Nekromanti Hallå, vad händer?

Rising

Vila i frid
Re: Vad är terrorism...

Bara det faktum att du utgår ifrån att vänstern är en del av problemet gör att det inte är mödan värt att debattera med dig.
Jag tycker iofs att det är lite roligt att det alltid är vänstern här på forumet som manar till sans och att se till båda sidorna, medan det alltid är representanter från högern som låter bli att svara ordentligt överhuvudtaget (eller som bara suger i största allmänhet).

Kanske skulle balansen komma åter om Troberg var här? (Nä, nu var jag orättvis. Troberg kämpade i ett par diskussioner för att hålla deltrådarna rollspelsrelaterade medan motsidan bröt mot forumsreglerna i varenda inlägg, som om ett förhindrande av en diskussion var deras främsta målsättning.)

/Rising
som är övertygad om att högersidan resonerar annorlunda, och att de förstås skulle vilja svara "lustigt, för oss är det precis tvärtom" - ett svar som skulle låta jättesmart tills man kom på: "Jaha, vilka trådar och forumiter tänker de egentligen på då? -det måste ju vara några som jag inte har läst"

walium

Ganska töntig, faktiskt
Troberg var åtminstone väldigt uthållig[NT]

Han hade hållit på och tjafsat till tråden blivit låst. Sedan hade han kanske inte alltid de mest sansade och vettiga av åsikter. :gremsmile:

Helmgast
Nej

I kapitalismen är pengar makt. I demokratin är makten lika fördelad hos medborgarna. När folket styr är det folkstyre. När pengarna styr är det inte det.

Såvitt jag vet har Wallenbergtrippeln Piter, Marcus och Jacob ärvt sina förmögenheter och därmed maktpositioner, inte blivit framröstade till dem. Goran-P kan röstas bort nästa val, men för att rösta bort Wallenbergarna krävs många miljarder. Där är skillnaden mellan demokratiskt framröstad maktposition och ärvd.

Sen kan man ju tycka att det är bra att Wallenbergarna styr, men hur man kan tycka att det är demokratiskt övergår mitt förstånd.

Rosen

Myrmidon
Vad är walium...

Jag vill försöka få dig att förstå att medvetna övergrepp mot icke-stridande civilbefolkning inte är något som Usama bin Laden ensam är skyldig till eller något som han och hans likar har uppfunnit.

Och tror du på fullt allvar att jag inte vet det..? Jag sa att jag var 40 år, inte 4.

Och det beror alltså snarare på att de var så mycket hederligare än att det helt enkelt var rätt svårt för en grupp illa rustade rebeller att trotsa världens främsta sjömakt och osedda smyga in till London?

Det här är som att stånga huvudet mot en tegelvägg, märker jag... Jaja, tro vad du vill tro på då.

Suck. Det är sommar och jag har varken tid eller hat nog att debattera med dig när du intagit en så oförsonlig hållning och dömt ut mig utan att egentligen veta någonting om mig. Har jag hyllat gammaldags stalinism, aktivt bespottat parlamentarisk demokrati eller något annat på din lista över dödssynder?

Och nu hävdar du allså plötsligt att du ÄR en vänsteraktivist, fast du i inlägget innan uttryckligen påstod att du inte var det (vilket jag godtog)? Ta och bestäm dig!

Eller bestämde du dig bara för att ta åt dig å vänsteraktivisternas vägnar som en sorts sympatiaktion?

Eller ljög du bara första gången..?

Jag kastar in handduken för att jag inte är lika oförsonlig och intresserad av att diskutera det här ämnet som du.

Jag som tyckte jag var snäll och diplomatisk som inte ens påpekade ditt fördomsfulla beteende tidigare i tråden, när du omedelbart stämplade mig som en Bushälskare med naivt okomplicerad världsbild bara för att jag inte ville stämma in i hatkören mot USA.

