Re: Faktiskt ingen dum idé
"Undrar hur man får fram den idén till Sverok så att de faktiskt kan fatta beslut om saken?"
Utan att ha några större egentliga erfarenheter av Sverok utöver personliga fördomar och en uns av cynism så säger jag att... Den enklaste vägen som troligen även ger resultat i en sådan koloss på lerfötter som Sverok verkar vara är inget annat än ren skär nepotism och en god portion lobbyism. Prata med någon du känner i toppen som i sin tur pratar med någon tills alla har fått för sig att ett beslut är fattat
.
"Jag skulle kunna tänka mig att ställa upp och designa ett nybörjarspel åt Sverok, helt ideellt faktiskt. Om någon annan har lust att göra det grafiska riktigt snoffsigt (även detta ideellt) och Sverok kan bekosta tryck och stå för distribution så... "
Efter ett stort antal hårda duster med sambon om ämnet så är jag övertygad om att det är i stort en omöjlig uppgift att skapa ett nybörjarrollspel som både övertygar veteranerna och som faktiskt intresserar nybörjare. De flesta verkar ha väldigt specifika åsikter om hur ett sådant skulle se ut och få verkar hålla med varandra. Det enda ledord jag förfäktar vid skapendet av ett sådant spel är att spelet skall motsvara kundens förväntningar. Det vill säga förväntningarna av vad fantasy är (för ett nybörjarrollspel i dessa dagar måste vara fantasy) och hur det skall se ut. Det behöver inte vara bra fantasy eller ens en intressant variant av fantasy. Det skall helt enkelt vara fantasy och inget annat. Man skall absolut inte försöka lägga in några egna koncept som man själv gillar som inte är traditionella, då är risken stor att produkten inte motsvarar förväntningen.
Man kanske rent av även skulle kunna locka de olika rollspelsföretagen att bidra med pengar eller andra resurser till skapandet av ett sådant spel. Belöningen de får är att de sista 4-5 sidorna i ett av häftena tilläggnas deras produkter i stil med "vill du spela mer rollspel, kolla då in våra coola rollspel". Det skulle troligen vara Sveriges bästa reklamplats om man vill nå nya kunder.
Nella