Nekromanti Har jag glömt nåt (Grundegenskaper)?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Alla får de Grundläggande Egenskaperna. Varje spelare har rätt att välja upp till 2 Expertiser per Egenskapsområde. Expertiserna är de infällda Egenskaperna. Egenskapsområde är de tre olika benämningarna: Fysiska, Sociala och Intgerpersonella Grundläggande Egenskaper. Är det för få eller tillräckligt eller för många expertiser att välja? Ska man vara tvungen att försämra någon Expertis om man väljer många bra?

Fysiska Grundläggande Egenskaper
Styrka
Fysik
... Immunförsvar
... Kroppsbyggnad
....Uthållighet
Kroppskontroll
... Reflexer
...Vighet
...Precision

Sociala Grundläggande Egenskaper
Utseende
Intryck (____________)
Charm
Empati
Interpersonella Grundläggande Egenskaper
Självförtroende
... Fysisk Konfliktvilja
... Fysisk Konfliktmoral
... Social Konfliktvilja
Välmående
Slutledningsförmåga
Minne
Kreativitet
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Vad menar du med "interpersonella"? Det skulle ju ordagrant betyda "egenskaper som rör relationen mellan personer"? Det är väl närmast synonymt med "sociala"?

Givet listan (välmående, självförtroende) är det snarare "intrapersonella" du menar (intra=inom, inter=mellan). Men det låter riktigt skumt... jag tycker "mentala" eller "själsliga" vore mer deskriptivt och rättvisande.

Om vi nu antar dessa tre kategorier, tycker jag det vore tilltalande för mitt sinne för symmetri om det fanns tre underegenskaper i varje. Tre vore lagom.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Yiekes. Interpersonella är helt fel. Mentala eller Själskiga... Intrapersonella är på gränsen. Gillar Intra med tanke på spelets setting, Personella låter Sopis.

Tja symetrin får nog stå underordnad vad som faktiskt är vettigt att ha med :gremsmile:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Spontant känns det väldigt svårt att säga så mycket utan att veta vad som ingår i egenskapen och framför allt vilka effekter den har (dvs. den regelmässiga påverkan). Speciellt den tredje kategorien ("interpersonella") lider av det här: innebär t.ex. minne att jag kan använda reglerna till att minnas saker jag som spelare glömt bort, påverkar det min förmåga att lära mig saker (typ kunskapsfärdigheter), eller måste jag slå för det för att karaktären ska ha tillåtelse att komma ihåg faktabit X?

Vad skiljer Intryck från Charm resp. Utseende? (och som en sidofråga: hur hanterar Utseende saker som mode, kulturella skillnader etc.)

Kort sagt: vad gör grundegenskaperna? :gremwink:
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Åkäj. Då kommer här mitt svar á là face value. Alltså, baserat på gissningar om saker och ting fungerar och hur det används. Säkert är något av dessa fel.

Jag tycker det känns som lite väl mycket överlapp och kanske lite mer finkorninghet än vad jag är van vid behövs. Därför denna modifierade förslagslista:

Fysiska Grundläggande Egenskaper
Styrka
Fysik
Kroppskontroll

Sociala Grundläggande Egenskaper
Intryck
Charm
Empati

Interpersonella Grundläggande Egenskaper
Självförtroende
Intelligens
Minne

Har alltså bara kapat. Och låtit symmetrins lagar regera! Rent allmänt ditchas underkategorierna (t ex "immunförsvar", hur kul är det, "Wow, jag har världens immunförsvar!"). Har man Intryck borde Utseende inte riktigt behöva ett numeriskt värde. Bytte dock namn på Slutledningsförmåga. Känns som att Intelligens implicerar det, men är lättare att intuitivt förstå betydelsen av.

Kreativitet kanske borde vara kvar. Jag gissar att det gällde skapande förmåga, etc.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Nja, Immunförsvar kan vara jefligt bra att ha i de potentiella sjukdomsvärldar man vistas i.

Retorik är dock ett måste med tanke på hur jag använder möjligheten att vinna fördelar med oneliners och hur jag jobbar i mina sociala interaktionssystem. Munläder premieras!

Intryck och utseende är inte synonymt. Du kan vara en snygg tjej men om du så önskar kan du ge ditt kyliga Intryck som kommer påverka de sociala interaktionerna. Eller du kan vara en ful best som folk skrattar åt men då du ger dem respektblicken kommer de va tysta.

Minne är faktiskt lite kul Jag har ett anteckningsblock för varje spelare. Om de behöver ta upp något och för att "minnas" vem någon var kommer de slå ett slag för minnesom, beroende på hur bra de blir, ger de olika lång tid att leta i blocket. Starchallenge jobbar med minispel i spelet så gillar man inte det kanske jag skulle skratchat Minne. Osäkert.