Med anledning av en annan persons svar: Att debattera med vänstern brukar bestå av ett ändlöst bemötande av ounderbyggda tyckanden, faktafel och okonstruktiva känsloutbrott - men oavsett hur mycket sakargument och fakta man rabblar upp besvaras det i allmänhet bara med ett surt nedvärderande mummel om en själv som person. (Vilket dock sköttes ganska väl i den här tråden; vänstersvar som "Att behöva läsa sånt här är ju för fan rent äckligt" eller "Jag vet inte under vilken sten du hittade dina åsikter, men..." är annars ganska vanliga.)
Och faller man till föga ens för ett kort ögonblick och svarar med (en light-version av) samma sorts känslosvall som de själva använder som standard fare, kallar de en genast för osaklig, ensidig och utan argument. Att vara det är tydligen reserverat för dem själva.

Och om vi nu måste ta upp wrnu:s enskilt störste förespråkare för genocid utplåning av hela nationers befolkningar, så kallade sig Troberg faktiskt för "stolt bin ladenist" i ett av sina första forumsinlägg...

--
Åke

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Viktorianska terrorister

Och det beror alltså snarare på att de var så mycket hederligare än att det helt enkelt var rätt svårt för en grupp illa rustade rebeller att trotsa världens främsta sjömakt och osedda smyga in till London?
Storbritannien var ett öppet samhälle och London en kosmopolitisk stad redan på den tiden. Dåtiden motsvarighet till IRA, Fenians, sprängde flera bomber i slutet av 1800-talet.

Nightowl

Champion
Re: Viktorianska terrorister

Dåtiden motsvarighet till IRA, Fenians, sprängde flera bomber i slutet av 1800-talet.
Och det fanns mycket gott om bade kineser och indier i stan - kolla bara den tidens rasistiska spanningslitteratur med opiumhalor och thuggees bakom varje horn.

Innan man gor svepande deklarationer om historiska fakta ar det valdigt praktiskt att kolla upp dem, vet ni?

Erik

Rising

Vila i frid
Erm, va?

faller man till föga ens för ett kort ögonblick och svarar med (en light-version av) samma sorts känslosvall som de själva använder som standard fare, kallar de en genast för osaklig, ensidig och utan argument.
Intressant i just den här tråden är ju att Walium, precis som merparten av dina och Arferts meningsmotståndare, har haft ståndpunkten att det inte finns någon enskild part att ensidigt lägga skulden på. Vad det än är för "vänsteraktivister" du har skuggboxats emot i den här tråden så kan åtminstone inte jag finna dem. Tvärtom så hittar jag många fraser som motsätter det du skrivit: "folk [...] riktar 99,999% av denna sin upprördhet mot bara den ena sidan. Blodiga diktaturer, systematiska massavrättningar och etnisk rensning i stor skala framkallar på sin höjd ett frammumlat "Hm, ja, sånt är väl inte bra det heller","

Så... den här tråden har i vart fall lett till att du framöver kan göra dig kvitt den fördomen, inte illa va?

---

Och om vi nu måste ta upp wrnu:s enskilt störste förespråkare för genocid utplåning av hela nationers befolkningar, så kallade sig Troberg faktiskt för "stolt bin ladenist" i ett av sina första forumsinlägg...
Då undrar man förstås: Vad menar han med det?

Jag sa att jag var 40 år, inte 4.
Upp till bevis! Om du nu är fyrtio år, då låter du Troberg själv förklara vad han menat med Bin Ladenist. Han skriver:

Den främsta anledningen till att jag kallar mig bin Ladenist är dock Bush's korkade uttalande om att "de som inte är med oss är mot oss". Jag är inte på några villkor på samma sida som någon i Bush-klanen, alltså är jag uppenbarligen bin Ladenist.

Han verkar ganska lik dig, alltså; du själv har ju skrivit: ""antingen är ni med oss eller så är ni mot oss".
Själv såg jag långt mer än nog av den sortens förmätna kravställande på 70-talet, och får enbart antipatier mot vem som än kommer dragande med det. Ett klockrent sätt att göra mig mot dem."

