Nekromanti Har denna mannen rätt?

Troberg

Sinister eater
Saxat direkt från SJGs site

The company was founded in 1980. Steve Jackson did his first game design work for Metagaming. In 1980 he bought Space Gamer from Metagaming and went into business for himself. Three games and one set of Cardboard Heroes figures were released in late 1980. The new company really took off in 1981, when Car Wars hit the stores.
Det borde väl placera dem i den gruppen?

Kornella

Warrior
Re: Nybörjarspel på svenska

Problemet jag ser med hela idéen är varför i hela Norden skulle datarollspelarna vilja spela bordsrollspel som har så dålig grafik;). Striderna utspelar sig inte heller i realtid!

Nej, jag tror inte på idéen, en och annan kanske skulle bli lite intresserad, men varför skulle dataspelsbutiker vilja börja sälja rollspel?

Som att Tradition skulle börja sälja tonfisk;).

Nella

Kornella

Warrior
Re: Faktiskt ingen dum idé

"Undrar hur man får fram den idén till Sverok så att de faktiskt kan fatta beslut om saken?"

Utan att ha några större egentliga erfarenheter av Sverok utöver personliga fördomar och en uns av cynism så säger jag att... Den enklaste vägen som troligen även ger resultat i en sådan koloss på lerfötter som Sverok verkar vara är inget annat än ren skär nepotism och en god portion lobbyism. Prata med någon du känner i toppen som i sin tur pratar med någon tills alla har fått för sig att ett beslut är fattat;).

"Jag skulle kunna tänka mig att ställa upp och designa ett nybörjarspel åt Sverok, helt ideellt faktiskt. Om någon annan har lust att göra det grafiska riktigt snoffsigt (även detta ideellt) och Sverok kan bekosta tryck och stå för distribution så... "

Efter ett stort antal hårda duster med sambon om ämnet så är jag övertygad om att det är i stort en omöjlig uppgift att skapa ett nybörjarrollspel som både övertygar veteranerna och som faktiskt intresserar nybörjare. De flesta verkar ha väldigt specifika åsikter om hur ett sådant skulle se ut och få verkar hålla med varandra. Det enda ledord jag förfäktar vid skapendet av ett sådant spel är att spelet skall motsvara kundens förväntningar. Det vill säga förväntningarna av vad fantasy är (för ett nybörjarrollspel i dessa dagar måste vara fantasy) och hur det skall se ut. Det behöver inte vara bra fantasy eller ens en intressant variant av fantasy. Det skall helt enkelt vara fantasy och inget annat. Man skall absolut inte försöka lägga in några egna koncept som man själv gillar som inte är traditionella, då är risken stor att produkten inte motsvarar förväntningen.

Man kanske rent av även skulle kunna locka de olika rollspelsföretagen att bidra med pengar eller andra resurser till skapandet av ett sådant spel. Belöningen de får är att de sista 4-5 sidorna i ett av häftena tilläggnas deras produkter i stil med "vill du spela mer rollspel, kolla då in våra coola rollspel". Det skulle troligen vara Sveriges bästa reklamplats om man vill nå nya kunder.

Nella

Krille

Super Moderator

"Efter ett stort antal hårda duster med sambon om ämnet så är jag övertygad om att det är i stort en omöjlig uppgift att skapa ett nybörjarrollspel som både övertygar veteranerna och som faktiskt intresserar nybörjare."

Det är jag med. Det är därför som jag så specifikt riktar mig mot nybörjare. Möjligen kan man leda dem till andra, mer avancerade spel, men avancerade spelare har sällan något att hämta i nybörjarspel. Lord of the Rings Adventure Game och Star Wars: Invasion of Theed är två ypperliga exempel.

"Det vill säga förväntningarna av vad fantasy är (för ett nybörjarrollspel i dessa dagar måste vara fantasy) och hur det skall se ut."

Det kan faktiskt fungera med space opera också, vilket Invasion of Theed visar rätt bra. Det finns ju dock en risk att Invasion of Theed enbart funkar på grund av Star Wars, men...

Vindhand

Myrmidon
Re: hmm...

När dök det upp ett nytt starkt rollspelsföretag eller spel senast?

Nykomlingar och uppstickare är oftast inte starka så frågan faller på sin orimlighet. När dök det senast upp ett starkt företag/band/whatever i något annat kulturområde? Hur många nya starka filmbolag finns det? Hur många nya starka förlag finns det o.s.v... :gremsmile:

Rollspelsmarknaden har stagnerat. Vi har ett spel som dominerar totalt och det spelet har funnits med nästan från början, även om det kommit nya versioner. De närmaste konkurrenterna från WW har också rätt många år på nacken.

I vilket land lever du? Här i sverige finns det minst tre spel med riktigt stora publiker (relativt sett): DoD (någon version), WoD (någon variant) och D&D (någon variant). Ingen av dessa "dominerar totalt" vad jag vet.

