Minnet är som bekant bedrägligt. Jag kollade mina gamla papper. Där hittade jag:
1) En handskriven rollfigur, mestadels skriven i min handstil, men också i någon annans. Inget tyder på att rollfiguren använts i spel. Har inget minne av detta.
2) Ett kampanjuppslag, byggt kring en storsmugglare allierad med pirater som vill bli överkung. En handskriven sida bakgrund och en handskriven sida med anteckningar har överlevt tidens tand. Det ser rätt fisktankigt ut. Under "Spelare" finns fyra namn på rollfigurer, så jag antar att detta gick så långt att vi gjorde rollfigurer. Har inget minne av detta.
3). En kampanj, byggt kring en ondings försök att destabilisera Khelataar politiskt. Den består av 36 sidor handskrivna anteckningar - bakgrund, platser, spelledarpersoner plus en separat tidslinje och fyra kartor. Det är väldigt mycket fisktank, och en anteckning säger att "Den händelseutveckling som beskrivs nedan är vad som kommer att hända om spelarna inte agerar". Av en separat sida framgår att Ante, Dalle, Jonsson och Nilsson har gjort rollfigurer; de tre senare gick i min grundskoleklass och var kärnan i en av tre grupper jag hade runt 1990. Ante vet jag inte längre vem det var, en kompis till Jonsson tror jag. Har inga konkreta minnen av detta, men det måste vara denna kampanj jag har pratat om i de här trådarna, den som jag har trott att jag gjorde. Spelade vi detta? Ja, det finns några anteckningar på den sista sidan i manuset som visar att vi spelade detta, dock med andra RPs än de som finns på första sidan. Kryptiskt. Jag har tydligen spellet ett egenskrivet äventyr till Khelataar c 1990 i alla fall.
Jag har uppenbarligen lagt ned ganska mycket jobb på Khelataar en gång i tiden, mycket mer än jag trodde. Den grupp som gjorde rollfigurer till kampanj 3) var en helt annan än den jag trodde jag kanske hade spelat med. Finner det något överraskande att jag vid runt 18 års ålder gjorde så fisktankinga kampanjer, 3) har närmast drag av blorb - den sätter upp en situation och en tänkt utveckling, och säger till spelarna "vad gör ni?". EDIT: Fast när jag tänker efter körde vi en rätt snarlik spelstil med både EDD och MERP åren innan, så det kanske inte är så förvånande.