Har dator- och tv-spel avstannat i utvecklingen? Vad är nästa steg?

entomophobiac

Pistoler & Mord
Joined
6 Sep 2000
Messages
9,162
Location
Uppsala
Vidare finns ett överdrivet fokus på att man ska ha varit del av shipped titles, så om man haft oturen att råka jobba på projekt som blivit cancellade försämrar det ens chanser på arbetsmarknaden för alltid.
Det här är dock lite av en myt. Skälet att shipped titles spelar roll är att du vet vad alla olika faser innebär och liksom varit med på resan. Det är ett av få mätbara sätt att avgöra senioritet.

En sak som däremot är värd att tänka på är att du så länge du söker jobb baserat på vilka företag du jobbat på så saknar du tyngre värde som individ. Det bästa du kan sikta på är att hitta en specialisering eller nisch som du kan sälja i ditt egna namn och på så sätt bygga Ymir, varumärket, istället för att skicka runt en stamtavla...
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
8,120
På 40k-temat skulle jag även stoppa in Mechanicus i det facket. För övrigt ett spel jag rekommenderar så mycket att det gör ont.
Mechanicus kändes inte alls lika stort. Och striderna blev nästa degenererade när det mest handlade om att vinna innan någon fiende ens fick agera.

Du såg att Mechanicus II kommer?
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
8,120
Jag hoppas det, men oproportionerligt många jobbannonser efterfrågar fortfarande att man ska ha erfarenhet av typ tre launchade AAA-spel.
Så där är det ju alltid. 2004 såg jag en annons som ville ha tio års erfarenhet av Java-utveckling (Java hade då bara funnits i nio år).
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,277
Location
Stockholm
Om vi vill ha en spelupplevelse som är helt fri, där vi kan skapa, få skapande tillbaka från egna historier och inte bara följa spelskapares räls så ser jag det som svårt att inte ha en intelligens på andra sidan.
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,742
Location
Huddinge
Röstsyntes kan vi redan få acceptabel icke-professionell nivå på.
Probelmet är ju att röstsyntes Ai låter så mycket sämre än en riktig röstskådespelare så de som fortfarande vill verka högkvalitiva måste fortsätta att använda dem istället för AI


kanske kommer det vara annorlunda i framtiden, men vi vet inte om det är ett år eller 50år bort.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,277
Location
Stockholm
Probelmet är ju att röstsyntes Ai låter så mycket sämre än en riktig röstskådespelare så de som fortfarande vill verka högkvalitiva måste fortsätta att använda dem istället för AI


kanske kommer det vara annorlunda i framtiden, men vi vet inte om det är ett år eller 50år bort.
Mänskligheten är ju på stor skala bra på att överskatta ny innovations påverkan på kort sikt och lika bra på att underskatta dess inverkan på lång sikt.

Det är också talande att de som snackar ner ai i spelutveckling är de som tycks ha något att förlora på dess framgång :D
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,521
Location
Rissne
Det är också talande att de som snackar ner ai i spelutveckling är de som tycks ha något att förlora på dess framgång :D
Ett annat sätt att se på samma sak är att det verkar vara de som faktiskt har någon form av kunskap och erfarenhet vad gäller spelutveckling som "snackar ner" "ai".

Jag hör för övrigt samma sak från de av mina tidigare elever som idag jobbar som programmerare (eller för den delen spelutvecklare). Tech-brorsorna som nyss var upptagna med att sälja oss NFT:er lägger just nu enorma mängder pengar och resurser på att övertyga oss om att AI kommer att lösa alla problem och bli oändligt mycket bättre. Klart att line goes upp i all evighet och de förbättringar vi sett kommer att fortsätta och framtidens AI kommer att kunna ersätta alla kreativa människor…

De som pratar om AIs förträfflighet verkar mest vara folk som antingen har att tjäna på att folk hypar upp AI, eller folk som inte har speciellt mycket direkt inblick i vare sig bransch eller teknik.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,277
Location
Stockholm
Ett annat sätt att se på samma sak är att det verkar vara de som faktiskt har någon form av kunskap och erfarenhet vad gäller spelutveckling som "snackar ner" "ai".