Kornella

Warrior

"Det kan faktiskt fungera med space opera också, vilket Invasion of Theed visar rätt bra. Det finns ju dock en risk att Invasion of Theed enbart funkar på grund av Star Wars, men... "

Sf och sådant skulle säkert funka, men om man bara skall göra ett enda nybörjarrollspel i Sverige så bör det vara fantasy och inget annat.

Nella

Nightowl

Champion
Re: kasta gris [OT]

Jag tänkte mer: 'Ja, åsså slår du en d2... och lägger till +7 för din skill i Äta Gröt... och +2 för Constipation bonus... och +2 för Snarfic Feat... blir det över 20'
'Nä'
'Då misslyckas du!'

Nightowl, eller nåt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nä, det tog mig tjugo...

...minuter att skriva det korta inlägget.

Men nu är jag nykter. Eller, jag är i alla fall på jobbet.

M. :gremgrin:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Rolig drift med Wick! (länk)

http://www.rpg.net/pf/read.php?f=5&i=54311&t=54311

Okej, för er oinvigda. Wick gjorde för ett par år sedan en väldigt inspirerat attack på D&D3e, där han skrev en massa saker han inte borde ha skrivt. Det blev inte bättre av att han dessutom påstod en massa saker som var fel, och allmänt hade en väldigt dålig dag rent resonemangsmässigt.

Och då mstade nån honom, vilket är länken.

msta förresten, innebär att man skriver om en text så att den kommenteras av folk löpande, ala Mystery Science Theater 3000 (MSTing alltså...)

Roligt som fan. Passa på att läsa del 2 också som finnsbland kommentarerna under det första inlägget.

MVH

Magnus

Troberg

Sinister eater

Sf och sådant skulle säkert funka, men om man bara skall göra ett enda nybörjarrollspel i Sverige så bör det vara fantasy och inget annat.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig swashbuckling också. Det finns en mer naturlig koppling till spelvärlden där som gör att man inte behöver beskriva lika mycket, dvs mindre text för nybörjaren att läsa genom.

Eksem

Champion
Re: Vad rollspel är

Äh, vi säger ju samma sak, bara det att jag beskriver det nedlåtande och du beskriver det upphöjande.

Eksem

Champion
Re: Få tag i Nobilis? [OT]

Men Tradition och SF-Bok har den också på sina hemsidor, men inte i butik. Kanske samma med Hobbygames och avalon.no? Dessutom ser ju Avalon ut att vara en norsk sida, hur är det med beställningar till Sverige?

Eksem

Champion
Re: Nybörjarspel på svenska

Tricket ligger ju i, som Troberg säger, att kombinera med pryttlar som attraherar datorbutiksbesökarna. Vad det skulle vara vet jag inte riktigt, men extra CD-ROMar med t.ex. bakgrundsmusik, program för att generera rollpersoner, kartor mm eller en digital tärning?

Eksem

Champion
Re: Du kan köpa mitt ex :D [NT]

Är det sant? Får jag köpa ditt exemplar, eller driver du med mig? Du bor ju i Stockholm också, inte sant? Jag önskar bedriva deal snarast möjligt! Vart kan vi mötas?

/Jonas, hoppas att Storuggla inte är en skojjare

Ymir

Liten kantbaron
Re: Avalons norska dimmor

I annat fall, köp via Avalon. Har de spelet i sin butik i Malmö har de det nog också i sin butik i Oslo, skulle jag tro...

- Ymir, vill köpa det men tycker det är för dyrt

Re: hmm...

När dök det upp ett nytt starkt rollspelsföretag eller spel senast?

Nykomlingar och uppstickare är oftast inte starka så frågan faller på sin orimlighet. När dök det senast upp ett starkt företag/band/whatever i något annat kulturområde? Hur många nya starka filmbolag finns det? Hur många nya starka förlag finns det o.s.v...
Förväntade mig kanske en viss intelligens av läsaren. Jaja, här får man visst förklara allt tjugo gånger i minsta lilla detalj för att det finns folk som vill missförstå.

Hur kan det finnas ett starkt företag om det inte kan finnas nya starka företag? Hönan och ägget och allt det där vettu. Ett helt nytt företag kanske är svagt i början men så småningom utvecklas den till stark och då är det ett nytt starkt företag. Rätt simpelt faktiskt om man tänker på det...

I vilket land lever du? Här i sverige finns det minst tre spel med riktigt stora publiker (relativt sett): DoD (någon version), WoD (någon variant) och D&D (någon variant). Ingen av dessa "dominerar totalt" vad jag vet.
På vilken planet lever du?

/Faehrengaust, borde inte hålla på med pajkastning

Storuggla

Champion
Skulle jag narras? [NT]

Jepp. No' kan ja' sälj mitt Nobbe, juu. Min' spelare kan ändå int spel' tocket dära.

Eksem

Champion
Re: Skulle jag narras? [NT]

Buhuuu, sluta skriva konstigt! Vad vill du ha för boken då?

/Jonas, desperat, paranoid och kulmagad