Nekromanti Har denna mannen rätt?

Nightowl

Champion
Fan tro't.

Emellertid, bara för att kommentera vad som sagts i denna tråd om spelföretag och vinningslystnad, kommentarer från John Nephew som driver Atlas Games (ger ut Ars Magica, bland annat) från en liknande tråd på RPG.net:

I wonder, though, if you might have a misconception of what the typical RPG publisher is like.

For example, Atlas Games has ZERO RPG designers on staff. No person in the office has "designing RPGs" as an element of their job description; game design and writing is probably the single easiest job to outsource when you are an RPG publisher. When we do any design, it's freelance work on our own time, in addition to our regular duties -- like shipping, receiving, janitorial, and accounting. Actually, apart from janitorial (which is a sort of "clean up your own messes" arrangement that everyone is responsible for), those are all part of MY job, at present. (There's only four of us in the office, and I have the other three busy doing other things making the most use of their individual talents, within the company's needs.) I make sales calls, pack orders, print UPS labels, generate invoices, monitor accounts receivable and prod the people who owe us money, pay bills, answer the telephone. I also oversee strategic development of our product lines and production schedules, lay out some products, proofread almost every book we send to press, review and approve printer proofs, maintain the office computer network, install and repair computer hardware and software, negotiate licensing agreements, approve translations, attend convention and trade shows, and more. I've been doing this for more than 12 years (and was doing it for Lion Rampant before I started my own company), and in some not-very-distant years past I was drawing a whopping $12k salary a year to live on (which still put me ahead of James, who was drawing zero and relying on other full-time employment to keep up with London's cost of living). Thankfully, I've been doing better than that of late, in no small part because (a) we were one of the first to recognize the opportunity of D20 and exploit it, and (b) I've decided that we deserve better and we're going to charge prices that make it possible.

As Wick says, this is how it is at most game companies. Game companies don't outsource because they usually can't afford it.

Two brilliant developments in the game industry were the Games Quarterly Catalog and Wizard's Attic. Both enabled game companies to do things that they couldn't afford to do, by having someone else pay. GQC exchanges ads for credit memos, which are sold at a discount to face value to distributors, who take them as credit against invoices from that manufacturer. This means GQC does not have to attempt to get cash out of a game publisher, which is a sure path to doom, and it's easy to persuade distributors ("Pay me $90 instead of paying the publisher $100"). Similarly, Wizard's Attic outsources warehouse and shipping work, in exchange for a percentage of sales -- a percentage they generally deduct from payments that pass through them. Again, avoiding the situation of presenting a bill to an RPG publisher and hoping for payment.

In general, traditional outsourcing doesn't work for RPG publishers because they depend on people who (a) are willing to work for cheaper than the outsourcing options cost (including what amounts to sub-minimum-wage work by volunteers who occasionally get paid for some of what they do), AND (b) are able and willing to do some pretty divergent tasks, such as copy editing, shipping, and computer repair. Writing and artwork most often are outsourced because writers and artists in this field are likely to pursue that work as a hobby, not calculating or minding how little they are compensated for the total time they invest. (And, wittingly or not, such freelance creatives effectively are extending credit to the publishers, often at their own peril.)

This isn't a "start-up" phenomenon. This is a whole-damn-life-cycle phenomenon for game companies. And no, the typical RPG publisher is not a "venture backed startup," nor is it typical that "employees get nice benefits if the company does well." Owners are often making less than the employees (e.g., ZERO), and so aren't often keen on giving away what they do have -- equity. And, just how much do you imagine the typical RPG publisher stock options would turn out to be worth after five years of toil?

The people who you imagine can simply be "outsourced" away, so that their wages don't really matter whatever they are, are absolutely essential for the existence of the game industry; they are the core workers that make companies exist. And they're often working for lower wages and benefits than they'd get if they were working full-time in food service (or sweeping the floors for a Silicon Valley start-up in some technology incubator).
Jag känner igen fenomenet från mina branschkontakter (tja, OK; Rävspelsfolket, alltså). Jag känner också igen tendensen att blanda ihop 'om jag inte får in X pix får jag lägga ned mitt företag!' med 'de är ju bara ute efter pengar!'. Suck.

Nåja. Rollspelare brukar prata om hur mycket kreativare de är än andra människor; fan tro't igen, men sant är att en stor del av hobbyn är självreproducerande. Böcker och filmer må vara hur jävla konstnärliga och vinningsfria som helst; det är ändå någon som skapar dem för att en annan person skall reagera på dem. I spel-kulturen finns den inbyggda idén att man skapar grejer själv. Måhända blir det mest sunk, men det går ganska mycket på tvärs att ha en industri, som ju skall producera sunk som skall konsumeras.

