Nekromanti Hantera fusk

Recca

Femme Fatale
Jag bryter ut det här ur tråden om erfarenhets- och egenskapshöjningar. Den här tråden handlar om hantering av fusk.

krank said:
Recca said:
Det enda säkra sättet är väl att som SL sköta alla höjningar. Men det lär jag ju aldrig göra.
Ett annat sätt kan ju vara att prata med personen. Fråga den hur den känner inför kampanjen, om de får erf tillräckligt ofta, om rollpersonerna känns tillräckligt kompetenta...

//krank tror mer på prat än styråtgärder
Prata med personen fungerar kortsiktigt. Jag har gjort det tiotalet gånger. Det fungerar som sagt men om jag inte har konstant koll så kryper fusket in igen. Och det är krävande för mig.

Det här är ju nåt jag vill slippa bry mig om. Jag vill fokusera på annat såsom äventyret och såna grejer. Jag vill ju inte vara den där surkarten till SL som hela tiden sneglar misstänksamt på spelaren i fråga och ställer kontrollfrågor om hur denne kan ha så högt i ett visst värde. Det är ju inte kul för någon, allra minst för den spelaren. Men när alltjämnt fusket kryper in i spelet så inser man att personen i fråga helt enkelt inte riktigt rår för det. Något i stil med hur kleptomani och mytomani fungerar.

Jag raljerar kanske lite, men faktum är att spelaren i fråga inte är lika extrem som hen varit förr. 10% mer experience points än vad hen ska ha är ju mindre extremt än de 100% extra som jag ertappat personen med för något år sedan. Vad denna förändring beror på vet jag inte säkert. Men jag tror att hen kände sig sämre än övriga i gruppen och därför gjorde sin karaktär mäktigare. Det här handlar i slutänden om spelarens upplevelse av sin karaktär; mindervärdeskomplex är nog rimligt att anta. Eftersom alla får lika mycket erfarenhetspoäng och därför har samma förutsättningar att vara duktiga så finns det ingen rimlig anledning att fuska förutom gentemot spelvärlden i sig. Dock så har jag haft långa diskussioner med spelaren och då har denne erkänt att hen kände sig mycket sämre än övriga i gruppen - det här är alltså antagligen den stora anledningen till fusket. Men det är nog en mer komplex historia än så, jag anar att vissa spärrar helt enkelt saknas då fusket sträcker sig även till tärningsfusk där tärningen rycks snabbt från bordet samtidigt som spelaren i fråga snabbt annonserar perfekt eller tio eller vad nu spelsystemets bästa resultat är.

Men jag har inte frågat alla i gruppen om de tycker att de får för lite exp. Jag kan tänka mig ha en diskussion om det. Enda problemet är att eftersom vi spelar World of Darkness och intrig så hänger ofta de mäktiga SLP'sen med rätt länge som intrigmakare och nemesis' och sånt, och om spelarna blir bättre snabbare så känns det orealistiskt på något vis men om jag gör SLP'sen bättre i samma takt så är det ju som att jag inte skulle ge några exp alls. <.<

Recca

Femme Fatale
För övrigt är det styråtgärder som personen själv har bett mig införa för att kunna hantera problemet.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
En fundering jag har är: Är detta ett väldigt stort problem?

Är det något som stör spelupplevelsen? Hur?

Enda gången jag sett en fuskare så fubbade han med tärningarna för att lyckas oftare. Men, bortsett från hur pinsamt det var när han stat och fipplade med dem så var det egentligen inga problem. Hans rollperson framstod väl som väldigt kompetent, men det var rätt sällan allt hängde på tärningsslag, liksom. Det var en rätt kul kampanj ändå.

Kan man arbeta runt spelarens fusk på något sätt? Välja att strukturera kampanjen så att fusket inte förstör?

Laowai

Hero
Usch, det där känner jag sorgligt nog igen mig i. När det var viktigt för mig att min karaktär var, om inte perfekt, så iallafall absolut inte fel på ett visst sätt.
Har så vitt jag vet inte fudgeat tärningar in game, men väl vid karaktärsskapande i EON.

Skämskudde, engage!

Nu har jag lyckligtvis vuxit ifrån det där, men jag tror att som tärningsfudgeare hade det nog känts bättre att få en liten "Alltså, det gör inget om din karaktär inte är farligast, vi har ju kul allesamman ändå" av en medspelare snarare än av SL. Det är lätt hänt att det känns som en uppläxning eller att man har åkt dit, vilket kan sätta en på defensiven tror jag.

solvebring

Superhero
Det vore krävande att sköta höjningarna åt alla, men varför inte erbjuda sig att göra det åt just den här personen? Om personen själv anser att den har problem och själv har bett om styråtgärder så vill ju personen ha din hjälp.

Jag tänker som så att om du upplever fuskandet som ett problem som trashar ditt fokus och fuskaren upplever det som ett problem, och vill ha hjälp, så kunde ni ju ta hand om det hela genom att du sköter just den personens höjningar.

