Nekromanti "Handla - dra ett kort!"

solvebring

Superhero
Jag fick plötsligt ett infall och skrev följande (se bifogad fil) rakt upp och ner. Det finns med andra ord ingen awesome baktanke eller matematisk struktur i det här. Det är sporadiskt skrivet, fullt på lek.

Nu vill jag ha lika lekfulla och sporadiska kommentarer, förslag, sågningar, rosningar osv.

Attachments

solvebring

Superhero
Den där ynkliga lilla 10:an som förespråkar flashbacks får mig förövrigt att undra om man inte skulle kunna bygga ett ganska coolt spel byggt på flashbacks?

solvebring

Superhero
Genesis said:
Skoj! Det känns lite norskt, sådär, ungefär som Itras by eller de där resolutionskorten till Archipelago.
Jo, precis. Inspirationen kommer väl bland annat från Itras som använder resolutionskort, och Berättelser från Staden som tar hjälp av en vanlig kortlek.

Frågan är dock den som unfair är inne på - hur ska det fungera och fungerar det alls...?

Nåväl, det är bara på lek i nuläget och folk får gärna svara lika spontant som jag skapade dem.

Unfair

Hero
Detta vore roligt:

Det finns 4 svårighetsgrader på handlingar. De är som följer:

Lätta Dra två kort och behåll valfritt. Släng det andra och använd alltså det som du behöll.

Normala Dra ett kort och det bestämmer utgången på handlingen.

Svåra Dra två kort och använd båda. Alla Misslyckat överskrider Lyckat men alla komplikationer och/eller bonusar används. Så som 10tex.

Mycket svåra Dra tre kort och använd alla tre. Alla Misslyckat överskrider Lyckat men alla komplikationer och/eller bonusar används. Så som 10tex.

EDIT: Det vill säga att alla "men du tvingas" eller "spelaren till höger/vänster berättar", med flera appliceras.

solvebring

Superhero
Soft, schysst idé.

Själv funderade jag över detta:

Du har två kortlekar. Den ena blandar du och har i en hög, som den är. Den andra delar du isär, röda kort i en hög och svarta kort i en annan. Du har alltså tre högar - en med bara röda, en med bara svarta och en med blandad färg.

Sedan har du har en tärning eller en pöl eller vad fan som helst. Det är den du avgör lyckas/misslyckat med i grunden. ... Låt oss ta en T10 som exempel. På den gäller följande:
1-3: Utgång okänd. Dra ett kort ur den blandade högen.
4-6: Du misslyckas. Dra ett kort ur den svarta högen.
7>: Du lyckas. Dra ett kort ur den röda högen.

Till detta kan man då ligga till +/-modifikationer. Nå, eller något i den stilen i alla fall. Nu må hända är inte just en T10 den bästa lösningen för att balansera det där gentemot olika värden, men ni förstår principen

Genesis

Ni dés ni maître
Jag är ju som bekant en spelarval-fanboi, så jag föreslår en av följande varianter.

1: Alla spelare har ett antal kort på hand. De får inte dra nya förrän alla är slut (eller så kanske spelet tar slut när korten på handen är slut). På så sätt måste man göra bedömningar över hur viktig den här konflikten är jämfört med framtida konflikter du inte vet något om.

2: Dela upp kortleken i två högar, där den ena innehåller svarta lankor och röda klädda kort och den andra tvärtom. Se till att tabellen formuleras så att de klädda korten är extremare resultat där du lyckas/misslyckas riktigt ordentligt, med stora konsekvenser, medan lankorna är mer nedtonade. I konflikter får spelaren välja hög att dra från. Antingen "antagligen misslyckat med små konsekvenser, men chans för ett fantastiskt lyckande"-högen eller "antagligen lyckat med små konsekvenser, men risk för ett katastrofalt misslyckande"-högen.

Valet påverkas ju dessutom av vilka kort som redan gått, vilket är kul. Släng in en joker som "Blanda om"-kort i varje hög, också.

Unfair

Hero
Genesis said:
Alla spelare har ett antal kort på hand. De får inte dra nya förrän alla är slut (eller så kanske spelet tar slut när korten på handen är slut). På så sätt måste man göra bedömningar över hur viktig den här konflikten är jämfört med framtida konflikter du inte vet något om.
Jag gillar personligen när alla lägger ner ett kort upp-och-ner och sedan blandas dessa. De vänds sedan upp på ett av följande sätt:

1. Ett kort vänds upp. Spelaren får antingen det kortet eller så kan denne spendera fate points etc för att vända upp nästa, vilket det då blir oavsett om det är bättre eller sämre.

2. Alla kort vänds upp, högsta/lägsta kortet är det som räknas. Antingen bestämmer du (solve) om det är högsta eller lägsta när du skriver, eller så kan det vara något så som att den som ska råka ut för händelsen väljer efter att de vänds upp. Alternativt beroende på svårighetsgraden.

solvebring

Superhero
Om jag kanske kan styra upp kommentarerna/reglerna för de olika korten bättre, så att de får lite tydligare och mer kontrastrika riktlinjer, så kanske detta vore skoj (och enkelt om inte annat):

Du har X egenskaper, till exempel Kropp, Hjärna, Själ och Tur. Varje egenskap har ett värde. När du går in i en konflikt väljer du en egenskap som du ska använda och drar sedan lika många kort som värdet i den egenskapen.

