Nekromanti Har Golem lagt ner?

AEGIS PRIME

Swordsman
Har Golem (Spelbutik i Gbg) lagt ner. Jag kan ej komma in på deras hemsida längre, eller är det min dator som jävlas med mig? Ngn som vet ngt?

Hunk

Hero
Japp, Golem har lagt ned butiken och har inte haft öppet efter påskhelgen. Det ryktas om att någon Magicrelaterad butik skall flytta in i deras lokaler. Golems webbutik har överlåtits till Goblin Games. Denna är dock inte helt färdigomformad och därmed inte online för tillfället. Är förhoppningsvis det till LinCon. www.golem.se kommer därefter något halvår framöver att länkas till www.goblingames.se. Så det är inte din dator som djävlas med dig.

//Henrik, Goblin Games

Tillägg
Om det är Reaperfigurer du är ute efter (tjuvläste din profil) så vet jag att Golem har kvar ett stort antal figgar. De har dock inte inventerat klart dem, men de kan säkert vara intresserade av att sälja dem. Om du skickar ett mail till mig på henrik@goblingames.se med de figurer du är intresserad av kan jag vidarebefordra det till Golem.

MrG

Swashbuckler
Det ryktas om att någon Magicrelaterad butik skall flytta in i deras lokaler. Golems webbutik har överlåtits till Goblin Games.
Jag skulle ta de rykten med lite salt, men det kan nog bli en intressant butik för folk här :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
Ahaaaa..
Är det därför som man inte kommit åt deras hemsida. jar åxå undrat lite vad som hänt. Dock så är man mer upplyst nua iaf. Vilket inte är så fel..

ripperdoc

Myrmidon
Hur kommer det sig att folk fortsätter starta rollspelsbutiker när de alltid går i graven utan pardon ngt år senare? :gremsmile: Särskilt i GBG.

/RipperDoc - för mycket optimister

Hunk

Hero
Förmodligen för att man saknar självbevarelsedrift i Göteborg... Själv behövde jag en nystart i tillvaron och då fick jag prioritera bort det ekonomiska. Jag tillhör dock förmodligen undantagen av spelbutiksstartarna, eftersom jag hade ett jobb med relativt hög lön innan jag öppnade min butik. Just nu har jag ingen lön alls :gremfrown:.

ripperdoc

Myrmidon
Nördcafé

Då tycker jag någon utan självbevarelsedrift kan ta och starta ett ordentligt nördcafé - starbucksinredning (snyggt, mörkt och med soffor), WiFi, rollspelsbord, bokhyllor med rollspel, serier och annat krimskrams, samt försäljning av dylika saker. Pengarna tjänar man på skyhöga kafepriser, som på alla andra ställen :gremsmile:

/RipperDoc - vore guld

Big Marco

Läskig
Re: Nördcafé

Du får väl flytta hit och göra det då. ,-)

Fast jag är väl också utan självbevarelsedrift - jag skall ju publicera rollspel, för fan! =)

Hunk

Hero

Hade kanske funkat om jag min lokal varit större och varit godkänd för café-/restaurangverksamhet, vilket den inte är eftersom takhöjden är för låg. Skulle jag av någon anledning få kopiöst mycket pengar är det dock en god idé.

Dessutom tycker jag inte du skall lyssna på Marco och starta ett eget nördcafé, eftersom det skulle ge mig konkurrens...

Foggmock

Myrmidon

Jag och Arvid spånade på det där konceptet också, faktiskt. Vi trodde dock inte det skulle gå runt eftersom folk skulle komma och bara hänga utan att fika, och att det skulle vara halvknepigt att attrahera andra än nördar.

Man får väl satsa på att bara vara "alternativ", eller något. Lira lite Kent på hög volym, vifta lite med palestinasjalar och erbjuda Settlers till utlåning. Tror jag har högre chans att lyckas.

Bäst vore om man kunde assimilera ett existerande fik och bara rulla in och ta över och kräva saker. :>

EchonCique

Hero

Wow. Så jag är en alternativ nörd? Jag lyssnar på kent, mycket och gärna, samtidigt som jag med stolthet bär min palestinaschal (som du själv Fogge haft på din svettiga hjässa) samtidigt som jag tycker om brädspel. Och rollspel.

ripperdoc

Myrmidon

Fast normalt sett sitter man inte på caféer utan att köpa något. Samma gäller här. Folk får allt finna sig i att köpa en latte eller jolt om de ska sitta och hänga där. Jag tror inte att det skulle vara ett problem - folk som orkar masa sig ut på stan för att gå till ett kafé har inga problem med att punga ut för snacks, dricka etc. De som är för snåla kan stanna hemma i vilket fall. Spårvagn är dyrt.

För en massa år sedan var jag med i styrelsen till en spellokal i Karlstad som gick runt framförallt på att sälja godis. Folk köpte som galna - rollspelare och brädspelare har en tendens att vräka i sig skräpmat när de spelar... spellokalen kursade, men det berodde snarare på att klientelet var litet och organisationen var obefintlig (ingen städning, förskingring och annat :gremwink: ). Själva godisförsäljningen var ganska lukrativ, trots mycket billiga priser.

Så jag tror att det går att få folk till ett kafé och få det att gå runt. Haken är att det krävs en hög investering - att gräva fram en källarlokal och starta utan vettig inredning eller marknadsföring kommer förstås aldrig lyckas. Lokalen måste ligga bra och marknadsföras. Någon måste satsa pengar.

Kaféet skall inte vara ett rollspelskafé, utan ett nördkafé. Nördcafé har tillräckligt stor kundbas - i GBG hänger det en massa nördar/alternatuva på ex. Java. Men Java är bara ett kafé, det saknar spel, serier, böcker, soffor och annat myspys.

/RipperDoc - som föredrar Starbucks eller Pacific Coffee

Storuggla

Champion

Några gamla arbetskompisar funderade på det där (så långt att de faktiskt spanade in lokaler). Jag är dock skeptisk, åtmindstånde här i Stockholm. Här finns det caféer så att de står upp till öronen på en och för mycket lathet. Ligger inte stället man ska till innanför tullarna så verkar folk anse att det ligger i Sibirien (vilket är helt fel, eftersom Sibirien ligger innanför tullarna!) och vägrar åka dit (för det är för jobbigt). Och en lokal inanför tullarna blir dyrt. Sen är jag inte säker på att det skulle vara finansiellt hållbart. Men det vore coolt.

Storuggla, skulle gärna försöka