Om du istället hittar på en egen definition av det Troberg skrivit och ersätter frågor med fördomar... Då skulle du i mina ögon vara mer lik en fyraåring.

Rosen

Myrmidon
Re: Erm, va?

Intressant i just den här tråden är ju att Walium, precis som merparten av dina och Arferts meningsmotståndare, har haft ståndpunkten att det inte finns någon enskild part att ensidigt lägga skulden på.

Läs om den från början. Det sades inte ett elakt ord mot några terrorbombare förrän efter att diskussionen hade dragit igång, enbart utfall mot västvärlden och USA. (Efteråt följde fler, som oftast som vanligt visade sig inte hålla för en faktagranskning.)

Så den på erfarenhet grundade åsikten om vart folk brukar rikta sin upprördhet består, thank you.

Upp till bevis! Om du nu är fyrtio år, då låter du Troberg själv förklara vad han menat med Bin Ladenist.

Och? Om jag är emot kolera går jag inte omkring och kallar mig "stolt förespråkare av pest" för det. Att ge verbal support för Usama och hans verksamhet är enbart vämjeligt IMO - i synnerhet som bin Ladin också uttrycker sig i termer av "antingen med oss eller mot oss" - och att göra det för att sparka Bush på smalbenet gör det inte mindre så.

Om du istället hittar på en egen definition av det Troberg skrivit och ersätter frågor med fördomar... Då skulle du i mina ögon vara mer lik en fyraåring.

Rising, Rising, Rising... Tror du verkligen att jag tar åt mig av kritik från personen som tidigare har öst ut sitt öppna förakt för mig på forumen för att jag är en kulturlir-fixerad prettospelare <BIG>och</BIG> för att jag är en oseriös dungeoncrawler?

Visst, jag har sett den senaste tidens nedlåtande poster om borgerlighet från dig ("att vara höger verkar vara ungefär som att vara barn") - det är ditt personliga trademark att hitta på grupperingar som stämmer in på dig själv och sedan förklara dem noblare, intelligentare och friare i tanken än andra; det har du gjort ända sedan du gick runt och basunerade ut friformarnas överlägsenhet till norr och söder. Då var det "prestationsspel" som var nyckelordet när du försökte nedvärdera alla som inte höll med dig, nu är det tydligen "fördomar".

--
Åke

Rising

Vila i frid

Och? Om jag är emot kolera går jag inte omkring och kallar mig "stolt förespråkare av pest" för det.
Kolera säger inte "om ni inte är för mig så är ni för pest" - så det finns inte riktigt någon självständighetspoäng för dig att göra, såsom Troberg gjorde gentemot Bush och dennes inflytande över samhället generellt här i Sverige. Sedan har väl inte Pest någon som helst målsättning som man kan ställa sig bakom, heller? Troberg är ju pro-palestinsk, och han menade att han i vart fall hade kritiken gentemot Israels ockupation gemensamt med Bin Ladin, även om deras medel förstås skilde sig åt.

Men alltså... Nu försvarar jag en forumit som inte kan tala för sig själv. Vill du verkligen ha den diskussionen? (Jag har ännu inte påpekat vad det avslöjar om dig att du söker dig till just den typen av konflikter)

Rising... Tror du verkligen att jag tar åt mig av kritik från personen som tidigare har öst ut sitt öppna förakt för mig på forumen för att jag är en kulturlir-fixerad prettospelare och för att jag är en oseriös dungeoncrawler?
Kulturfixerad prettospelare? Den var ny. Förut brukade jag iaf behöva skriva något innan du ljög om det - det gläder mig att din fantasi är på sådan frammarsch att du numera kan inbilla dig förolämpningar från mig helt på egen hand. (Jag gjorde till och med sökningar på orden "kulturfixerad", "kulturlir", "kulturspel" (=jag har aldrig ens skrivit dessa ord) "kultur" & "fixerad" (=har skrivit det, men om mig själv) och "pretto" (=jag har använt det om Targon och mig själv, inte om dig (efter 2002 åtminstone)) Men att du hittar på dina egna påhopp är knappast något nytt.

