Re: Nördcafé
Fast normalt sett sitter man inte på caféer utan att köpa något. Samma gäller här. Folk får allt finna sig i att köpa en latte eller jolt om de ska sitta och hänga där. Jag tror inte att det skulle vara ett problem - folk som orkar masa sig ut på stan för att gå till ett kafé har inga problem med att punga ut för snacks, dricka etc. De som är för snåla kan stanna hemma i vilket fall. Spårvagn är dyrt.
För en massa år sedan var jag med i styrelsen till en spellokal i Karlstad som gick runt framförallt på att sälja godis. Folk köpte som galna - rollspelare och brädspelare har en tendens att vräka i sig skräpmat när de spelar... spellokalen kursade, men det berodde snarare på att klientelet var litet och organisationen var obefintlig (ingen städning, förskingring och annat
). Själva godisförsäljningen var ganska lukrativ, trots mycket billiga priser.
Så jag tror att det går att få folk till ett kafé och få det att gå runt. Haken är att det krävs en hög investering - att gräva fram en källarlokal och starta utan vettig inredning eller marknadsföring kommer förstås aldrig lyckas. Lokalen måste ligga bra och marknadsföras. Någon måste satsa pengar.
Kaféet skall inte vara ett rollspelskafé, utan ett nördkafé. Nördcafé har tillräckligt stor kundbas - i GBG hänger det en massa nördar/alternatuva på ex. Java. Men Java är bara ett kafé, det saknar spel, serier, böcker, soffor och annat myspys.
/RipperDoc - som föredrar Starbucks eller Pacific Coffee