"Hur har ni andra gjort för att abstrahera bort moment som kräver att man t ex använder golvplan i strid? Vilka regelmekanismer för att ersätta förflyttning i strid tycker ni är bra/dåliga? Behöver man egentligen ta upp förflyttning, eller kan man baka in sådant i rollspelandet/färdigheter utan att det uppstår en massa problem?"
Västmark och Andra Imperiet saknar förflyttningsregler. Båda kör med ett abstrakt delstrids/time-sharing-system, där en delstrid får pågå några rundor, sedan "spolar man tillbaka" i tiden och behandlar en annan delstrid ett par rundor, och så vidare. Förflyttning behandlas som ett narrativt moment i beskrivningen av fajten, snarare än ett taktiskt moment i en taktisk situation.
Så det handlar inte om att man beräknar hur man förlyttar sig och flyttar gubbar på golvplan. Istället blir det snarare något i stil med:
"Han går defensivt och dyker in bakom en pelare. Ditt kraftiga hugg klyver bjälken istället! Ny runda!"
"Offensivt mot försiktigt! Jag flänger runt den numera kluvna bjälken och pressar honom bakåt ner från plattformen och in i trädgården!"
"Japp, era svärd virvlar i luften när tvekampen fortsätter ut i trädgården. Slå!"
"14, en träff!"
"Och han slår 12, så skadepotentialen blir 7. Du driver ner honom i dammen där han bromsas upp och (rassel) kommer igenom hans försvar och stöter i överarmen. Han rasar bakåt ner i dammen och blodet färgar vattnet, men han reser sig snabbt upp. Fyra omtöckning, ny runda!"
"Försiktigt!"
"Mot Defensivt, smart. Du fortsätter att tvinga dig igenom hans försvar, utan att göra några förhastade utfall. Slå anfallsslag!"
"Äsch. 12, men det räcker."
"Tio minus fyra är 6, så skadepotentialen blir 11. (rassel) En allvarlig skada på skurken, så han är ute!"
"Jag fortsätter alltså att pressa på, slår upp hans gard och hugger tvärs över bröstkorgen!"
"Japp, och han faller ner i dammen, där förvirrade karpar simmar omkring i rosa vatten. Nu över till Hikaru..."
"En sak som t ex kan vara klurig är om en av två kombattanter i närstrid vill fly och den andre vill fortsätta striden. Hur gör man en bedömning om en kombattant lyckas fly eller inte om man helst vill undvika förflyttningsregler?"
I Andra Imperiet löses det med taktikkorten. Det finns en som heter Avbrytande, och om den spelas mot en taktik som inte ger anfallsslag (dvs Avbrytande, Defensiv eller Avvaktande) så är personen loss från striden och kan fly. Annars får han ett hugg i ryggen, typ.
Därutöver så finns det regler för att jaga någon, både i Västmark och i Andra Imperiet. Dessa bygger på relativt avstånd, och har ingenting med konventionella förflyttningsregler att göra. I princip så slår man ett motsatt slag för att springa jävel, och den som slog högst sprang snabbast. Är det den flyende så ökar avståndet med en bit tills avståndet blir för stort, och är det den jagande så minskar avståndet tills de kan börja skada varandra.
I Andra Imperiet så kan man dessutom spela taktikkort på alla motsatta handlingar, men vad "förfölja någon defensivt" eller "fly offensivt" egentligen är får överlämnas åt lämplig deltagare att beskriva. Det gör i vilket fall som helst att flyendet inte blir en sannolikhetsekvation eller annan form av matematik - man måste vara listig också.