Nightowl

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nej. Han har fel.

Bara för att marknaden inte såg ut som Wallis ville att den skulle se ut, så betyder det inte att marknaden är på väg åt helvete. Det blir en annan marknad helt enkelt. En mindre marknad, En marknad som vill ha saker som Wallis inte vill göra. Alltså tar han konsekvenserna av detta och lägger av.

Hur mycket jag än beundrar James Wallis (för det gör jag), så har han aldrig riktigt fattat att hans spel inte drar in nya spelare i hobbyn. D&D är mer effektivt än Hogsheads prylar på att dra in nya spelare i hobbyn. Ergo, han kämpade och kämpade för att göra produkter som expanderade rollspelsmarknaden, men lyckades bara göra nischspel. Fantastiska, lysande nischspel, visst. Men ändå nischspel för finsmakare.

Sen håller jag inte med om det där sista han sa om D&D3e. Jag känner flera som börjat spela rollspel igen efter att D&D3e kom ut. Troligtvis umgås Wallis i kretsar där sånt inte märks.

Så sammanfattningsvis, han har fel. Vilket jag tycker att den svenska marknaden är ett bevis på. Vi har inte haft så mycket bra rollspel att välja på på väldigt länge. Och intresset från omvärlden är också stort. Vårt stora dilemma är hur vi ska omvandla intresse till aktivitet.

Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jo, tjena

Hallå!

Så kompatibelt med d20 är inte DoD6. På långa, långa, långa, långa, långa vägar.

Det skulle vara ett lika stort hästjobb att översätta DoD6 till d20 som det skulle vara att översätta, ja, typ.. Eon till d20. Börja med att kasta ut alla regler, och skriv nya d2-regler, det är vad som måste till.

Så helt enkelt är det inte.

MVH

Magnus

Men...

Bara för att marknaden inte såg ut som Wallis ville att den skulle se ut, så betyder det inte att marknaden är på väg åt helvete. Det blir en annan marknad helt enkelt. En mindre marknad, En marknad som vill ha saker som Wallis inte vill göra. Alltså tar han konsekvenserna av detta och lägger av.
Du pratar om två olika saker.
1. Marknadens storlek. Som inte är som den tidigare varit och visar inga tecken på att återhämta sig inom snar framtid.
2. Marknadens vitalitet, dvs vilken utveckling och föryngring som sker.

De båda är givetvis kopplade. Problemet är att båda ser ut att må dåligt. Storleken är inte vad den varit och det sker ingen utveckling av speltyperna. Vad som skulle behövas är lite utveckling på punkt 2 som skulle dra med sig punkt 1.

Jag håller med om att Wallis misslyckades med att få fart på marknaden. För även om jag och ett antal andra spelare köpte mycket av Hogsheads material så var vi alltid en minoritet. Men han gjorde mycket nytta genom att finnas och visa att det fanns alternativ. Om det skulle finnas tillräckligt många sådana "rebeller" så skulle någon av dom förr eller senare kanske komma på ett nytt koncept som skulle förnya hobbyn och tas väl emot av marknaden.

Att den här typen av rebeller inte får utrymme att existera är ett tecken på stagnering.

D&D är mer effektivt än Hogsheads prylar på att dra in nya spelare i hobbyn
Det är sant, men DnD är inte tillräckligt bra. Rollspelsmarknaden ökar inte. DnD's andel av marknaden har ökat, men detta hjälper inte marknaden i stort. DnD har inte lyckats skapa något nytt koncept som skulle förnya hobbyn. De har försökt med sin d20 licens och det är ju många företag som har hoppat på det tåget, men det ser inte ut att hjälpa. Vi har inte mer rollspelsaffärer eller mer hyllmeter rollspel i de gamla affärerna utan tvärtom. Men samtidigt har andelen hyllmeter DnD ökat på de andras bekostnad.

Det är ju bra att DnD och d20 systemet ser till att det finns folk i hobbyn, men det dåliga är att den kväver mindre spel och spelföretag. I slutändan kommer vi nog alla att förlora på det eftersom variationen försvinner och iom det så försvinner också många rollspelare ur hobbyn. Den dag det bara finns d20 produkter på hyllan så har i alla fall jag köpt min sista rollspelsmodul...

Så sammanfattningsvis, han har fel. Vilket jag tycker att den svenska marknaden är ett bevis på. Vi har inte haft så mycket bra rollspel att välja på på väldigt länge.
Vi har ett antal småskaliga spel varav några är mer eller mindre kopior av äldre spel. Många av spelen skulle nog inte ens existera om vi inte hade fanatiska drivande personer bakom dem (som jag beundrar väldigt mycket). Det finns knappast någon större ekonomi i de flesta svenska spel. Några av dom behöver nog ingen kraftig vidpust för att försvinna.