Sen har underkategorierna för Fysisk Konflikt och dess systrar en viktig funktion i konflikt sammanhang (no shit) så de får också vara kvar.

Intelligens är ett för brett uttryck och omfattar även empati (social intelligens). Därav Slutledningsförmåga.

Kreativitet kan användas till en hel del bra saker.

Fan jag fattar dina klippningar då du inte ser spelsystemet. Det här kanske var en dum tråd. Den blir alldeles för komplex om man ska förklara allt, nästan som att skicka med Kapitel X - Så gör du en rollperson. Men tack för input!
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Som jag skrev i ett svar ovan. Jag tror att det finns lätta svar på frågor här - det är ju sällan det är så och det är något som jag ofta får påpekat vilket kanske sätter mig i ett visst hörn :gremfrown:

Minne ja. Jag strök Pedagogik och Inlärning för att jag aldrig använt det under alla år i tidigare versioner. Det får Slutledningsförmåga ta hand om. Minne fungerar som så att alla skriver ner det de vill minnas i ett litet block och sen då de vill ta fram faktan så får de slå ett kvalitetskast för Minne och beroende på hur bra det blir så fr de olika lång tid på sig IRL att hitta sin anteckning. Skitkul i mina grupper. Men Starchallenge jobbar mycket med spel i spelet och spelighet (därav ett gäng olika system i olika typer av konflikter med tyngdpunkt på spelighet och berättande eller bara spelighet/action).

Att vara charmig är inte detsamma som att vara snygg. Det har jag oräkneliga exempel på. Ta bara en riktig snygg tjej som beter sig som ett pucko. Hon blir bara inte speciellt attraktiv efter ett tag. Om en mindre snygg tjej däremot är astrevlig och hur gullig som helst så är hon mer attraktiv.

Hur Utseende hanterar mode... Bra fråga. har debatterat det där och någon gav mig ett bra svar. Slumpen! Om du bär fel kläder i i en kultur där tex jeans är helt fel så har du minus i kast som involverar ditt utseende om du nu använder det. Men lyckas du ändå så spelar ditt utseende dig i händerna och du går i land med dina slitna jeans.

Jag skulle kunna skriva mer men har ett möte att gå på så jag hinner inte men tack för input.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,080
Location
Nordnordost
Behöver du något för läkekött/återhämtningsförmåga?
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Dah bra där! Jag har skrivit konfliktsystemen, utom det för intrapersonella konflikter och avdelning därefter blir skada så jag vet inte. Men jag funderar faktiskt på ett mycket enkelt skadeläkningsystem som bygger på en tidsaxel. Tanken, däremot, är mycket god. Fysisk läkning bygger nog på Fysik och personliga trauman på... Återstår att se.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,480
Location
Uppsala
Precis som Hakanlo så är jag inne på att kapa egenskaper. Detta baserat på två argument:

1. Det är inte så bra när vissa egenskaper har underkategorier och andra inte har det. När jag ser listan funderar jag t.ex. direkt på varför styrka inte har underkategorier medan fysik har det? Antingen skulle jag vilja att alla får underkategorier eller att ingen har det.

2. Grundläggande egenskaper ska vara just grundläggande och inte inriktade på bara en sak, då kan det täckas av någon annan typ av egenskap. T.ex. kan Fysik vara en egenskap och Immunförsvar en specialisering, fördel eller annan typ av egenskap som adderar sitt värde till Fysik när det är just immunförsvar man ska använda det till.

---

Jag funderar också lite på hur man använder egenskaperna. När använder man t.ex. kroppsbyggnad? Eller Fysisk Konfliktvilja/Konfliktmoral?

Du kanske skulle skriva väldigt kort när egenskaperna används så kanske vi kan ge bättre kommentarer.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
+1 på det

Lite tveksam till "intryck". Det är ngt som skapas i mötet oss emellan och i stunden. Om jag är en goblin så gör jag ett visst intryck på andra goblins, och ett helt annat intryck på onda alver.

Kanske borde ha med ngn aggressiv social funktion, typ dominans, som testosteronstinna ledare har när de stirrar ner packet och leder dem ut i strid

När slår man slag för minne, och hur kul är det?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,080
Location
Nordnordost
Kanske något för jävlaranamma/ihärdighet? Hur länge kan du göra något, och under hur svåra umbäranden, utan att bryta ihop eller ge upp?
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Starchallenge går ut på att man alltid kombinerar en grundegenskap med en färdighet och ett karaktärsdrag (betaversion). Det bygger en handlingspöl som sen fördelas på tre faktorer: Tid (hinner du ja/nej och NÄR utför du din handling), Resultat (lyckas du ja/nej), och hur väl lyckas du.

