Nekromanti Handouts

Rosen

Myrmidon
Stumfilm?

hade den inte varit från 1921 (ute efter en något senare upplaga) hade jag lagt ett bud på skrället.

Min farsa har NB från 1956; busbra om man letar info om obskyra generaler från andra världskriget. Inte för att man gör det speciellt ofta...

Andra kultiga uppslagsord är "Matematikmaskin" och "Galaxnebulosa". (-:

--
Åke

Troberg

Sinister eater
Re: Antikvariat? [NT]

För 3500kr får du NORDISK FAMILJEBOK I - 38, utgivna 1904 - 1926.

För 4000 får du SVENSK UPPSLAGSBOK 1- 32. Lyxupplagan. som kom mellan 1947-55.

Det verkar tyvärr vara allt antikvariatet.net har inne för tillfället...
Ouch, gå till loppmarknad/auktion i stället, mina gick på under hundralappen.

Ett annat förslag kan vara att kolla med de företag som säljer böcker per löpmeter som inredningsdetalj för resturanger, hotellobyys och liknande. De brukar vara ganska populära där eftersom de ser bra ut i hyllorna och finns i massor. Kanske de är billigare?

chrull

Stockholm Kartell
Snygga böcker

Men var hittar man de företagen då?

Och varför har är jag i den här tråden för? jag måste skaffa skjuts så jag kan köpa en till bokhylla för att få plats med det jag redan har, skulle jag köpa ett band på 38 böcker till skulle det bli trångt vid datorn...
chrull

magoo

Hero
Älskar handouts!

Jag älskar handouts! Jag skulle gärna dela ut små potionflaskor och dödskallar om jag hade orken, nu blir det bara lappar, tidningsartiklar och foton.

Jag använder mycket handouts i Kult, gärna äkta tidningsartiklar som jag sparar på mig när något uppseendeväckande händer. I AD&D blir det mest privata lappar till RP när de ser/hör/hittar något som övriga RP inte vet om.

Vår ambitiösa spelledare i Star Wars gör en 4-5 sidors tidning inför varje äventyr, Boxtown Daily. Där kan vi ibland läsa om oss själva :gremsmile: men också få uppslag till äventyr, läsa radannonser och hitta evenemang vi vill besöka. Kul! Men det tar förstås lite tid att ögna igenom tidningen vid varje äventyrstillfälle.

Troberg

Sinister eater
Re: Snygga böcker

Men var hittar man de företagen då?
Ingen aning, det var bara en reflektion efter att ha sett böckerna i dessa sammanhang. Gula sidorna? Internet? Kasta pil på karta?

Johan K

Gammal & dryg
Ja, om de anänds rätt.

Tror att handouts kan bli bra: Men mångt & mycket beror nog på SL:n, hur bra han gör det. annars så kanske det blir pankaka av allthioppa... & det vore ju synd.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Handouts brukar vara väldigt uppskattade även om de inte är särskilt vanligt förekommande i vår grupp. När det förekommer så rör det sig oftast om "gamla" pergamentbitar med kryptisk text och liknande. Hade jag haft orken att göra en hel tidning någon gång så hade det säkert mottagits med stor entusiasm av spelarna.

Nightowl

Champion
'Ugglan'!

Gamla utgåvor av Nordisk Familjebok ('ugglan') är guld världa i bibliotekssammanhang när man letar kulturhistoriska grejer. Det är inte bara von Scnabels seger över Batting-Guttendorfs trampolinerare vid slaget vid Schmätterling -56 som är så as-mossigt att det inte återfinns i nyare utgåvor.

Erik

Troberg

Sinister eater
Vild association [OT]

von Scnabels seger över Batting-Guttendorfs trampolinerare vid slaget vid Schmätterling -56
När jag läste det där så fick jag en vision av en rubbad terrorbalans i den klassiska nidbilden av historisk afrikansk krigföring (där man ställer sig en bit ifrån varandra och ser vem som kan hoppa högst).

Ibland behövs det inte massförstörelsevapen...

Storuggla

Champion

"Jag har två olika upplagor, införskaffade på auktion/loppmarknad för en spottstyver. De är inte speciellt svåra att få tag på heller."

Morr...

"Men som någon nämnde, läs dem med en nypa salt. På vissa områden är det mycket bättre än moderna (tex filosofer), på vissa är de skrattretande."

Din bristande tilltro till min källkritik gör att jag får ont i bröstet. Tror någon allvarligt att jag eller någon halvdant funtat människa skulle ta det som stod i ett lexikon från 1923 på blodigt allvar? Mitt användningsområde för boken är att ge till spelarna och säga "Fråga inte mig, fråga boken om det finns spraydeoderant".

"Om homosexualitet skrivs bland annat att de flesta homosexuella har normala könsorgan."

Påstår du att det inte stämmer? Att de flesta homosexuella har abnormala könsorgan? Nu har inte jag inventerat Svea Rikes samlande könsorgan, men jag tror att de flesta har normala könsorgan, oavsett läggelse :gremwink:

Storuggla, vill inte inventera

Nightowl

Champion
Ett handout (delut) är något man delar ut...

