entomophobiac
Low Prep High Play
Mitt nuvarande projekt går under namnet Det Flexibla Systemet (TM(skämt, för övrigt, det heter egentligen något annat...)) och förhoppningen är att det ska lösa initiativ/handlingar på ett mer reaktionärt sätt.
Som jag ser det är nämligen den gamla mallen aningen fånig. Du slår mig, så slår jag dig, så slår du mig etc. Så fungerar det sällan när man hamrar på varandra in reale.
Men samtidigt vill jag komma ifrån det toklogiska resomenanget med siffror för allt mellan Kebnekaise och Mount Everest. Det känns nämligen också krystat.
Så min nuvarande mall - som ska testas inom en otroligt snar framtid - är som följer:
1) Samtliga slår slag för att se vem som agerar snabbast.
2) Nu kan den som har högst resultat agera, MEN vem som helst kan också halvera sitt resultat (så länge det är minst 2 poäng) för att agera precis exakt när som helst.
Så fort du gör något så måste du spendera poäng från ditt initiativ, och för att få tillbaka initiativ måste du ta det lugnt; cirkla, filosofera eller hur du nu anser att det ska ta form.
Sedan fungerar ALLT efter denna mall, och när du gör något som går emot en annan spelare - vare sig du slår honom eller försöker fly - så kan han välja att reagera för att stoppa dig (halvera init) eller helt enkelt skapa en motsats till dig (parera, springa efter dig när du flyr, etc.). Det senare kostar inte init överhuvudtaget - du får alltid gratis utgöra en svårighetsgrad för en motståndare. Utöver den första motståndaren kostar det init.
Men jag antar att ni alla ser tusen nackdelar med detta öppna tillvägagångssätt - alternativt känner till spel som redan gjort det. So, speak to me!
Som jag ser det är nämligen den gamla mallen aningen fånig. Du slår mig, så slår jag dig, så slår du mig etc. Så fungerar det sällan när man hamrar på varandra in reale.
Men samtidigt vill jag komma ifrån det toklogiska resomenanget med siffror för allt mellan Kebnekaise och Mount Everest. Det känns nämligen också krystat.
Så min nuvarande mall - som ska testas inom en otroligt snar framtid - är som följer:
1) Samtliga slår slag för att se vem som agerar snabbast.
2) Nu kan den som har högst resultat agera, MEN vem som helst kan också halvera sitt resultat (så länge det är minst 2 poäng) för att agera precis exakt när som helst.
Så fort du gör något så måste du spendera poäng från ditt initiativ, och för att få tillbaka initiativ måste du ta det lugnt; cirkla, filosofera eller hur du nu anser att det ska ta form.
Sedan fungerar ALLT efter denna mall, och när du gör något som går emot en annan spelare - vare sig du slår honom eller försöker fly - så kan han välja att reagera för att stoppa dig (halvera init) eller helt enkelt skapa en motsats till dig (parera, springa efter dig när du flyr, etc.). Det senare kostar inte init överhuvudtaget - du får alltid gratis utgöra en svårighetsgrad för en motståndare. Utöver den första motståndaren kostar det init.
Men jag antar att ni alla ser tusen nackdelar med detta öppna tillvägagångssätt - alternativt känner till spel som redan gjort det. So, speak to me!