Re: Det vanliga...
Och på detta korrumperade regimer och enorma klyftor mellan fattiga och rika.
...och det har vi inte i västvärlden, då?
öhhh... känner du till ANDRA människovänliga samhällsystem än demokrati får du gärna höra av dig.
Du missförstår mig. Jag påstår inte att demokrati inte är det bästa tillgängliga alternativet; blott att jag är kritisk till hur det tenderar att fungera idag, och än mer kritisk till många västerlänningars syn på det som någon slags ultimat samhällsskick vilket hela historien är en enda lång strävan gentemot. Och då har vi inte ens börjat tala om vår tendens att vilja tvinga vår form av demokrati och allt negativt den medför (kommersialism, kapitalism, sexism, etc) på folk med
våld. Jag har stött på mer än en person som tyckt västerlandet ska förklara krig mot Folkrepubliken Kina, liksom. Hujedamig.
Varför ska man acceptera att exempelvis folk i Syrien lever i en facistdiktatur
Det behöver man inte göra, men man behöver heller inte bomba skiten ur dem för det. Inte heller behöver man i vått och torrt framhålla sitt eget samhällssystem som fullständigt överlägset, oavsett vilka objektiva kvalitéer det må ha. Det finns
alltid utrymme för förbättring och självransakning.
JAG tror att man kramar arabdiktaturer för att de till stor del är emot USA.
Jag kramar inte arabdiktaturer. Jag är bara trött på kapitalistsamhällets hyckleri och krig i alla dess former. Däremot gillar jag att ställa mig på den svages sida; såsom många mer förnuftiga i västerlandet alltid gjort. Och den svage i det här fallet är klart civilisterna i arabvärlden och 'Ondskans axelmakter'.
Jag ser inte det moderna västerländska samhället som ultimat på något sätt, och jag tror absolut inte på dess rätt att tvinga på andra sina värderingar. Det har orsakat så mycket lidande i hundratals år; det känns som vi borde ha lärt oss vi det här laget.
- Ymir, icke troende