...till spelarna som rör världen.

En kopierad lista på vilka spells en kopromantiker kan kasta är inte en delut.

En retuscherad bild på Hänkes pappa som skall föreställa kopromantikernas över-kucklimuck är, en delut.´
Ett brev från över-kucklimucken, även om det är skrivet på en Travolta-matrisskrivare, är en delut.
En uppsättning besvärjelsekomponenter som spelarna finner i kopromantikernas högkvarter, och som SL faktiskt skaffat fram, är en delut.

Erik

Storuggla

Champion
Re: Ett handout (delut) är något man delar ut...

"En uppsättning besvärjelsekomponenter som spelarna finner i kopromantikernas högkvarter, och som SL faktiskt skaffat fram, är en delut."

Uhh... kopromantiker? Jag vill inte att min SL ska skaffa fram besvärjelsekomponenter till deras magi och ge oss. Det verkar... illaluktande.

<font size="1"> "Vad är den här lådan vi hittade hos magikern till för?" </font size>
<font size="1"> "Den ska du skita i." </font size>
<font size="1"> "Menar du inte 'det'?" </font size>
<font size="1"> "...nä." </font size>

Storuggla, urrrrk

Baron

Veteran
a propos mynt så gamla ett och tvåöres mynt säljs kilovis...de kan nog bli bra...
annars är handouts underbara...ju mer dess bättre...låta spelarna klura en smula...och de blir så glada när de kommer rätt...

Dessutom hävdar jag att moderna uppslagsverk i den politiska korrekthetens namn ofta har fler fel än gamla...

Troberg

Sinister eater

Din bristande tilltro till min källkritik gör att jag får ont i bröstet.
Den var inte riktad till dig utan bara i största allmänhet.

Mitt användningsområde för boken är att ge till spelarna och säga "Fråga inte mig, fråga boken om det finns spraydeoderant".
Jo, det var ungefär vad jag också tänkte.

Påstår du att det inte stämmer? Att de flesta homosexuella har abnormala könsorgan? Nu har inte jag inventerat Svea Rikes samlande könsorgan, men jag tror att de flesta har normala könsorgan, oavsett läggelse
Jo, men det faktum att det speciellt omnämndes antyder att de anser att fördelningen kanske är annorlunda gentemot restan av befolkningen.

Jag har dock inte heller inventerat, så vem vet, vi kanske har fel och de har rätt? :gremshocked:

Storuggla

Champion

"Jag har dock inte heller inventerat, så vem vet, vi kanske har fel och de har rätt? "

Jag ligger hemskt bakom i min inventering av organ i huvud taget. Får göra något åt saken.

Storuggla, tar alla mellan Stureby och Slussen

Dilandau

Myrmidon
Försök få tag på några påsar mynt från något gammalt lajv (Nyteg hade fina mynt, mins jag). Funkar förträffligt.

Dilandau

Myrmidon
Jag delar sällan ut handouts under spelomgångar - mina spelare slarvar ändå bort dem eller råkar spilla Guinness på dem. :-(

Däremot brukar jag maila diverse "mailouts" till dem mellan spelomgångarna. Allt från tidningsartiklar till .. tja, en gång blev det ett virus. :gremsmile:

Balderk

Swashbuckler
CoC är ett perfekt spel för handouts. Vi använder de också bara där faktiskt. Vår spelledare i chtulhu är också väldigt skicklig på att göra dem. Vi har fått brev och lappar (ofta från boken :gremsmile: ) men vi har även fått ett paket komplett med amerikanska frimärken och allt, med en halv sten i. PÅ stenen var målat en symbol... andra halvan fick vi senare. Den mest underbara hanouten kom dessvärre aldrig i bruk. Det var ett äventyr vio spelade där vi skulle hitta en slemmig sak i en burk (ett chtonian child fick vi spelare veta senare) för att få en massa pengar så vi kunde rädda vår sjuka lilla syster (vi var fattiga och föräldralösa svarta i new orleans på 20-talet och vi bodde med en snäll Voodoo-tant och skulle hitta den slemmiga saken i burken åt en ond Voodoo-kult). Spelledaren hade alltså gjort "the chtonian child" i en glasburk och den var väldigt läcker, men vi lade ner äventyret av någon outgrundlig anledning. Men burken finns än idag hemma hos mig (där vi alltså spelar).

Hanouts kan med andra ord vara vad som helst och ju läckrare och svårare att göra, desto mer höjer det stämningen!

/Balderk, som verkligen ska lägga sig nu...

Klon

Hero
men... jag har ju redan mina ryska och franska mynt, jag tycker att de duger. varken jag eller mina spelare är i Ryssland och frankrike särskillt ofta (och frankrike skulle ju inte hjälpa nu längre ändå så...) så det blir lagom exotiskt för att det intye skall kännas som vanliga pengar