Hantverksklubben #58: Akter
Efter en del logistiska krumbukter blev vi oväntat många på mötet igår. Jag själv, Anne, Alexi,
@Lukas och
@nano dök upp, och spelade på nanos tema "Akter". Det handlade om aktstrukturer för hur man bygger upp en berättelse. Vi diskuterade lite olika modeller och gjorde vårt bästa för att frigöra oss från den traditionella västerländska treaktstrukturen, men i slutänden var det ändå den vi valde för berättelsen vi skulle spela ut, eftersom det var den vi var som mest bekanta med. Försnacket kretsade mest runt olika spel som jobbar med akter, olika aktstrukturer och modeller, och hur man kan implementera detta i spel. Här är listan:
- Montsegur 1244
- Daughters of Verona
- "sätt scener under perioden som introducerar/komplicerar etc..."
- Femaktstrukturen: Introduktion, stigande handling, klimax, fallande handling, resolution
- Evolutionens Barn
- Introduktion, eskalering, klimax
- Slutet av akt 2: Yttre hot skiftar till inre
- Akter ofta en efterkonstruktion, i och med att våra historier ofta utformas så
- Thespian:
- akt1: introducera saker
- akt2: knyt ihop saker, samt dra in ytterligare svårigheter i utförandet
- Kishoutenketsu: Introducera X, fördjupa X, introducera Y, visa hur X och Y hör ihop.
- Fiasco: vid mitten lägger man till två nya koncept som komplicerar och ställer saker på sin spets
- Använda en explicit aktstruktur för att tvinga bort historien från standard-västerländsk struktur.
- Follow: Tre delproblem ger treaktsstruktur
- Tvåaktstruktur?
- 9 rasas: Romans, komedi, action, socialdramatik, thriller, skräck, hjältemod, tro.
- Campbells hjälteresa
- Teknik: Säg explicit vilken akt det är och vad som behöver hända nu.
- https://en.wikipedia.org/wiki/Three-act_structure
Metoden vi arbetade med under spel var såhär:
- Vi spelade explicit efter en treaktstruktur.
- Före varje akt talade vi gemensamt om vad akten skulle innehålla, och stolpade upp det så att vi kunde referera till det under spelets gång.
- Efter varje scen kollade vi var vi befann oss, vad vi hade kvar att göra i akten, eller om vi kryssat alla rutorna och kunde ta oss vidare till nästa akt.
Berättelsen blev, föga förvånande, ganska klassisk i sin struktur, eventuellt med undantag av slutet. Här är en sammanfattning:
Bengt och Charlotte har en fin familj, med två duktiga tvillingar, Lisa och Jessica (tidigare Joel). Men en serie sammanträffanden ska snart demonstrera att de kanske inte har så bra koll på sina döttrar som de tror. Bengt, som är en gitarrentusiast, träffar på en jamsession på Jerry Kvick, skribent för Svenska gitarrmagasinet och något av en äventyrare som varit med om mycket och träffat många i sitt liv. Han har en elgitarr han fått av Pete Townshend, en gammal raritet som är värd mycket pengar, och efter en lite blöt och kaotisk kväll kommer Bengt hem med fel gitarr. Lisa är i trubbel, då hon och hennes kompisar Mona och Elsie köpt knark av en grupp tonåriga skinheads som kräver dem på mer pengar och håller Elsie gisslan. I panik stjäl Lisa vad hon tror är hennes pappas gitarr för att använda som betalning, och så är cirkusen igång. Jerry, som har kontakt med Hell's Angels, kommer för att kräva vad som är hans, Lisa försöker ljuga och flyr för att få tillbaka gitarren tillsammans med Mona, i en plan inbegripande vin spetsat med sömnpiller, och Bengt försöker få ur Jessica vad hon vet om vad som egetligen händer. Det är först när de lär sig att lyssna på varandra som de börjar kunna reda ut härvan de hamnat i.
Jag gillade framförallt början av berättelsen. Det var en intressant utmaning att försöka hålla sig strikt till aktstrukturen, även om det dels gjorde en lite begränsad och dels gjorde att berättelsen kändes lite förutsägbar. Slutet blev lite antiklimaktiskt, dels för att det började bli väldigt sent, och dels för att Jerry hade visat sig vara en riktigt otrevlig person som åkte runt och hotade folk med våld, vilket gjorde att den uppenbara lösningen blev att ringa polisen, som tog hand om det hela. Jag tror att det hade varit snyggare om Jerry hade varit genuint schysst, men verkligen behövde ha tillbaka sin gitarr, så att Lisa stod för de enda olagligheterna i det hela, vilket hade gjort det mycket svårare att kalla in polisen som lösning.
Men detta är ju också en konsekvens av att försöka hålla en klassisk struktur, för då vet man hur det "borde" vara, och en avvikelse från detta känns som en miss. Men vi hade nog kunnat göra något lite intressantare med polisslutet också, om vi hade haft tid och ork att fortsätta en stund till. Nu blev det lite deus ex machina av det hela.
Men allt som allt var det en kul berättelse, och jag gillade premissen med jakten på gitarren. Det kändes rätt originellt och kul, och det hade kunnat bli en svensk komedifilm i stil med
Smala Sussie eller
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av det hela. Vi hade också några snygga plantering-skörd-bitar, till exempel Lisas klätterträning på stupröret som senare gjorde att hon kunde fly huset på baksidan, eller Bengts brutna näsa som i en flashbackscen förklarades av slagsmålet på pubben som ledde till gitarrförväxlingen. Sådant är alltid tillfredsställande.