Nä, du, nu ska jag vara riktigt tydlig så att du får någon riktig förolämpning att hänvisa till tillsammans med mitt namn framöver: Mitt förakt för dig är - och har alltid varit - enkom för att jag avslöjat dig såsom pompös (=min definition; någon som låter bli att argumentera och tror att ett enkelt gapskratt tillsammans med ett knippe fördomar kan vinna en debatt), lögnaktig (kolla bara vad du lyckats åstadkomma i den här tråden!) och ynklig (=min definition; en person som inte ens vågar vara öppen med sina åsikter utan som smyger med dem (tillsammans med ett par personangrepp, förstås, inga etikettbrott är ju för heliga för att du skall bryta mot dem) i personliga meddelanden (du kommer väl ihåg?)). Det är ingen hemlighet på forumet att jag tycker att du förtjänar mer angrepp än de som jag riktar mot dig, men bemöt gärna mina riktiga angrepp innan du tar dig an de påhittade påhopp du dikterat på egen hand.

(Och, om du skall ljuga, gör det åtminstone någorlunda trovärdigt för guds skull. Jag är erkänt mer hängiven än du både som kulturspelare och problemlösare)

det är ditt personliga trademark att hitta på grupperingar som stämmer in på dig själv och sedan förklara dem noblare, intelligentare och friare i tanken än andra
Mitt personliga trademark är ifrågasättandet (som så många personer skämtsamt har påpekat, när fler än tre personer enas om något, då kommer Rising snart och börjar argumentera för motsatsen) - en åsikt jag redogjort för många gånger, bl.a. här. Och ser man på! - det är ett inlägg som tydligt kontrasterar mot det du just har påstått (som det så ofta är när man jämför det du skriver med verkligheten).

Då var det "prestationsspel" som var nyckelordet när du försökte nedvärdera alla som inte höll med dig, nu är det tydligen "fördomar".
Du gör mig så besviken, Rosen... Be mig gärna länka efter gamla inlägg där jag tydligt proklamerar min kärlek för prestationsrollspel (gamla Mutant, exempelvis) om du vill se ännu en av dina småsinta lögner genomskådade. Jag har vid ett tillfälle velat utveckla mig ifrån prestationsrollspelandet, dock, det är förvisso alldeles sant. Ungefär såsom du hållit dig ifrån friformande sedan jag först kom hit till forumet.

Att jag numera opponerar mig mot fördomsfullhet... tja, känner du dig träffad?

Arfert

Facit
Re: Vad är walium...

bra skrivet Rosen, är inte så lite trött på att få en massa höger-åsikter skrivna på näsan (som jag inte har), och när man inte orkar svara på allt svammel som inte har med saken är göra anklagas man för att bryta mot forumregler, vara osaklig och jag vet inte vad...

Tycker att det är intressant att se att killar som sitter inne med så stora historiekunskaper ändå är så märkligt historielösa (med det manar jag att de inte kan dra konsekvenser av saker som hänt gång på gång i historien).

Fast man kanske lär sig med åldern.. när jag var yngre såg jag också allt i svart eller vitt... och föraktade kompromissande och sånt. Men nu vet jag lyckligtvis bättre.

Arfert

Facit

ja men det FINNS ju en enskild part att lägga skulden på : binladengänget... precis som man kunde lägga skulden på nassarna under kriget trots den "oschyssta" freden efter första världskriget (ja jag vet att ni inte gillar att dra den parallellen)... det är ISLAMISTERNA som behöver kriget och ständigt måste anfalla för att rättfärdiga sig... annars kan de ju aldrig vinna och få sitt kalifat-utopia. Även om USA totalt lämnade mellanöstern åt sit öde skulle inte attackerna ta slut... tror man det är man naiv.

Ackerfors

Alas, your rapids!

Sa du inte att du visste bättre än att se allt i svart och vitt och inte vilja kompromissa numer?

