Re: Det vanliga...
Det är väl inte kontentan att allting är USA's fel här i tråden? Det började ju tvärtom, att det var islamisternas fel allting.
Det började med lite poster med tidningslänkar, sedan kom ett inlägg om "Fort Västvärlden", vilket följdes upp med ett om (amerikanska) massförstörelsevapen mot civila. Fast visst, några postare har även passat på att inflika att bombningarna i London är rätt sjukt... också.
Om du söker en politiker du kan klaga på, klaga på.
Nej, det var walium som, i brist på något att faktiskt bemöta det jag sa med, undrade om jag riktade mig mot Förbundsstyrelsesverige, vilket jag inte gör. Det ensidiga väst-bashandet brukar komma från yngre och mer högljutt håll.
Det jag läser in i det du skriver är att du försöker göra det hela mer svart och vitt än vad det egentligen är, när du senare utveckla att det handlar om mer eller mindre dåligt.
Var försöker jag göra det mer svart och vitt än det är? USA har fattat mängder av korkade beslut genom åren, både pga tjänande av kortsiktiga egna intressen och naiva drömmar om deras eget systems universella överlägsenhet, och de har en otrolig förmåga att skapa sig fiender genom att samtidigt vara burdusa och klantiga.
Men medan de drömmer om en värld styrd av demokrati av amerikansk modell, drömmer deras fiender om en värld styrd av islamistiska sharialagar. Är inte det värre? När fotona på miss England & co dök upp blev det stort rabalder i USA, Bush gick ut och sade sig vara djupt chockad (vilket jag inte tror på) och man satte igång stora utredningar. När Saddams hejdukar bröt armarna på upprorsmän lät han sända det i irakisk TV för att visa hur det går för den som sätter sig upp mot honom. Är inte det värre?
Det jag vänder mig mot än när man lägger ner hundra ton krut och adrenalin mot "mindre dåligt" men inte ens ids kommentera (eller börjar bortförklara) "mer dåligt". Det finns ingen synlig koppling mellan engagemanget mot "dåligt" och mängden lidande som det dåliga orsakar, det enda kriteriet verkar vara var det kommer ifrån.
Som när kränkande behandling av fångar är mer upprörande än årtionden av systematisk fysisk tortyr (den sorten som gör ont) av oliktänkande. Som när demonstranter drivs fram av två döda i flyganfall från väst men inte av 300 döda i en serbisk massgrav. Som när man spyr etter och galla över amerikanska tokpredikanter som säger elaka saker om sodomiter, men inte över att sharialagarna statuerar dödsstraff för homosexuella handlingar. Som när man angriper federala påhopp på regeringskritiker i USA såsom fascistiskt, men hyllar Sovjetunionen (där Michael Moore aldrig ens skulle ha nått Sibirien) med symboler och porträttbilder på T-shirts, posters och avatarer. Som när man gång efter gång efter gång ignorerar bloddrypande diktaturer i åratal och inte börjar protestera förrän någon går in och störtar dem.
Som en vis man sade, "Hate (valfritt hatobjekt) as much as you want, but don't be ridiculous about it."
--
Åke