Vi har heller inte plats för några udda spel, utan det handlar om standardspel. Små avsteg från standarden och man riskerar att åka ut som t.ex Gemini gjorde.

/Faehrengaust, känner sig pessimistisk idag

Vindhand

Myrmidon
hmm...

Utbrändheten som han skriver om är också ett tecken på att något är sjukt på hela industrin. Ingen industri där man jobbar med såna villkor är vettig.

Jag kan inte hålla med. Det är individens fria val och en fri marknad. Inom alla kulturområden finns det folk som inte hittar en tillräckligt bred/engagerad publik för att kunna leva på det. Rollspelsmarknaden är inte annorlunda på något vis.

Visst tycker jag det är tråkigt när ett spel jag gillar inte längre är lönsamt nog (eller inte för förlustfyllt i.a.f) för att överleva men det är ju likadant inom alla områden där man själv har en smak som inte delas av den breda massan.

Eksem

Champion
"det blev plötsligt svårt att få tag på gamla böcker. Nu är det ju omöjligt. "

Skoja inte! Jag jagar som en varg efter Nobilis just nu, men det finns ju verkligen ingenstans. Och varken SF Bokhandeln eller Tradition hade planer på att ta in det heller, trots att båda har spelet på respektive hemsida!

Eksem

Champion
Re: Ja, det har han.

"Marknaden är svag idag och då kan man inte komma med argumentet att marknaden endast vill ha "massprodukter" som DnD. För det är väl helt tydligt att marknaden INTE nöjer sig med dessa (varför skulle marknaden annars vara svag?)."

Den är antagligen svag för att folk inte spelar rollspel längre. Om det vore så att marknaden ville ha smala produkter så skulle det inte vara så att White Wolfs och D20-sakerna är det enda som egentligen säljer. Marknaden, precis som alla marknader, gillar massproducerade grejjer. Jag menar, Justin Timberlake säljer bättre än Cee-Lo. Coca Cola säljer bättre än hemkokt saft. Liza Marklund säljer bättre än Gunter Grass. H&M är större än Boutique Sportif.

Med det förstås inte sagt att massproducerat nödvändigtvis är dåligt.

Den är antagligen svag för att folk inte spelar rollspel längre
Och varför spelar inte folk längre? Jo, för att de inte hittar det de vill ha utan vänder sig till andra former av nöje i stället. Rollspelsindustrin klarar inte av att konkurrera.

Då har massprodukterna som finns nu misslyckats.

Marknaden, precis som alla marknader, gillar massproducerade grejjer. Jag menar, Justin Timberlake säljer bättre än Cee-Lo. Coca Cola säljer bättre än hemkokt saft. Liza Marklund säljer bättre än Gunter Grass. H&M är större än Boutique Sportif.
Det är helt meningslöst att jämföra med Coca Cola etc. De är produkter som har en stor marknad som inte minskar. Dessutom är det produkter som konsumeras. Du köper inte en Coca Cola och nöjer dig med det resten av livet om du gillade produkten.

Rollspel är produkter som måste komma med något nytt hela tiden för att hålla konsumenternas intresse.

Med det förstås inte sagt att massproducerat nödvändigtvis är dåligt.
Nej, det tycker inte jag heller även om jag fick det att låta så. Det jag snarare menar är att de massprodukter som finns nu inte är tillräckligt kraftiga. De drar inte in tillräckligt med folk till hobbyn.

Dessutom skulle jag gärna se flera massprodukter. Om man bara har ett par stora rollspel som dominerar så begränsas hobbyns bredd för mycket vilket återigen minskar den totala marknaden. Och som det är just nu så har vi egentligen bara ett spel som är riktigt stort (och sedan ett par som har hygglig storlek).

/Faehrengaust

Legolas

Veteran
Jag kan inte uttala mig angående klimatet i rollspelsindustrin eftersom jag aldrig har varit involverad där.

Rörande D20 tycker jag att det inte har utvecklat spelindustrin mer än något annat hack `n slash har gjort.

Legolas

Re: hmm...

Jag kan inte hålla med. Det är individens fria val och en fri marknad. Inom alla kulturområden finns det folk som inte hittar en tillräckligt bred/engagerad publik för att kunna leva på det. Rollspelsmarknaden är inte annorlunda på något vis.
Det finns en väldigt stor skillnad. Inom andra kulturområden upptstår det nya starka företag/band/whatever med jämna mellanrum. De förnyar kulturen. När dök det upp ett nytt starkt rollspelsföretag eller spel senast?

