktiskt först när terroristerna i stor skala riktade in sig mot amerikanska civila som USA reagerade på allvar... Al Qaida hade ju bombat amerikanska intressen i 6 år innan nine-eleven.

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Västmakterna siktar på en beväpnad fiende, men riskerar att träffa några oskyldiga förbipasserande samtidigt."

De säger åtminstone det. Det går ju inte så jävla bra för dem, har vi märkt, och är västvärlden så överlägsen bör det gå att undvika det.

Å andra sidan, det är människor det handlar om och människor kommer alltid vara totalt rubbade och oförmögna att göra något som helst rätt.

Arfert

Facit

mycket skulle lösas om palestinernas sak löstes... fast fan trot. Islamisternas mål är ju att ta makten på hemmaplan i första hand, och då är det ju praktiskt att skylla alla arabiska problem på en yttre fiende, som "sionisterna" eller "stora satan".

Ackerfors

Alas, your rapids!

"nej men jag är inte kristen personligen..."

Vår kostymklädde terrorist i Vita huset sägs dock vara det.

"Fast å andra sidan har ju arabiska ledare knappast varit några fans av demokrati."

Ja, tack, dra alla arabledare över en kam (speciellt med tanke på att terroristledaren Bin Laden inte leder något annat än sin lilla klubb).
Och besides, det finns fler demokratimodeller än den västerländska varianten.

Arfert

Facit

bombningar av civila är ju alltid ett jävla problem, oberoende omständigheterna... fast farsan hyste aldrig nåt agg mot england/USA, även om han hjälpt till att gräva fram barnlik efter bombningar av tyska städer. Det var ju krig, och bombningarna var Hitlers fel, som han såg det.

Ymir

Liten kantbaron

tror inte att terrorvågen tar slut innan man har fått demokratiska regimer i länder som Iran, Syrien, Saudiarabien, och MODERNISERAT länderna. Enligt en FN-rapport är antalet läskunniga i arabvärlden UNDER 50 %. Det senaste 200 åren har lika många böcker översatts till arabiska från främmande språk (romaner, vetenskap osv) som det översätts till spanska på ETT ÅR. Arabvärlden (med vissa undantag naturligtvis) har i stort blivit ett utvecklingsmässigt bakvatten, fast i gamla strukturer som krockar med den morderna världen.
Du menar, 'den moderna världen' såsom vi i västerlandet definierar den? Jag har en stark känsla av att många i arabvärlden inte skriver under på den definitionen.

Ett annat problem är att arabvärlden känner sig KRÄNKT av väst, det finns en utbredd uppfattning att vi inte respekterar dom på det sättet dom har rätt att respekteras.
Det skulle jag också gjort om jag levt i en diktatur och västvärlden framhärdade i sin syn på demokrati som det enda acceptabla och 'goda' samhällsskicket, och att alla andra bör utplånas, och att alla ska anpassa sig till västerlandets normer eller gå under. Det finns en i mitt tycke grymt uppenbar anledning till hela problematiken liksom, och det är västerlandets förakt för andra kulturer.

- Ymir, tycker till

EchonCique

Hero
Hypocrisy

Ursäkta. Men jag skrattar åt er just nu.

Förr om åren var det 90% militära som dog och 10% civila. Numer är det tvärtom. Det som ni hört kallas precisionsbombning leder faktiskt till att de omvända siffrorna råder. Plus hysterin om att alla är terrorister, fiender, vad som helst som är 'dem', gör att ännu mer civila dör helt i onödan.

Ingen är oskyldig förrän de verkligen bevisat sin oskuld är tesen, "antingen är du med oss eller emot oss", allting med gråskalor är som bortblåst från den stora ledaren för den fria världen(tm).

Förklara annats varför man bombar sönder elstationer, sjukhus, myndighetsbyggnader, kraftverk av olika slag och andra civila byggnader innan man siktar in sig på militära installationer?

Alla som brukar våld gentemot civilbefolkningen borde stoppas. Nu efter elfte september i USA har definitionen på terrorism och statsterrorism förändrats, så till den milda grad att det som USA bland andra gör inte längre är statsterrorism. Man har renat sitt samvete och smutsat ned de andra, fienderna, för att rättfärdiga sitt beteende. Usch. Fy.

Och ja. Jag tar avstånd från _allt_ våld. Jag ser inget gott i att döda oskyldiga människor oavsett orsak eller övertygelse. Det går fetbort.

Rising

Vila i frid

nej det där har jag läst i massor med seriösa analyser av arabkännare/forskare
Att lyssna på auktoriteter istället för att tänka själv var något som (mer än något annat) präglade nazitysklands födelse.

Hitler är dessutom en jävligt poppis snubbe där nere
Det där är en argumentationskonst som kallas guilt by association, och präglade nazitysklands motiverande att utrota judar.

Osv. Det är så enkelt att anknyta till Hitler och nazismen att det är rätt meningslöst att göra det, och eftersom det krävs förnuft snarare än bildning för att låta bli så är det inte konstigt att "experter" begår felet.

Indier har exempelvis också en dödskult och ett förakt för svaghet, så... näru, det var för enkelt. Den gubben gick inte.

Ymir

Liten kantbaron

Det som däremot ÄR det är om man medvetet riktar in sig mot civila icke kombatanter utan annat syfte att döda så många som möjligt.
Tja, hade terroristerna velat gå in för att döda så många som möjligt borde de kraschat sina Boeing i WTC på kontorstid. Nu gjorde de inte det, och dödade därmed oerhört mycket färre än vad de annars skulle gjort. Det får mig att tro att symboliken i handlingen var viktigare för dem.

Nej, de som i första hand försöker döda så många som möjligt är snarare bindgalna sekter som Aum Shinrikyo. Gasa Tokyos tunnelbana i rusningstid...oboy. Man måste inte ha varit där för att fatta konsekvenserna det kunnat få. Jag påstår inte att Al-Qaida och kompani är mentalt friska, men deras planer och mål tycks åtminstone gnuttan mer realistiska än japanska domedagssekters.

- Ymir, påpekar

Svarte Faraonen

ром и смерть

Att anknyta till Hitler behövs inte. Vad man behöver veta är att islamisterna väljer att döda folk beroende på vilka de är snarare än beroende på vad de har gjort. Detta är ett beteende som är farligt nog och som det givetvis inte enbart är islamisterna som ägnar sig åt -- det finns en hel del tendenser åt detta håll i samtliga krigssituationer. En tillvaro där kriget är närvarande skapar en grogrund för fascism.

EchonCique

Hero
frågor.

tror inte att terrorvågen tar slut innan man har fått demokratiska regimer i länder som Iran, Syrien, Saudiarabien, och MODERNISERAT länderna.
Kan du ta och förklara vad du menar med 'demokratiska regimer'?
Och vad du menar med 'Moderniserat länderna'?

Och med din härledning kan man klumpa in vad som helst som Skurken med stort S.

Svarte Faraonen

ром и смерть

"Du menar, 'den moderna världen' såsom vi i västerlandet definierar den? Jag har en stark känsla av att många i arabvärlden inte skriver under på den definitionen.[...]Det finns en i mitt tycke grymt uppenbar anledning till hela problematiken liksom, och det är västerlandets förakt för andra kulturer. "

Nej, och givetvis är det svårt att ge sig in och diskutera detta utan att förfalla till någon form an nykolonial förmyndarmentalitet. Samtidigt anser jag att det är mycket riskabelt att bli hur kulturrelativistisk som helst. Om det innebär förakt för andra kulturer att hävda att ett pluralistiskt samhälle med hög grad av folkligt inflytande och lika rättigheter och möjligheter för olika raser, klasser och kön är eftersträvansvärt kan du skriva upp mig som föraktfull (visserligen innebär detta att jag föraktar i stort sett samtliga kulturer, eftersom detta är något vi knappt har uppnått i väst heller). När samhällssystemet innebär förtryck av något slag är det alltid problematiskt.

Arfert

Facit

klart att många i arabvärlden INTE skriver under på vad som är modernt, men det förändrar inte faktum. Dom har sjukt stora problem med uttbildning, forskning, industri, utveckling osv... jämför bara med utvecklingen i asien och deras fantastiskt snabba uppryckning senaste 30 åren. Och på detta korrumperade regimer och enorma klyftor mellan fattiga och rika.

öhhh... känner du till ANDRA människovänliga samhällsystem än demokrati får du gärna höra av dig. Har aldrig fattat varför man ska acceptera att araber eller andra folk i "tredje världen" ska få förtryckas bara för att det är "deras kultur". Varför ska man acceptera att exempelvis folk i Syrien lever i en facistdiktatur när vi (som har åldern inne) protesterade mot juntorna i Chile, Spanien och Grekland? Eller mot mot förtrycket i Sydafrika?

JAG tror att man kramar arabdiktaturer för att de till stor del är emot USA. Hade de varit USA-allierade hade man varit emot dom. (och jag vet att marocko, egypten osv är usa-vänner)

Arfert

Facit

nu får du väl ÄNDÅ GE DIG. Klart att de vill döda MASSOR med jänkare 11/9. du menar väl inte på ALLVAR att de var fina människor som höll igen?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Vi vänder på det...

Utan att jag har en susning om vad Ymir vill eller tänker svara så tänker jag fråga dig om det är så självklart att inte jänkarna vill spränga, skjuta och lemlesta arberna i sina attacker? Jänkarna verkar ju vara fina människor, liksom.