Jag hör för övrigt samma sak från de av mina tidigare elever som idag jobbar som programmerare (eller för den delen spelutvecklare). Tech-brorsorna som nyss var upptagna med att sälja oss NFT:er lägger just nu enorma mängder pengar och resurser på att övertyga oss om att AI kommer att lösa alla problem och bli oändligt mycket bättre. Klart att line goes upp i all evighet och de förbättringar vi sett kommer att fortsätta och framtidens AI kommer att kunna ersätta alla kreativa människor…

De som pratar om AIs förträfflighet verkar mest vara folk som antingen har att tjäna på att folk hypar upp AI, eller folk som inte har speciellt mycket direkt inblick i vare sig bransch eller teknik.
Säkert :) Min erfarenhet av verkligheten är nog bara lite skev :)
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
8,120
Probelmet är ju att röstsyntes Ai låter så mycket sämre än en riktig röstskådespelare så de som fortfarande vill verka högkvalitiva måste fortsätta att använda dem istället för AI


kanske kommer det vara annorlunda i framtiden, men vi vet inte om det är ett år eller 50år bort.
Vi har nått nivån där det kan göras bara marginellt sämre än proffsnivå - hörde en ljudboksuppläsare som fick granska ett arbetsprov, tyckte att det var helt OK men inte på fullt professionell nivå, och först efteråt fick höra att det var en AI.

Det är inte långt kvar här.
 

entomophobiac

Pistoler & Mord
Joined
6 Sep 2000
Messages
9,162
Location
Uppsala
Det är inte långt kvar här.
Det intressanta är väl att ingen kan svara på om den sista sträckan tar en månad eller 75 år. Nära eller ej.

Tekniken är klumpig och dyr på många sätt.

Det är också talande att de som snackar ner ai i spelutveckling är de som tycks ha något att förlora på dess framgång :D
Min personliga skepsis bottnar i att emergenta system och dynamik i digitala spel är min professionella specialitet, och det enda som i stort sett alltid är sant i spelutveckling är att en enklare teknisk lösning ger bättre resultat än en komplicerad. Särskilt om du som utvecklare saknar kontroll över den. Möjlighet att begränsa, expandera, eller på andra sätt påverka tekniken på ett målmedvetet sätt.

Min skepsis handlar inte om att jag kommer bli av med jobbet. Min skepsis handlar om att AI helt enkelt inte gör det många tror den gör utan snarare aktivt motverkar samma sak.
 
Last edited:

entomophobiac

Pistoler & Mord
Joined
6 Sep 2000
Messages
9,162
Location
Uppsala
Om vi vill ha en spelupplevelse som är helt fri, där vi kan skapa, få skapande tillbaka från egna historier och inte bara följa spelskapares räls så ser jag det som svårt att inte ha en intelligens på andra sidan.
Nyckeln är ju närmast alltid “fake it till you make it” i realtidsmjukvara!
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
709
Om vi vill ha en spelupplevelse som är helt fri, där vi kan skapa, få skapande tillbaka från egna historier och inte bara följa spelskapares räls så ser jag det som svårt att inte ha en intelligens på andra sidan.
Detta är visserligen sant, men som @entomophobiac skrev tidigare i tråden är det som fångar många nyare spelares intresse och ditåt utvecklingen mycket verkar vara påväg är spel som dynamiska system där spelskaparen inte har någon historia alls utan "historier" uppstår emergent ur spelarnas interaktion med systemen. Fantasin fyller i luckorna i avsaknad av förplanerade narrativ: Man är har byggt upp sitt konungarike i Minecraft eller är inblandad i en lång och infekterad blodsfejd på en RP-server i Rust. Det som görs då är ju bara att interagera med spelens system, berättelserna skapas ju i spelarnas huvuden.

För spelare som växt upp med Minecraft, Roblox, Garys Mod och liknande spel tror jag steget är betydligt kortare att börja doodla i Unity eller Godot än vad det är för de som spelat hårt scriptade AAA-spel. Det är otroligt spännande.
 
Top