Storuggla

Champion
Skärpning!

Kan vi inte diskutera politik och terrorism utan att det blir personangrepp, tjafs och usel stämning så kommer jag med stora knippan och låser. Skärpning från och med nu. :gremelak:

Storuggla, er vänliga kvartersmoderator

Arfert

Facit

jo, fast med vissa kan man inte kompromissa... fråga Neville Chamberlain hur det gick för honom när han gjorde det t.ex. ;-)

"Bin Ladingänget" är brottslingar... skulle du vilja att man kompromissar med "vanliga" seriemördare? För det är just vad dom är, seriemördare.

Big Marco

Läskig

För det är just vad dom är, seriemördare.

Njae - snarare massmördare. Om jag skall nitpicka. ,-)

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Erm, va? [Edited]

Jag sympatiserar varken md Bushgänget eller Bin Ladengänget och tycker båda lägren är snedknullade bortom rimliga gränser. Jag tycker alla och allting som tar människoliv (hade jag bara skrivit "liv" hade jag varit hycklare för jag äter kött, även om jag inte ens dödar myggor själv) är fel bortom rimlighetens gränser. Jag är dessutom förbannat trött på att höra hur jag tillhör det ena lägret i parti och minut.

Det är ett par* i den här tråden som hasplat ur sig både det ena och det andra om de som sagt emot dem, de har lagt åsikter i mun på dem och sagt sig vara de som är nyanserade och inte ser allting i svart och vitt. De påstår att de som inte ensidigt fördömer terroristaktionerna är okunniga vänsteraktivister och inte ser saker i gråskala. Jag är trött på den hästskiten som de häver ur sig, om mig och de andra som sagt emot dem. De har inte en jävla aning om var jag står. Det är en förbannad massa antaganden och något fruktansvärt lite förståelse.

Som jag skrev ovan (och som jag skrev i mitt andra inlägg i tråden) så sympatiserar jag inte med någon sida. ÄNDÅ har det låtit som att jag är en terroristsympatisör. Troligen vägrar de att läsa och ta till sig av det jag (och troligen vad de andra på "min sida") skriver och då är ju de här 160 inläggen skrivna helt i onödan, de skiter ju i vilket i vad som skrivs så länge de får "kommunistbasha" lite. Lite perspektiv och förståelse vore att föredra! Jag hyser nämligen största förståelse för de som inte håller med mig, trots att de inte håller med mig. Jag försöker förstå och jag försöker sätta mig in i vad de jag diskuterar säger, men vad i HELVETE får jag för det? Jag blir skickad till vänsterpacket, vänsterpacket håller på terroristerna och terroristerna är i stort sett nazister. Ja, det är ju groteskt logiskt.
Perspektiv var det, ja.

Så i fortsättningen hoppas jag att de som tidigare bara spottat hästskit tar sig i kragen och, även om åsikterna går i sär, respekterar och försöker förstå vad motsidan skriver. Inte bara fördömer dem (mig) som vilsna själar i kommunisthavet. Jag trodde de visste bättre än så, men jag hade sååå fel.

[Edited]: Och ja, som ni ser kan jag också skita fullständigt i att svara på det som skrivs till mig.

<font size="1">* "Ett par" och "de" är för att jag inte ska rikta mig till någon. Jag är säker på att de jag syftar på vet vilka de är, gör de inte det så kan jag vila min väska, och de övriga bryr jag mig föga om i det här fallet. Ni får förstå om ni vill...</font size>

Arfert

Facit

Tycker jag förtjänat min förbannade rätt att kommunistbasha "the hard way"... upplevde ju DDR på plats under barndomen ;-) ...som en krigs/nazist/spionfilm .. fast IRL.

/ Tomas
(lite OT: bashing: bästa bok just nu: "GULAG" av Anne Applebaum)

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Tycker jag förtjänat min förbannade rätt att kommunistbasha "the hard way"..."

Men se då för fan till att basha faktiska kommunister! :gremmad: