Big Marco;n35134 said:
Givet den skalan som handlingarna har i Eon IV så är det tveksamt att plocka upp ett vapen från marken skulle räknas som en huvudhandling. Jag skulle se det som en variant av att dra vapen, bara med kravet att man befinner sig på "rätt" ställe.
Jag vet inte exakt hur det fungerar med handlingar och liknande i Eon IV. men att plocka upp ett tappat vapen under en pågående strid bör vara väldigt väldigt svårt. speciellt om man inte har en sköld. Då har man en liten fördel, även om man blir väldigt utsatt i alla fall eftersom m an tvingas böja sig ner samtidigt som man skyddar sig.
Är man helt obeväpnad när man tappat vapnet så bör man ligga ruskigt illa till. I alla fall om man vill ha någon sorts realism. Har man inte initiativet bör nog anfallaren få en enorm bonus som fri attack eller liknande. Väljer man att plocka upp vapnet så lämnar man sig ju helt öppen så det bör nästan vara ett val medan att försvara sig eller plocka upp vapnet.
Jag menar att man kan ju aväpna sin motståndare. Och det är ju meningen det ska ge en stor fördel. Lyckas man med det i en strid så är striden oftast över. Så länge man inte vill stila lite extra och låter motståndaren plocka upp vapnet. Annars är striden med största sannolikhet över.
Ska man lyckas med plocka upp sitt vapen så är det ju nästan ett måste att man lyckas utmanövrera eller finta sin mostståndare så man får en möjlighet att göra detta.
Eller som nämts tidigare att man har ordentlig rustning så man är villig att ta minst en träff medan man plockar upp sitt vapen.
Till och med om man har ett extra svärd hängande vid bältet och väljer att dra detta efter man tappat sitt huvudvapen så är detta nog svårt att göra mitt i en strid. och fortfarande otriligt mycket lättare än att behöva plocka upp något från marken mitt i striden medan man är obeväpnad