Jag bryter ut det här ur tråden om erfarenhets- och egenskapshöjningar. Den här tråden handlar om hantering av fusk.
Det här är ju nåt jag vill slippa bry mig om. Jag vill fokusera på annat såsom äventyret och såna grejer. Jag vill ju inte vara den där surkarten till SL som hela tiden sneglar misstänksamt på spelaren i fråga och ställer kontrollfrågor om hur denne kan ha så högt i ett visst värde. Det är ju inte kul för någon, allra minst för den spelaren. Men när alltjämnt fusket kryper in i spelet så inser man att personen i fråga helt enkelt inte riktigt rår för det. Något i stil med hur kleptomani och mytomani fungerar.
Jag raljerar kanske lite, men faktum är att spelaren i fråga inte är lika extrem som hen varit förr. 10% mer experience points än vad hen ska ha är ju mindre extremt än de 100% extra som jag ertappat personen med för något år sedan. Vad denna förändring beror på vet jag inte säkert. Men jag tror att hen kände sig sämre än övriga i gruppen och därför gjorde sin karaktär mäktigare. Det här handlar i slutänden om spelarens upplevelse av sin karaktär; mindervärdeskomplex är nog rimligt att anta. Eftersom alla får lika mycket erfarenhetspoäng och därför har samma förutsättningar att vara duktiga så finns det ingen rimlig anledning att fuska förutom gentemot spelvärlden i sig. Dock så har jag haft långa diskussioner med spelaren och då har denne erkänt att hen kände sig mycket sämre än övriga i gruppen - det här är alltså antagligen den stora anledningen till fusket. Men det är nog en mer komplex historia än så, jag anar att vissa spärrar helt enkelt saknas då fusket sträcker sig även till tärningsfusk där tärningen rycks snabbt från bordet samtidigt som spelaren i fråga snabbt annonserar perfekt eller tio eller vad nu spelsystemets bästa resultat är.
Men jag har inte frågat alla i gruppen om de tycker att de får för lite exp. Jag kan tänka mig ha en diskussion om det. Enda problemet är att eftersom vi spelar World of Darkness och intrig så hänger ofta de mäktiga SLP'sen med rätt länge som intrigmakare och nemesis' och sånt, och om spelarna blir bättre snabbare så känns det orealistiskt på något vis men om jag gör SLP'sen bättre i samma takt så är det ju som att jag inte skulle ge några exp alls. <.<
Prata med personen fungerar kortsiktigt. Jag har gjort det tiotalet gånger. Det fungerar som sagt men om jag inte har konstant koll så kryper fusket in igen. Och det är krävande för mig.krank said:Ett annat sätt kan ju vara att prata med personen. Fråga den hur den känner inför kampanjen, om de får erf tillräckligt ofta, om rollpersonerna känns tillräckligt kompetenta...Recca said:Det enda säkra sättet är väl att som SL sköta alla höjningar. Men det lär jag ju aldrig göra.
//krank tror mer på prat än styråtgärder
Det här är ju nåt jag vill slippa bry mig om. Jag vill fokusera på annat såsom äventyret och såna grejer. Jag vill ju inte vara den där surkarten till SL som hela tiden sneglar misstänksamt på spelaren i fråga och ställer kontrollfrågor om hur denne kan ha så högt i ett visst värde. Det är ju inte kul för någon, allra minst för den spelaren. Men när alltjämnt fusket kryper in i spelet så inser man att personen i fråga helt enkelt inte riktigt rår för det. Något i stil med hur kleptomani och mytomani fungerar.
Jag raljerar kanske lite, men faktum är att spelaren i fråga inte är lika extrem som hen varit förr. 10% mer experience points än vad hen ska ha är ju mindre extremt än de 100% extra som jag ertappat personen med för något år sedan. Vad denna förändring beror på vet jag inte säkert. Men jag tror att hen kände sig sämre än övriga i gruppen och därför gjorde sin karaktär mäktigare. Det här handlar i slutänden om spelarens upplevelse av sin karaktär; mindervärdeskomplex är nog rimligt att anta. Eftersom alla får lika mycket erfarenhetspoäng och därför har samma förutsättningar att vara duktiga så finns det ingen rimlig anledning att fuska förutom gentemot spelvärlden i sig. Dock så har jag haft långa diskussioner med spelaren och då har denne erkänt att hen kände sig mycket sämre än övriga i gruppen - det här är alltså antagligen den stora anledningen till fusket. Men det är nog en mer komplex historia än så, jag anar att vissa spärrar helt enkelt saknas då fusket sträcker sig även till tärningsfusk där tärningen rycks snabbt från bordet samtidigt som spelaren i fråga snabbt annonserar perfekt eller tio eller vad nu spelsystemets bästa resultat är.
Men jag har inte frågat alla i gruppen om de tycker att de får för lite exp. Jag kan tänka mig ha en diskussion om det. Enda problemet är att eftersom vi spelar World of Darkness och intrig så hänger ofta de mäktiga SLP'sen med rätt länge som intrigmakare och nemesis' och sånt, och om spelarna blir bättre snabbare så känns det orealistiskt på något vis men om jag gör SLP'sen bättre i samma takt så är det ju som att jag inte skulle ge några exp alls. <.<