Det jag vill ha är ju i princip:
- Geografisk utforskning av genomtänkta, människodesignade världar med god variation.
- En så intressant förskriven, genomtänkt story som mediet medger. Jag behöver verkligen inte kunna påverka storyn, tvärtom föredrar jag om den är linjär och snarare utforskas än skapas i spel.
- (Däremot får jag gärna kunna reagera på vad som händer i storyn, på ett sätt som inte nödvändigtvis påverkar den eller gör att jag låser mig ute från content)
- Turbaserad eller frånvarande våldsmoment.
- Gärna kluriga pussel – Mystpussel eller fysikpussel är inte så viktigt, så länge man kan experimentera sig fram till den bästa lösningen.
- Spel man kan Bli Klar Med, och inte behöva spela flera gånger för att uppleva allt som finns.
- Fin estetik, gärna icke-fantasy.
Jag fillar alltså peka-klickaspel, pusselspel, JRPGs med turbaserad strid, utforskningsspel, walking sims, metroidvanias (utom bossfighterna), Mass Effect (utom striderna) och så vidare.
Grejen är, vilken kanske kan verka lite motsägelsefullt initialt men för mig är fullt logiskt, är att jag
älskar den typ av spel du beskriver.
Mitt favoritspel genom alla tider är ju
Grim Fandango, jag tycker jättemycket om spel som Firewatch, Oxenfree, Machinarium, The Stanley Parable, To The Moon, The Vanishing of Ethan Carter mfl. Spel som Call of The Sea, The Unfinished Swan, Journey och Abzû är ju verkligen underbara.
Jag älskar de gamla Lucasarts-spelen från 90-talet (The Dig alltså, vilket spel!), och många andra spel inom Peka-klicka-genren (Beneath a Steel Sky, The Neverhood, Broken Sword osv, till och med Kyrandia-serien är ju rätt mysig!) och massa annat inom den "sfären". Har till om med en handfull JRPGs, framförallt från SNES-eran som jag håller oerhört högt.
Men nästan
allt i som jag uppskattar med den typen av spel som gör narrativet centralt är ju när de faktiskt
drar ner på interaktionen. Firewatch och Monkey Island är ju knappt interaktiva alls, och de kräver oerhört
lite av dig som spelare. Och det är ju till deras fördel, de blir
bättre av minskad interaktivitet, upplevelsen förhöjs av att de har väldigt få och simpla system att interagera med, för då kommer upplevelsen också mycket
närmare upplevelsen av att läsa en bok eller se på en film.
Spelet kommer liksom ut vägen, det tvingar mig inte till någonting, de är i många fall knappt spel alls och det är något
bra. Det jag ogillade med exempelvis The Last of Us var att det
tvingade mig att spela det. Om ett spel kräver att jag deltar och är fokuserad, så kräver
jag att mina ansträngningar ska spela roll. Om spelet inte kan leverera det i ett eget narrativ så kan de i vart fall kliva åt sidan och låta mig skapa mitt eget.
Men om spelet inte ställer de kraven på mig, om det jag förväntas
göra är att i ganska lugn takt och på mina egna villkor interagera med det utan komplexa system (exempelvis peka-klicka), och det inte begär 10-tals timmar av min tid, så får det väldigt gärna berätta en trevlig historia för mig.
Den typen av spel kommer nog inte komma tillbaka till spelbranschens mainstream som Lucasarts-spelen på 90-talet. Och personligen så hoppas jag ju att vi är förbi Naughty Dog-eran inom AAA (även fast live-service eran helt uppenbart kommer med sin egen gigantiska skräphög av problem), även fast "Hollywoodfilm insprängt i generiskt actionspel"-spel lär fortsätta dyka upp med jämna mellanrum.
Men å andra sidan är ju
den här pågående garagerevolutionen
Bördig mark för just den typen av korta, linjära, systemlätta och storyfokuserade spel som redan görs så jävla bra av kreativa indieutvecklare med tightare budget. Så jag tror verkligen att framtiden ser riktigt ljus ut för den som föredrar sådana spel!