Minnet är dåligt men jag har för mig att det går rätt snabbt att ta hand om sådana saker i WoD, dessutom höjer ni – antar jag – efter att ni spelat färdigt?

Vad gäller tärningsfusk är det bara att slå allt själv eller att inte godkänna slag som man inte har sett.

Edit: Sedan kan man ju prata med gruppen om just utveckling. Höra med dem om de tycker att det här med XP och höjningar är kul, om de vill utvecklas segare eller snabbare och kanske erbjuda den som inte är intresserad av det att få vara rätt så bra från början med nackdelen att inte få någon erf under fortsatt spel. Alternativt, alla får vara bättre från start och alla får XP.

Bornmo

Warrior
En enkel regel kanske kan passa: tärningarna måste slås öppet, och kan bara ge lyckade slag ifall de får ligga kvar på bordet. Plockas de omedelbart bort så innebär det ett misslyckat slag...

Jocke

Man med skägg
I min spelgrupp har fuskade alltid hört till, att snabbt växla ett "jag slog tjugo" till "jag slog tjugo... alltså tjugo under mitt värde!" är något vi alla gör med jämna mellanrum, vilket vi såklart inte kan göra just nu när vi kör OSG och tärningen är lagen.

Anarchclown

Swashbuckler
Ok. Såhär sköter vi det när vi spelar Vampire just. Vi räknar ut hur mycket alla är gjorda för ifrån början. Sedan får den som är gjord för lägst poäng 2 poäng extra efter varje session. Detta leder till att alla har intresse av att hålla reda på hur mycket poäng alla andra ligger på. Efter varje session skriver jag upp hur många poäng som delats ut.

Om man misstänker någon för fusk kan man ju bara sätta sig med dennes karaktärsblad och räkna. En gång har vi tex hittat runt 200 poäng extra på någons formulär. Det var ju "kreativt".

Laowai

Hero
Ja jo, men hur kan det vara möjligt att peta in så fruktansvärt mycket poäng på ett formulär? Vart hade hen (åshit, första gången jag använder det. Så himla praktiskt det visade sig vara =) ) placerat ut plupparna?

Recca

Femme Fatale
krank said:

Folk som fuskar i spel förtjänar egentligen att piskas.

Cissi

Up to no good.
krank said:

Enda gången jag sett en fuskare så fubbade han med tärningarna för att lyckas oftare. Men, bortsett från hur pinsamt det var när han stat och fipplade med dem så var det egentligen inga problem. Hans rollperson framstod väl som väldigt kompetent, men det var rätt sällan allt hängde på tärningsslag, liksom. Det var en rätt kul kampanj ändå.

Kan man arbeta runt spelarens fusk på något sätt? Välja att strukturera kampanjen så att fusket inte förstör?
Egentligen förstör det väl inte så mycket direkt. Det är ju till gruppens fördel om någon lyckas på alla sina slag eller utvecklas otroligt fort. Men det blir ändå ett stort irritationsmoment för de spelare som inte fuskar och ser sin medspelare med en pöl tärningar som denne rimligtvis inte borde ha när man själv sitter med tre trots att man vet att vederbörande inte på något sätt kunnat höja sina värden så mycket så fort.
Då blir det ju bara ett sätt att glänsa och ta upp plats, och inte på ett positivt sätt.

Missförstå mig rätt, jag tycker det är jättebra när mina medspelare glänser och de får gärna ta plats. Men det måste vara på lika villkor.

"Har du 3 i subterfuge?" (Inte alls!)
"Jaa!" (viker undan pappret)
"Eller hur!?" (Ser irriterad ut)
"Har jag visst!" (Blir sur och kränkt)
"Hm." (Vet att du inte har det, har tittar på ditt formulär varenda kväll i fyra månader, kanske borde smyghöja brawl bara för att...)

Cissi

Up to no good.
Recca said:
krank said:

Folk som fuskar i spel förtjänar egentligen att piskas.
Påminn mig om att aldrig fuska med dig som SL. :gremsmirk:

Troberg

Sinister eater
Egentligen bryr jag mig inte så mycket om någon skulle fuska, åtminstone inte när jag är spelledare, eftersom jag ändå anpassar motståndet efter karaktärernas kapacitet (och, om möjligt, på individnivå).

Jag brukar ta följande exempel:

Tre rövare attackerar en grupp med tre äventyrare, en riddare i skinande rustning, en tjuv och en gammal tant som kan baka goda kakor. Vissa spelledare kör då "En rövare på varje karaktär". Det gör inte jag. Jag skulle antagligen köra två på riddaren, en på tjuven och ingen bryr sig om tanten som harmlöst daskar dem med sitt paraply. Så, är man tuffare får man tuffare motstånd, men spelaren som spelar tanten har antagligen roligast ändå.

Med andra ord, fuskaren skaffar sig inte någon fördel, han bara flyttar spelet till en högre insatsnivå.