Rollspelsmarknaden har stagnerat. Vi har ett spel som dominerar totalt och det spelet har funnits med nästan från början, även om det kommit nya versioner. De närmaste konkurrenterna från WW har också rätt många år på nacken.

/Faehrengaust

Helmgast
Re: Jo, tjena

Vad jag menade var att det verkar som om DoD6 är ett slags närmande till d20.

Det skulle nog vara enklare att översätta ett spel som har klasser, levlar, magipoäng, stridskapicitet och dessutom ikosaeder.

Men visst, jag har bara spelat DoD6 ett fåtal gånger och inte spelat D&D3.

Saken är den att jag skulle bli UPPRÖRD om CJS sa att nästa EON-bok blir om hur man omvandlar EON till d20. Skulle Riotarna göra detsamma om DoD skulle jag bli lite besviken, men inte förvånad. Men du känner väl dom bättre.

Eksem

Champion

Men om man ser lite på vad rollspelshobbyn erbjuder då? Det är mycket som bara pappersrollspelen kunde erbjuda som numer tagits över av datorspel eftersom datorspelen gör det bättre. Det är bättre att koboldspela i ett datorspel, te.x.

Det enda som bara rollspelen kan erbjuda idag är att man kan sitta ner med sina vänner och låtsas vara någon annan. Och hur många vill det egentligen? Jag tror inte rollspel är smått för att folk inte hittar vad de vill ha, utan för att folk inte vill spela rollspel längre.

F.ö jag tror du missförstod mina liknelser lite. Poängen var att breda saker alltid säljer bäst. Oavsett om det är rollspel eller skivor. Och att man inte ska underskatta att vara störst.

Well, back on track! Vad försöker jag få sagt med det här dravlet då? Jo, att jag inte ens vet vilka som är en presumtiv ny rollspelspublik. Jag kan inte tänka mig vem som skulle börja spela rollspel idag. Men hjälp mig lista upp nya fräscha målgrupper, så kan vi fortsätta diskutera därifrån!

Nightowl

Champion
d2-systemet? ;)

Börja med att kasta ut alla regler, och skriv nya d2-regler, det är vad som måste till.
d2-reglerna, är inte det att gå lite väl långt med att det inte får vara ett för stort slumpmoment? :gremwink:

Nä, jag skrev faktiskt inte bara för att märka ord. Men att skriva parallella uppsättningar figurer till två tämligen generiska fantasyspel kan ju inte vara över hystan svårt. Skulle man månne kunna publicera DoD6-äventyr som D3D-kompatibla? Jag menar, översätta en och ge ut den som d20 och den andra på svenska som DoD6?

(Muttranden från veteranen Anders Blixt antyder att det är rysans svårt att publicera något på engelska från Sverige och kunna inkassera pengar av rent ekonomisk-tekniska skäl, så jag misstänker att det inte är en bra idé. Men jag gillar den i alla fall, irrealist som jag är.)

Nightowl

Ymir

Liten kantbaron
Re: Vad rollspel är

Det enda som bara rollspelen kan erbjuda idag är att man kan sitta ner med sina vänner och låtsas vara någon annan.

Fel.

Rollspel är ultimat verklighetsflykt, en inlevelse utan motstycke, ett medium man måste vara aktiv när man konsumerar, som stimulerar såväl bildning som intellekt som förnuft. Och det, det kallar jag överlägset medium, och varför folk inte skulle vara intresserade av det, det övergår mitt förstånd.

...antar att folk helt enkelt är för ointelligenta, för fördummade. Rollspels viktigaste förutsättning är trots allt fantasi, och det är något dagens ungdomar ofta tycks sakna.

...så det är kanske där skon klämmer. Skyll på den fördummande massmedia 90-talet pumpat oss fulla av, om man nu måste skylla det minskade rollspelsintresset på något. Men potentiella rollspelare är likväl en grupp som alltid funnits där och finns där än idag, och när de väl upptäckt rollspelandet är de ofta fast, kanske för alltid. Att den gruppen skulle växa, dock...det tror jag knappast man kan förvänta sig av det moderna samhället. Tyvärr.

- Ymir, tycker att rollspel är det bästa som finns

Ymir

Liten kantbaron
Re: Mjae...

Inom andra kulturområden upptstår det nya starka företag/band/whatever med jämna mellanrum. De förnyar kulturen.

När skedde det inom filmkulturen senast? På 60-talet eller så.

