Sökandet efter ett schysst system för handlingsresolution till mitt spel fortsätter. Efter att ha gjort mig av med tidigare bestämda uppfattningar som egentligen bara inneburit en massa omständligheter fastän jag hela tiden velat ha ett så enkelt system som möjligt, känns det just nu som om jag kommit i en återvändsgränd. Nu behövs verkligen radikala åtgärder för att hitta ett enkelt system för handlingsresolution som passar mitt spel och som erbjuder så få tärningsslag som möjligt, så få uträkningar som möjligt och så lite interferande som möjligt på själva rollspelandet.
Nu funderar jag om jag helt enkelt bara ska luta mig tillbaka på det klassiska Star Wars d6-systemet. För att sammanfatta vad de flesta reda kan: Till varje färdighet är kopplat en specifik tärningskombination (1T6, 2T6, 3T6 osv) som man använder för att slå om en given handling lyckas eller inte, medan svårighetsgraden utgör ett av sl bestämt värde som man ska slå över för att lyckas med handlingen. Så enkelt och smidigt att det nästan tåras i ögonen av lycka och sällhet.
Frågan är om jag därtill - med smärre modifikationer - dessutom skulle kunna rippa det skadenivåbaserade skadesystemet. Gillar verkligen skadenivåbaserade system.
Jag är mycket medveten om att det här för många kan låta lite väl mossigt. Som ingenting hade hänt inom hobbyn sedan 1987 när West End Games för första gången gav ut SW-rollspelet. Men för mig känns det ändå som om systemet alltjämt borde funka bra som en grund att stå på när jag bygger vidare på mitt regelsystem.
Nu vill jag veta vad ni tycker. Håller SW D6 regler för handlingsresolution som en grund att bygga vidare på? Vilka är de främsta problemen med systemet som en rollspelsmakare av idag bör ta hänsyn till och i så hög grad som möjligt försöka undvika?
Nu funderar jag om jag helt enkelt bara ska luta mig tillbaka på det klassiska Star Wars d6-systemet. För att sammanfatta vad de flesta reda kan: Till varje färdighet är kopplat en specifik tärningskombination (1T6, 2T6, 3T6 osv) som man använder för att slå om en given handling lyckas eller inte, medan svårighetsgraden utgör ett av sl bestämt värde som man ska slå över för att lyckas med handlingen. Så enkelt och smidigt att det nästan tåras i ögonen av lycka och sällhet.
Frågan är om jag därtill - med smärre modifikationer - dessutom skulle kunna rippa det skadenivåbaserade skadesystemet. Gillar verkligen skadenivåbaserade system.
Jag är mycket medveten om att det här för många kan låta lite väl mossigt. Som ingenting hade hänt inom hobbyn sedan 1987 när West End Games för första gången gav ut SW-rollspelet. Men för mig känns det ändå som om systemet alltjämt borde funka bra som en grund att stå på när jag bygger vidare på mitt regelsystem.
Nu vill jag veta vad ni tycker. Håller SW D6 regler för handlingsresolution som en grund att bygga vidare på? Vilka är de främsta problemen med systemet som en rollspelsmakare av idag bör ta hänsyn till och i så hög grad som möjligt försöka undvika?