Nekromanti Hallå, vad händer?

Rising

Vila i frid
Re: Det vanliga...

Var var det sista planet på väg? Vita huset, Capitolium eller Camp David. Det låter inte som bra mål om man vill döda så många amerikaner som möjligt. Däremot är de typiskt symboliska mål. Så...

"Fina människor" tycker väl ingen att de är, men nog agerade de symboliskt alltid. Så du har rätt i det där om skräcken, anser jag, men inte om ambitionen att döda så många som möjligt.

Arfert

Facit
Re: frågor.

demokratiska regimer: folkvalda regimer.

Iran HAR skenbart demokratiska inslag, men eftersom regimkritiker inte får ställa upp i presidentvalet så är det en låssas-demokrati.

Moderniserat: få en fungerande struktur med utbildning, rättsäkerhet, social rörlighet osv. Allt sånt som fungerar hyfsat i dynamiska välmående länder. Fråga mig inte hur det ska gå till bara.. har iiingen aning. Men om man bara bygger saudi-finansierade universitet som bara lär ut koranen lär inget vettigt hända. Faktum är att arabvärlden i stort hela tiden halkar efter, även jämfört med relativt fattiga länder i asien, enligt FN-rapporter. Vore det inte för oljan skulle det ligga enormt risigt till. ALLT kan ju knappast vara kulturellt betingat?

Ymir

Liten kantbaron

Och på detta korrumperade regimer och enorma klyftor mellan fattiga och rika.
...och det har vi inte i västvärlden, då?

öhhh... känner du till ANDRA människovänliga samhällsystem än demokrati får du gärna höra av dig.
Du missförstår mig. Jag påstår inte att demokrati inte är det bästa tillgängliga alternativet; blott att jag är kritisk till hur det tenderar att fungera idag, och än mer kritisk till många västerlänningars syn på det som någon slags ultimat samhällsskick vilket hela historien är en enda lång strävan gentemot. Och då har vi inte ens börjat tala om vår tendens att vilja tvinga vår form av demokrati och allt negativt den medför (kommersialism, kapitalism, sexism, etc) på folk med våld. Jag har stött på mer än en person som tyckt västerlandet ska förklara krig mot Folkrepubliken Kina, liksom. Hujedamig.

Varför ska man acceptera att exempelvis folk i Syrien lever i en facistdiktatur
Det behöver man inte göra, men man behöver heller inte bomba skiten ur dem för det. Inte heller behöver man i vått och torrt framhålla sitt eget samhällssystem som fullständigt överlägset, oavsett vilka objektiva kvalitéer det må ha. Det finns alltid utrymme för förbättring och självransakning.

JAG tror att man kramar arabdiktaturer för att de till stor del är emot USA.
Jag kramar inte arabdiktaturer. Jag är bara trött på kapitalistsamhällets hyckleri och krig i alla dess former. Däremot gillar jag att ställa mig på den svages sida; såsom många mer förnuftiga i västerlandet alltid gjort. Och den svage i det här fallet är klart civilisterna i arabvärlden och 'Ondskans axelmakter'.

Jag ser inte det moderna västerländska samhället som ultimat på något sätt, och jag tror absolut inte på dess rätt att tvinga på andra sina värderingar. Det har orsakat så mycket lidande i hundratals år; det känns som vi borde ha lärt oss vi det här laget.

- Ymir, icke troende

Arfert

Facit
Re: Vi vänder på det...

jänkarna vill döda sina fiender, och är väl hyfsat nogräknade att inte döda civila om det går att undvika.

Däremot vill de ju inte ha egna föruster så de är lite väl mycket skjut först och fråga sen, speciellt om man jämför med britterna i Basra.

Hade dom velat ägna sig åt klassisk terrorbombning för att MEDVETET döda JUST civila (som mot tyskland) så hade det vart hundratusentals döda bara i Bagdad...

fast jämför man med ryssarna i tjejtjenien till exempel så håller jänkarna igen enormt mycket.

Arfert

Facit

döda så många de kunde med de medel de hade till förfogande. Annars hade de kunnat kapa transportflyg eller nåt (även om det praktiskt vart svårare).

Arfert

Facit
Re: frågor.

ja sa "hyfsat", inte perfekt. Och faktum kvarstår. Arabvärlden har en problem som de själva måste ta itu med för att inte halka efter.

Svarte Faraonen

ром и смерть

"kommersialism, kapitalism, sexism, etc"

Låter som Saudiarabien, men där har man diktatur också. De problem dessa fenomen innebär är inte nödvändigtvis knutna till demokratin och kan motverkas inom ramarna för det demokratiska systemet, åtminstone vill jag hoppas på detta.

Däremot håller jag med dig i fråga om användande av våld i syfte att införa det västerländska systemet. Inte nog med att det har fruktansvärda konsekvenser, det funkar till större delen inte heller. Samtidigt är det svårt att inte vilja inverka på något vis när folk förtrycks, oavsett ifall förövaren är amerikan, europé, arab eller afrikan. Det finns inget som hindrar att man är självkritisk och kritisk mot övriga förtryckare på samma gång.

Ymir

Liten kantbaron

jänkarna vill döda sina fiender
Jag begriper mig inte riktigt på kriteriet för 'fiender', bara. Jag vet inte, men det har gått herrans många år nu, och jag har fortfarande inte förstått vad Saddam och Talibanerna egentligen hade med terroristnätverken att göra.

- Ymir, undrar

Arfert

Facit
Re: Godwin's Law

Hitler är poppis för han dödade judar. och slogs mot england/USA. Har arabiska polare berättat för mig.

Krille

Super Moderator
Före WTC, efter Oslo

"Islamisternas mål är ju att ta makten på hemmaplan i första hand, och då är det ju praktiskt att skylla alla arabiska problem på en yttre fiende, som "sionisterna" eller "stora satan"."

En rätt intressant iakttagelse: islamistiska aktiviteter fick ordentlig fart efter att Oslo-avtalet började verka och det faktiskt fanns ett fredshopp i Palestina/Israel-frågan. Osökt börjar jag undra om det inte beror på att Yassir Arafat vann en massa popularitet på palestinska islamisters bekostnad, och att det egentligen handlar om att islamisterna vill befästa sin maktposition i arabvärlden, snarare än att kasta ut den stora västerländska/sionistiska satan. USS Cole i Jemen, ambassadbombningen in i Kenya och WTC var visserligen spektakulära händelser, men faktum är att de alla är en upptrappning av konflikten från islamisternas sida, och att upptrappningen skedde före Irak och efter Oslo-avtalet.

Arfert

Facit

Saddam var nog bara ett sätt att ge igen för gammal ost.

men talibanerna stöttade aktivt Al Qaida. I princip vilket annat land som helst hade regeringen ARRESTERAT bin Ladin, inte hjälpt honom.

Ymir

Liten kantbaron

Låter som Saudiarabien, men där har man diktatur också. De problem dessa fenomen innebär är inte nödvändigtvis knutna till demokratin och kan motverkas inom ramarna för det demokratiska systemet, åtminstone vill jag hoppas på detta.
Det är mest det senare jag är kritisk till. Demokrati som det fungerar idag verkar automagiskt medföra en djupt kapitalistisk och därmed djupt orättvis samhällsform. Sedan kan man förstås diskutera andlighet och 'asian values' och sånt i det västerländska samhällets relation till de asiatiska, men det känns lite för filosofiskt för den här diskussionen. Utöver det, håller jag förvisso med dig. Ett vettigt och resonabelt inlägg.

- Ymir, går ut och handlar nu

Arfert

Facit

man ska nog vara försiktig med att blanda ihop kolonialistfasoner mer rötterna i det rårasistiska 1800-talet med viljan att sprida demokratin och kämpa för dom mänskliga rättigheter som står i FN-stadgan.

sen tror inte jag heller att man kan bomba alla länder till demokrati. Irak var eventuellt ett stort misstag (fast facit får vi ju inte än på en massa år). Men Afghanistan var det INTE. Talibanerna bar inblandade i rena krigshandlingar mot USA, och hade folkrätten emot sig. Som Yamamoto sa: "vi har väckt en jätte och fyllt honom med fruktansvärd beslutsamhet"... då går det som det går. FN ansåg dessutom att USA var i sin fulla rätt.

Arfert

Facit

kära Ymir, väst är knappast perfekt, men jag bor ju fan hellre här än i saudiearabien... eller burma, eller nordkorea, eller kina. Tror knappast rollspel och webbforum är en stor pryl i diktaturer. Rollspel är ju amerikansk KULTURIMPERIALISM ;-) som rock, blues, jazz, hiphop osv... *ironisk*

Ackerfors

Alas, your rapids!

"man ska nog vara försiktig med att blanda ihop kolonialistfasoner mer rötterna i det rårasistiska 1800-talet med viljan att sprida demokratin och kämpa för dom mänskliga rättigheter som står i FN-stadgan."

Fast det är lugnt att jämföra "elakingarna" med nazisterna. Ok.

"Irak var eventuellt ett stort misstag (fast facit får vi ju inte än på en massa år). Men Afghanistan var det INTE. Talibanerna bar inblandade i rena krigshandlingar mot USA, och hade folkrätten emot sig. Som Yamamoto sa: "vi har väckt en jätte och fyllt honom med fruktansvärd beslutsamhet"... då går det som det går. FN ansåg dessutom att USA var i sin fulla rätt."

Intressant inlägg.
Det är så mycket som säger emot vartannat. USA är snälla för att de tog hand om Afghanistan med FN (den där sammanslutningen som ska bevara fred och som hur många som helst av världens länder är med i) i ryggen. Däremot hade USA inget stöd av FN i Irak men gick in i vilket fall, trots veto emot dem. Hmm...

Sen kan man tycka vad man vill om FN, dess arbete och säkerhetsrådets uppbyggnad...

Arfert

Facit
Re: Godwin's Law - OT!!

mmm, en intressant skillnad mellan tyskarna och USA under kriget var att amerikanarna slutade med att döda vanliga civila (bombningarna) när de ockuperat tyskland, medan tyskarna började köra hårt med mördandet av civila EFTER "fientligheterna" var över och de ockuperat ett territorium.

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Rollspel är ju amerikansk KULTURIMPERIALISM ;-) som rock, blues, jazz, hiphop osv... *ironisk*"

Jupp, för det är ju för de sakerna man lever. Jag skippar gärna sjukvård, frihet, demokratiska val och utbildning och köper rollspel för pengarna istället.

*kan också*

Rising

Vila i frid

döda så många de kunde med de medel de hade till förfogande
Medel: Fulltankat flygplan.
Mål: Döda så många människor som möjligt.

Plan: Köra in i Vita Huset?

Får du den ekvationen att gå ihop så är du i särklass den sämsta strateg jag hört talas om.

Byter du däremot ut målet mot:

Mål: Sprida skräck och slå fast poäng genom symbolisk handling.

...så fungerar ekvationen däremot. Det finns enklare mål att köra in i än vita huset (om vi nu leker med tanken på att planet var på väg dit) som skulle ha medfött att betydligt fler personer dödats.