- Ymir, påpekar att Hollywood är stagnerat som fasen - även inom filmkulturen görs nästan allt bra av 'small press'

Rising

Vila i frid

"Men om man ser lite på vad rollspelshobbyn erbjuder då? Det är mycket som bara pappersrollspelen kunde erbjuda som numer tagits över av datorspel eftersom datorspelen gör det bättre. Det är bättre att koboldspela i ett datorspel, te.x."

Det är nog en alldeles korrekt iaktagelse.

"Well, back on track! Vad försöker jag få sagt med det här dravlet då? Jo, att jag inte ens vet vilka som är en presumtiv ny rollspelspublik. Jag kan inte tänka mig vem som skulle börja spela rollspel idag. Men hjälp mig lista upp nya fräscha målgrupper, så kan vi fortsätta diskutera därifrån!"

Mina gissningar: Sagan om Ringen-publiken, Star Wars-publiken, Pokemon-spelarna (nja, det var gårdagens målgrupp) och Harry Potter-läsarna. När jag var liten så kom äventyrsspel med produkter som passade perfekt ihop med vad jag tyckte var häftigt. Idag gillar ungarna Harry Potter; en glad fantasifull saga, men alla rollspel på marknaden strävar efter att bli någon sorts akademiska uppslagsboksfantasy-rollspel. Reglerna har blivit svårare, språket i böckerna har blivit svårare (och det tycker jag är särskilt upprörande!) och stämningen har blivit råare, mörkare. Särskilt Harry Potter borde verkligen kunna ha funkat som rollspel om man satsade stort på att marknadsföra det. Överhuvudtaget saknar jag rollspel för barn och unga ungdomar. Hey, jag skulle vilja ha ett sådant om det fanns ett. Liksom, inte något med iskulter och en massa offer och änkemord, utan spindelkonungar, megaser, talande stubbar, kattmänniskor och sådana häftiga saker. Idag har vi jättebra rollspel för de som redan är frälsta, men resten är det ingen som bryr sig om.

Ett enkelt, kul och schysst nybörjarrollspel med mycket rollgestaltningsmöjligheter och spelarfrihet, det vore något det! (Särskilt spelarfrihet tror jag på. Typ; skapa din egen besvärjelse och din egna magiska följeslagare och liknande, saker som inte datorspel klarar att emulera. Överhuvudtaget behöver rollspelen rikta in sig på sånt som inte datorspel klarar av. Att göra rollspel med invecklade matematiska stridssystem som får spelarna att drömma om en dator som kan göra allt tråkigt räknearbete åt dem, det är liksom helt fel väg att gå.)

/Rising

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tyvärr...

...bnlir mitt svar kort av tcå avnledningenar. JAG ÄR ganska packade när jagh skriver detta efter en kväll på korgen... och sen så kommer min kommentar om detta förhoppningsvis i nästa sverox. Av en heöändelerns... ögöööhhhöhh...händelse,, ska det vara, Faktiskt, jag skrev artieklen för några veckor sen...

I alla fall... liute kommentarer. Lika mycket kommentarer på mitt eget inläögg som ditt svar,

1. Man kan inte, som jag gjorde, ta mängden trollspel som intäkt på kreativitetet. Mängden är oinget bevis på att kreativiteten finsn, men en indikation på det.

2.D&D kanske inte är tillräckligt bra, men det finns idag inget bättrem, förutom Neverwinter Nights. Det är troligen det som kommer att dra in nya spelare mer än nått annat.

3. Att d2o0 skulle kväva variantion håller jag inte med om. Eller, till viss del kanske. Vi kanske ser fääre tärninsgkombinaitopner och färre krystade spelsystem, men vi ser fler innovativa ävemtyr och supplement (som man ser om man spelar d20, eller om man köper sinnesskjukt mycket d20-.prylar, vilket kag gör). Kreativiteten finns där, men den är inte riktad åt att göra nya rollspel , utan på att göra nya tillägg till ett existerande rollspelssystem. Det betyder inte mindre kreativietet, utan annan typ av kreativitet, med ett annat utlopp.

4. Se vad som hände med Target när de ville vara kreativa och innvoativa och annorlunda. Chronopia är bespottat av en selekt elit, inte för att det är särskilt dåligt, utan för att det vågar vara annorulunda, och för att bilderna inte faller i smaken. Och detta fostrar tanken på att det annorlunda är dåligt, och därför är standardfantasy, D&D eller "Klassiskt DoD", placerat på nnån slafgs piedewstal som det enda rätta. Trålkigt i mina ögon.

Jaja, lite blandat tjafs från mig. Som sagt, jag ber om ursäket för stavningen, och det finns säkert nån slags logisk miss i mina tankar, men va fan, det är ju ett diskussionsforum, så nått får man bjuda oppå.

MVH

MZgnus