... Eller...

Du får dra så många kort som du har värde i egenskapen. Det sista kortet du drar gäller. Alltså: "Dra tills du är nöjd, vågar du chansa för att få ett bättre eller inte?". Exempelvis: Mia har Kropp 3 vilken hon ska använda i barslagsmålet för att uppnå blablabla. Det betyder att hon får dra tre kort. Mia drar ett... Det var dåligt. Hon drar ett till. Mja, ganska så bra faktiskt. Hon chansar och drar ett tredje... FAN! Uruselt- ditten och datten händer och konsekvenserna lyder... Osv.

Mukwa

Swashbuckler
Det där tyckte jag var kanon! Då blir inte risken för stor att misslyckas. Det är dessutom balanserat till hur bra man är i olika egenskaper.

Olika nivåer kan ju också vara:

Lätt: Nämn en färg (svit) innan du drar ett kort. Om det är den nämnda färgen får du kasta det och dra ett nytt.

Medel: -

Svårt: Nämn en färg (svit) innan du drar kort. Om det är den nämnda färgen får du inte dra fler kort under denna utmaning.

Kombinerat med Solves "dra x kort där x är värdet i egenskapen" alltså.

solvebring

Superhero
RealDream said:
Det där tyckte jag var kanon! Då blir inte risken för stor att misslyckas. Det är dessutom balanserat till hur bra man är i olika egenskaper.

Olika nivåer kan ju också vara:

Lätt: Nämn en färg (svit) innan du drar ett kort. Om det är den nämnda färgen får du kasta det och dra ett nytt.

Medel: -

Svårt: Nämn en färg (svit) innan du drar kort. Om det är den nämnda färgen får du inte dra fler kort under denna utmaning.

Kombinerat med Solves "dra x kort där x är värdet i egenskapen" alltså.
Jag vet inte om ajg hänger med. Menar du att om den färg man nämner är den man drar så får man det som ett gratiskort utöver de X kort man tillåts dra annars?

Mukwa

Swashbuckler
På lätt nivå menar jag att man kan säga t ex "klöver" och om man drar ett klöver får man slänga det och dra ett nytt. Är även det nya ett klöver får man kasta det o.s.v.

På svår nivå menar jag att man kan säga t ex "Hjärter" och får man upp ett hjärter får man inte dra fler kort även om egenskaper och andra bonusar ger dig möjlighet att dra fler kort. Exempel:
Kalle har 3 i Fysik vilket ger honom möjligheten att dra 3 kort vid fysikprövningar.
Vid en svår fysisk utmaning tvingas Kalle först säga en färg. Kalle säger "Hjärter". Första kortet Kalle drar är klöver 6. Det andra kortet Kalle drar är Hjärter 4. Ett hjärter har dragits och Kalle får således inte dra det tredje kortet.

solvebring

Superhero
RealDream said:
På lätt nivå menar jag att man kan säga t ex "klöver" och om man drar ett klöver får man slänga det och dra ett nytt. Är även det nya ett klöver får man kasta det o.s.v.

På svår nivå menar jag att man kan säga t ex "Hjärter" och får man upp ett hjärter får man inte dra fler kort även om egenskaper och andra bonusar ger dig möjlighet att dra fler kort. Exempel:
Kalle har 3 i Fysik vilket ger honom möjligheten att dra 3 kort vid fysikprövningar.
Vid en svår fysisk utmaning tvingas Kalle först säga en färg. Kalle säger "Hjärter". Första kortet Kalle drar är klöver 6. Det andra kortet Kalle drar är Hjärter 4. Ett hjärter har dragits och Kalle får således inte dra det tredje kortet.
Intressant. Det kan vara något att fundera vidare över.

... Jag önskar bara att jag kunde komma på ett bra spel att använda detta i. =)

Genesis

Ni dés ni maître
Det där känns som ett krystat sätt att introducera skicklighets- eller svårighetsnivåer i ett system som inte behöver dem. Vad tjänar ett system som det här på att rollpersoner är olika bra på olika saker?

solvebring

Superhero
Genesis said:
Det där känns som ett krystat sätt att introducera skicklighets- eller svårighetsnivåer i ett system som inte behöver dem. Vad tjänar ett system som det här på att rollpersoner är olika bra på olika saker?
Det beror ju på hur man vill använda korten. Man kan ju använda dem på det viset om man nu söker en annan typ av spelform. ... Det är det som är så kul med kort. Man kan greja så mycket med dem. =)

Genesis

Ni dés ni maître
solvebring said:
Det är det som är så kul med kort. Man kan greja så mycket med dem. =)
Jag tycker snarare att det ser ut som att man försöker få korten att bete sig mer som tärningar på ett sätt som mångdubblar hanteringstiden och känns klumpigt.

Men det är bara min åsikt. :gremsmile: