Nekromanti Hallå, vad händer?

Arfert

Facit
Re: Summering

öh.. vadå västerländska modellen som utgår från kapitalet? Så var det när man förr (1800-talet) hade röster i propotion till sin förmögenhet... knappast numera va?

al qaida är troligen en IDÉ snarare än en traditionell organisation numera... men många fristående celler som oberoende av varandra använder namnet.

Bin Ladin FANNS mend all säkerhet i Afghanistan vid tidpunkten för WTC, men sen vet vi inte... han kan ju ha dragit innan amerikanrana invaderade.

Gammal ost och Saddam: För attacken på kuwait, mordplanerna på pappa Bush osv , osv...

...sen är det där berömda stödet till saddam till stor del en myt. 99% av allt krigsmatriel som Irak hade kom från Sovjet (merparten) Frankrike och Tjeckoslovakien, samt en del från Sydafrika (de hade "hottat upp" Saddams gamla ryska tanks med nya riktmedel t.ex.) ... Irak hade INGA tyngre eller medeltunga vapen från USA.

Arfert

Facit
Re: Det vanliga...

om det är en myt så är det en bra myt.. fast mina japanska vänner säger att det stämmer...

Arfert

Facit
Re: Godwin's Law

sure thing... mina irak-kurdiska bekanta har inget emot USA eftersom de ser USA som en allierad mot (sunni)araberna... sen är det säkert olika.. en "turkisk"-kurd är säkerligen mindre positiv till USA.

Arfert

Facit
Re: Vad är terrorism...

ja, guerillakrig var det amerikanarna använde mot britterna, inget annat...

inte sjutton behövde vietnameserna eller indierna t.ex. använda en taktik som gick ut på att mörda civila för att vinna? ..och så VANN dom också.

Det jag inte fattar är vad terroristerna hoppas uppnå? Dom verkar ju inte ha andra mål med attackerna än att ta billiga politiska poäng hos en intern opinion. Vad vill dom att vi ska göra?

Arfert

Facit

tja, antagligen VILL en majoritet av arabvärlden leva i demokratiska länder, men de kommer ju aldrig få en chans till det om diverse religösa och världsliga despoter förvägrar dom rätten att välja själva... vilket det har varit. Uppenbarligen BRUKAR folk världen över VILJA leva i det somliga på forumet föraktfullt kallar "den västerländska kapitalistiska formen av demokrati"... om de får chansen! Det är ju mest diktatorerna själva som brukar jiddra om kolonialism när de får krav på sig om att tagga ner på förtrycket. Knappast folket.

Arfert

Facit
Re: Det vanliga... forts

ja... fast personligen ligger saudiarabien på min "shit-list" över länder.

Arfert

Facit

apropå England och amerikanarnas förnedring av fångar (vilket det givetvis ska ge fan): Jag har fått höra av arabiska bekanta att anledningen till upprördheten över detta i arabvärlden INTE berodde på att de utsatt för nåt som är eller kan likna tortyr.. utan (citat) "FÖR DE BEHANDLADES SOM KVINNOR" ... alltså, hade de bara hängts upp och fått elchocker hade saken vart OK (smällar man får ta, det händer varje dag lite varstans i arabvärlden), men nu blev de ju sexuellet förnedrade.

Arfert

Facit
Re: Massförstörelsevapen …

nope. den vanliga bomben kommer inte i närheten. AK47 dödar tusentals VARJE dag, året om, globalt sett, i snitt, även om det inte pågår några "vanliga" krig. i 50 år.

Selly

Level 5 Laser Lotus

”nope. den vanliga bomben kommer inte i närheten. AK47 dödar tusentals VARJE dag, året om, globalt sett, i snitt, även om det inte pågår några "vanliga" krig. i 50 år.”

Vilket borde uppgå till ett par–tre dussin miljoner (givetvis beroende på exakt var på skalan 1000–9999 som ”tusentals” placerar sig). Visst, that’s a shitload of people, men borde inte ett helt vanligt djefla spjut – som haft tusentals år på sig – ha dödat fler än så? Jag spekulerar bara, och kan mycket väl ha fel.

Arfert

Facit

har läst en summa på mellan 35-55 miljoner...

fast spjut kanske spöar det.. svårare med statistik way back.. och vi var färre på klotet.

Helmgast
Re: Summering

öh.. vadå västerländska modellen som utgår från kapitalet? Så var det när man förr (1800-talet) hade röster i propotion till sin förmögenhet... knappast numera va?

Röstlängden till riksdagen är en sak. Röstlängden till dom som egentligen bestämmer arbetslöshet och sånt viktigt är en krona - en röst. Någon kontrar kanske med att man som konsument får rösta bort Wallenberg - likväl är konsumentmakt rösträtt per krona.

...sen är det där berömda stödet till saddam till stor del en myt. 99% av allt krigsmatriel som Irak hade kom från Sovjet (merparten) Frankrike och Tjeckoslovakien, samt en del från Sydafrika (de hade "hottat upp" Saddams gamla ryska tanks med nya riktmedel t.ex.) ... Irak hade INGA tyngre eller medeltunga vapen från USA.

Såvitt jag vet röstade USA emot ett fördömande av gasattacken på kurderna. Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att den incidenten började användas av jänkarna utrikespolitiskt långt senare.

Helmgast

Uppenbarligen BRUKAR folk världen över VILJA leva i det somliga på forumet föraktfullt kallar "den västerländska kapitalistiska formen av demokrati".

Föraktfullt och föraktfullt; demokrati betyder ju folkstyre, och det tycker jag inte att vi har här. Då är det lämpligt att lägga till kapitalism i begreppet, då penningen ofta styr över miljön (som enligt mig bör ligga under demokratisk kontroll). Ett exempel är det om att företag ska kunna köpa utsläppsrättighet.

Vi har kommit en bit på vägen, men om vi stämplar vårt statsskick som "demokratiskt" så försvårar det ytterligare framsteg då vi inbillar oss att vi lever i den bästa av världar.

Arfert

Facit

det är väl ingen som på allvar tror att vi bor i de bästa av världar? allt går väl att göra bättre.... MEN:

min poäng är att uppenbarligen föredrar folk världen över att leva i demokratier liknade vår OM de får chansen. Det är bara att (om vi återgår till tråden) de islamistiska terroristerna inte har för avsikt att låta majoriteten av araberna bestämma, utan vill införa sharia och styre a la taliban. Syftet med attackerna är att driva en kil mellan väst och den islamska världen, varvid de nuvarande regimerna rämnar och islamisterna tar över. tjolahopp.

Helmgast
Ja, ?

min poäng är att uppenbarligen föredrar folk världen över att leva i demokratier liknade vår OM de får chansen. Det är bara att (om vi återgår till tråden) de islamistiska terroristerna inte har för avsikt att låta majoriteten av araberna bestämma, utan vill införa sharia och styre a la taliban. Syftet med attackerna är att driva en kil mellan väst och den islamska världen, varvid de nuvarande regimerna rämnar och islamisterna tar över. tjolahopp.

Det var ju inte det jag kritiserade. Jag försökte förklara det somliga på forumet föraktfullt kallar "den västerländska kapitalistiska formen av demokrati".. Jag har inte hyllat islamisterna, så ditt svar på mitt inlägg känns helt irrelevant och mest en upprepning av det du sagt innan.

Om du tycker A och B, och jag svarar med att A är fel kan du ju inte kontra med att B hursomhelst är rätt. Det har du ju redan sagt en gång.

EchonCique

Hero
Jag lämnar diskussionen

Det är inte värt att diskutera när det inte bjuds en centimeter från endera sidan. Du har visat att du inte tar det jag skriver på allvar och viftar bort, eller ignorerar, det jag skriver dessutom.

Detta på flera ställen i denna tråd. Kom igen när du är villig att inta respekt för din motpart och dennes framförda åsikter.

Slutligen orkar jag inte utveckla ämnet kring demokratiska principer, olika demokratiska modeller och olika ekonomiska system som man använder sig av eller som finns i teorin. Höj nivån på diskussionen om du vill ha med mig.

Helmgast
Re: Relevans?

Det har enligt Göteborgs-Posten förekommit hot mot Danmark och Italien på grund av deras närvaro i Irak. Därav min oro.

Arfert

Facit
Re: Jag lämnar diskussionen

ok, du gör som du vill.... men varför är det alltid så när argumentet "inte tar på allvar" eller "inte bjuds på en centimeter" dyker upp så är det ALLTID vi som är hyfsat positiva till det västerländska samhället som ska bjuda till?

Jag hade en negativ åsikt om de som troligen utfört attentatet i London (vi vet ju inte än om det var islamister, men det pekar ju på det), och sen så blev folk upprörda och började köra kålsupar-argumenteringen... och så rullade det igång som vanligt.

..är faktiskt inte intresserad av att diskutera mördar-assholes eventuella rätt att spränga helt oskyldiga människor i luften för att sprida sin fundamentalist-religösa fascist-skit till ideologi.

Och för er som står till vänster; fattar ni inte att ni ÄNNU MER är deras fiender? Enligt islamisternas egen propaganda så tror dom på allvar att det var DOM som fällde Sovjetunionen genom Afghanistan-kriget, och kunde de ta ryssarna kan de ta oss... men den ateistiska kommunismen är en minst lika stor fiende till islam som den dekadenta västcivilisationen, om inte större.

Arfert

Facit
Re: Ja, ?

ja, men jag tycker ju att vi har folkstyre, och jag har inga problem med att leva i ett kapitalistiskt samhälle... jag har sett hur andra system funkar IRL till skillnad mot de flesta andra här... och då blir man inte lika snabb på att fördöma det hitills bästa försöket att organisera ett samhälle... fast det kan vi ta i en annan tråd.

men det är givet att det finns massor med systemfel, orättvisor osv i väst också... har bara inte hört om eller sett några bättre lösningar.

Rosen

Myrmidon
Re: Jag lämnar diskussionen

varför är det alltid så när argumentet "inte tar på allvar" eller "inte bjuds på en centimeter" dyker upp så är det ALLTID vi som är hyfsat positiva till det västerländska samhället som ska bjuda till?

Relaterat, varför är det så att "jag avskyr USA" betraktas som nåt korrekt och ädelt som kan och bör sägas så ofta och högljutt det bara går... men om man säger "jag avskyr tyranniska diktaturer" så behandlas man som en suspekt typ som kan och bör avkrävas försvar och förklaringar för sina ruttna åsikter.

--
Åke