Jag har lämnat fältet öppet för kreativitet. Kroppsbyggnad är dels en beskrivning av hur fit kropp du har. Dels kan den användas i sociala konflikter för att charma någon som varit svältfödd ett tag.

Jag inser att frågan är forum för ett helt dokument. Kanske var det dumt att posta den så här.

Fråga 1: Varför måste man ha underkategorier på en grundegenskap men inte på en annan - annat än att det stör symetrin? Det är jag inte med på.

Fråga 2: Kanske är du inne på något. Egentligen har det ingen spelteknisk betydelse men det kanske skulle bli "renare".
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Yes. Jag skrev idag ett utkast till hur Intrapersonella egenskaper bryts ner i takt med skador man tillfogas i fysiska och sociala konflikter. När de går ner till noll inträffar olika saker. Men det får inte bli för komplext.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jag har besvarat Minne i tråden på två ställen och grejen är att i det här fallet blir det JÄVLIGT kul. Minne är dock en träig egenskap om man inte pimpar den vilket jag gjorde.

Du får ett litet anteckningsblock som spelare
Där skriver du ner saker du behöver komma ihåg
Då du ska komma ihåg det slår du ett slag för att se om du minns det.
Det innebär att du får x antal sekunder i realtid beroende på hur bra du slog för att hitta din minnesanteckning i blocket.
Missar du den - sorry, du minns inte.

Det ska sägas att Starchallenge har en del "små spel i spelet" vilket inte gillas av alla.

Vad betyder +1?

Du kan ha rätt med Intryck. Tanken är att det ska vara ett attribut att använda som Sexighet, Onda ögat, Respekt etc. Vid rätt tillfälle plockar du in Intryck till ditt slag.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,480
Location
Uppsala
Niklas73 said:
Fråga 1: Varför måste man ha underkategorier på en grundegenskap men inte på en annan - annat än att det stör symetrin? Det är jag inte med på.
Det är nog mest att jag fick en känsla för obalans. Men det behöver ju faktiskt inte alls vara så. Kan dock vara något att tänka på, det är ett första intryck man lätt får.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,867
Location
Värnhem, Malmö
Om så skilda egenskaper som "Sexighet", "Onda ögat" och "Respekt" kan vävas in i Intryck, varför inte också väva in "Utseende"? Det är ju mest ytterligare ett sätt att göra intryck på, och inte väsenskilt från något av de andra.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Niklas73 said:
Du får ett litet anteckningsblock som spelare
Där skriver du ner saker du behöver komma ihåg
Då du ska komma ihåg det slår du ett slag för att se om du minns det.
Det innebär att du får x antal sekunder i realtid beroende på hur bra du slog för att hitta din minnesanteckning i blocket.
Missar du den - sorry, du minns inte.
Jaha, djävulens advokat här. Detta är för all del ett fiffigt påhitt. Men är det KUL? Har speltester visat att det är kul?

Jag tänker mig, in i att jag är spelare i ett scenario av deckartyp. För att förhöra skurkens hantlangare behöver jag komma på vad hans bror heter. Det har jag, duktig som jag är, antecknat. Slag för minne slås. Nej, tyvärr, jag får inte kika i mina egna anteckningar! Jag anar en risk för att detta blir mest frustrerande... Hur hanteras det om min karaktär faktiskt känner denne broder sedan år tillbaka, och därmed knappast kan ha glömt namnet ens om han ville det?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Det känns som om du vill ha ett rätt detaljerat system. Isåfall:
Vad sägs om någon egenskap för ren fysisk snabbhet?
Samt en för kvicktänkthet?

Annars är jag inne på att kapa ett antal av dessa. Tre inom varje område kan vara lagom. Självförtroende och välmående kan falla ihop.

Min lista:

Fysiska:
Fysik
Kroppskontroll
Snabbhet

Sociala:
Kvicktänkthet
Empati
Intryck

Mentala:
Slutledningsförmåga
Kreativitet
Välmående
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
Niklas73 said:
Jag har besvarat Minne i tråden på två ställen

Vad betyder +1?

Du kan ha rätt med Intryck. Tanken är att det ska vara ett attribut att använda som Sexighet, Onda ögat, Respekt etc. Vid rätt tillfälle plockar du in Intryck till ditt slag.
+1 betyder nog att jag håller med, har plockat upp det av andra, är egentligen inte så hemma på internetuttryck.

Sorry att du måste förklara flera gånger, såg inte det förrän senare.
 
Top